Η έναρξη της θητείας κάθε νέας κυβέρνησης συνοδεύεται συνήθως από φιλόδοξους στόχους, με το όραμα για ένα καλύτερο μέλλον του τόπου. Η τελευταία δεκαετία ήταν εξαιρετικά δύσκολη για την Ελλάδα, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης, με αποτέλεσμα πολλά σημαντικά προβλήματα και ανάγκες της κοινωνίας είτε να περάσουν σε δεύτερη μοίρα είτε να οξυνθούν, καθώς προτεραιότητα δινόταν στην επίτευξη των επιβεβλημένων δημοσιοοικονομικών στόχων.
Δέκα χρόνια τώρα, ο χώρος του αυτοκινήτου στη χώρα μας κλονίστηκε συθέμελα, ενώ μετρήθηκαν τεράστιες απώλειες, με τις ισορροπίες να μην έχουν αποκατασταθεί ακόμα. Πράγματι, στα μέσα του 2023 οι επαγγελματίες του χώρου μπορούν να ατενίζουν με μεγαλύτερη αισιοδοξία το μέλλον, όμως εκκρεμούν ακόμα πολλά θέματα, που ζητούν άμεση λύση με στοχευμένα μέτρα.
Πρόσφατα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) καλωσόρισε την απόφαση για τη μείωση των τεκμηρίων κατά 30% από 1/1/2025. Τα υψηλά τεκμήρια αποτρέπουν την πώληση οχημάτων μεγαλύτερης αξίας, ενώ η σχετική μείωση θα εκλογικεύσει τον συνδεδεμένο φόρο πολυτελούς διαβίωσης, ο οποίος, όπως τονίζει ο ΣΕΑΑ, είναι παράλογος και πρέπει να καταργηθεί. Αναμένουμε, λοιπόν, να δούμε αν αυτό το αίτημα θα φτάσει και θα αξιολογηθεί από τα αρμόδια υπουργεία.
Παράλληλα, η Ελλάδα ακολουθεί με διστακτικά βήματα τον καλπασμό της ηλεκτροκίνησης, καθώς οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένουν υψηλές, παρά την αύξηση της κρατικής επιδότησης στον δεύτερο κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ο οποίος κλείνει στο τέλος του τρέχοντος έτους και θα έχει ενδιαφέρον να μάθουμε αν θα συνεχιστεί και με ποιους όρους.
Μια ανοιχτή «πληγή» για τους ελληνικούς δρόμους, εδώ και δεκαετίες, αποτελούν τα σχεδόν καθημερινά, πολλά και σοβαρά τροχαία ατυχήματα, που έχουν ως αποτέλεσμα κυρίως νέοι άνθρωποι να χάνουν τόσο άδικα τη ζωή τους. Για να σταματήσει αυτή η «αιμορραγία» θα πρέπει η οδική παιδεία να περάσει στον Έλληνα με μέριμνα όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, αλλά και με κατάλληλες δράσεις, όπως καμπάνιες για την ανάδειξη του τεράστιου προβλήματος. Η αύξηση των προστίμων και η αυστηροποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας δεν αρκούν, ενώ θα πρέπει οπωσδήποτε να συνοδεύονται από εντατικοποίηση των τροχονομικών ελέγχων.
Σημαντικό ρόλο στον στόχο για ασφαλέστερους δρόμους μπορεί να παίξει και η ανάδειξη του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ο οποίος πρέπει να συνεχίσει να προβάλλεται, ακολουθώντας τον δρόμο που χάραξε ο πρώην υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης, χάρη στον οποίο το θρυλικό Ράλλυ Ακρόπολις επέστρεψε, έπειτα από πολύχρονη απουσία, στο καλεντάρι του WRC και ευελπιστούμε να παραμείνει εκεί για πολλά χρόνια ακόμα.
Πρόσφατα, μάλιστα, αποκάλυψε το όραμά του για τη δημιουργία πίστας MotoGP, διεθνών προδιαγραφών, στον χώρο του νυν αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο της Κρήτης, μόλις λειτουργήσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι. Για την Κρήτη τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μάστιγα και η δημιουργία πίστας, εκτός από ενίσχυση του τουρισμού και της αθλητικής εξωστρέφειας της χώρας, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως χώρος εκπαίδευσης αλλά και εκτόνωσης των οδηγών.
Τέλος, θα πρέπει κάτι να γίνει με τον στόλο των οχημάτων στην Ελλάδα, καθώς είναι από τους γηραιότερους στην Ευρώπη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο εκπεμπόμενων ρύπων και ασφάλειας. Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από το «πάγωμα» του μέτρου της απόσυρσης, το οποίο όμως μάλλον θα πρέπει να ξαναπέσει στο τραπέζι.