H Citroen, κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης ιστορίας της, δεν υπήρξε ποτέ άτολμη σχεδιαστικά.
Πιο πρόσφατη απόδειξη για τη συγκεκριμένη πτυχή του χαρακτήρα της, αποτελεί το νέο C4 X. Στην προκειμένη περίπτωση οδηγούμε την αμιγώς ηλεκτροκίνητη εκδοχή του (e-C4 X), καθώς διατίθεται και με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στη σιλουέτα του νέου C4 X συγχωνεύονται σχεδιαστικά στοιχεία από διαφορετικές κατηγορίες, δημιουργώντας ένα περίτεχνο «κράμα» με υλικά από coupe, SUV και fastback.
Δύσκολα περνάει απαρατήρητο
Σημείο αναφοράς αποτελεί η κεκλιμένη γραμμή της οροφής, η οποία αρχίζει να «σμιλεύεται» από τις κολόνες του εμπρός παρμπρίζ που γέρνουν ελαφρώς προς τα πίσω, χαράζοντας την πορεία μέχρι το τελείωμα της πόρτας του χώρου αποσκευών, εκεί όπου αναδύεται μια διακριτική αεροτομή, ενσωματωμένη στο αμάξωμα.
Ο ήπιος περιπετειώδης χαρακτήρας του εκφράζεται με το μαύρο πλαστικό προστατευτικό περιμετρικά του αμαξώματος και την απόσταση των 156 χλστ. από το έδαφος. Δομημένο πάνω στην πλατφόρμα CMP το νέο C4 X φτάνει σε μήκος τα 4.600 χλστ., ενώ το πλάτος και το ύψος του βρίσκονται στα 1.834 χλστ. και 1.520 χλστ. αντίστοιχα.
Η όψη του είναι ολόιδια με αυτή του C4 C-Cross, ενώ ξεχωρίζει το ψηλό οριζόντιο καπό με τις κοίλες εσοχές στα άκρα του, τα εμπρός φωτιστικά σώματα δυο επιπέδων τεχνολογίας Led Vision που επικοινωνούν με τη διπλή επιχρωμιωμένη γρίλια της μάσκας, η οποία καταλήγει στο έμβλημα της Citroen, τα διακριτικά του λοχία.
Το πίσω τμήμα του νέου C4 X έχει σχεδιαστεί από λευκό χαρτί, όπως και τα Led φωτιστικά σώματα που επεκτείνονται σε σχήμα “C” στα πίσω φτερά. Μονάχα η ένδειξη e-C4 X στην πόρτα του χώρου αποσκευών και το μπλε γράμμα e στις εμπρός πόρτες υποδηλώνουν οπτικά ότι κινείται αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας.
Χώροι και ποιότητα
Ακόμα ένας κοινός παρονομαστής με το C4 C-Cross αποτελεί το σκηνικό στο εσωτερικό, το οποίο είναι μοντέρνο, εργονομικό και τεχνολογικά συμβατό με τις ανάγκες της εποχής. Στο κέντρο δεσπόζει η κεντρική οθόνη αφής 10 ιντσών που υποστηρίζει το νέο σύστημα πολυμέσων “My Citroen Drive Plus”, ενώ το «παρών» δίνει ψηφιακός πίνακας οργάνων (θα θέλαμε λίγο μεγαλύτερη σε μέγεθος οθόνη) και το head-up display που επεκτείνεται από πάνω του με το πάτημα ενός κουμπιού.
Η στρώση του πλαστικού στο επάνω τμήμα του ταμπλό αποτελείται από σχετικά μαλακό πλαστικό, ενώ χαμηλότερα έχουν χρησιμοποιηθεί σκληρότερα υλικά, αλλά η συναρμογή τους δείχνει στιβαρή και το φινίρισμα τους προσεγμένο. Απέναντι από το συνοδηγό, εκτός από το παραδοσιακό ντουλαπάκι υπάρχει επίσης συρόμενη βάση για tablet και μια συρόμενη επιφάνεια εργασίας.
Οι διαδρομές για τους εμπρός επιβάτες γίνονται ακόμα πιο ξεκούραστες, χάρη στα αναπαυτικά, φαρδιά και μαλακά καθίσματα Advanced Comfort με έξτρα 15 χλστ. ειδικό αφρό γεμίσματος Οι πίσω επιβάτες έχουν αρκετά καλούς χώρους για τα πόδια τους (μεταξόνιο 2.670 χλστ.), αλλά η κλίση της οροφής σε συνδυασμό με την ύπαρξη ανοιγόμενης ηλιοροφής στο λευκό e-C4 X των φωτογραφιών, περιορίζει κάπως το διαθέσιμο «αέρα» για τα κεφάλια τους. Το λίγο υπερυψωμένο κεντρικό δάπεδο ίσως δυσκολέψει την παραμονή του μεσαίου πίσω επιβάτη.
Το πορτμπαγκάζ ικανοποιεί με χωρητικότητα 510 λίτρων (1.360 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων), όμως έχει λίγο στενό άνοιγμα και κάτω από το δάπεδό του δεν υπάρχει ρεζέρβα.
Το ηλεκτρικό Citroen e-C4 X
Όπως προαναφέραμε το e-C4 X είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητο, άρα κινείται αθόρυβα και με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Ο ηλεκτροκινητήρας του παράγει 136 ίππους και 260 Nm ροπής, συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης, ενώ επιτρέπει επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα εντός 10 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα 150 χλμ./ώρα (με το πρόγραμμα οδήγησης Sport).
Η μπαταρία ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 50 kWh, με μια πλήρη φόρτιση μας έδωσε αυτονομία περίπου 370 χλμ. (στο πρόγραμμα Eco), η οποία προφανώς επηρεάζεται από τη χρήση του κλιματισμού, την πίεση που ασκείς στο δεξί πεντάλ και το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης (Eco/Normal/Sport).
Από δημόσιο ταχυφορτιστή 100 kW DC η μπαταρία φτάνει στο 80% εντός μόλις μισής ώρας. Από wallbox (επιτοίχιος φορτιστής) 7,4 kW η επαναφόρτιση διαρκεί 7,5 ώρες με μονοφασική παροχή ρεύματος ή μόλις 5 ώρες με τριφασική παροχή ρεύματος και τον προαιρετικό ενσωματωμένο φορτιστή 11 kW, ενώ μπορεί να συνδεθεί και σε απλή οικιακή πρίζα.
Άνετο στην οδήγηση
Ο οδηγός συνηθίζει την προοδευτικότητα στο πεντάλ του φρένου (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός-δίσκοι πίσω), λόγω της ανάκτησης ενέργειας κατά τη διαδικασία της πέδησης, η οποία αυξάνεται με την επιλογή “B” στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Ωστόσο το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας δε ρυθμίζεται σε επίπεδα, όπως συμβαίνει σε αρκετά ηλεκτρικά μοντέλα. Το τιμόνι, με μεταβλητή ηλεκτρική υποβοήθηση, είναι ελαφρύ και γρήγορο μέσα στην πόλη, όμως η απλά ικανοποιητική του πληροφόρηση και το βάρος του δεν επηρεάζονται με το πρόγραμμα Spοrt, το οποίο φέρνει σαφώς αμεσότερη απόκριση στο γκάζι και περισσότερη σπιρτάδα στην οδήγηση.
Η ανάρτηση (ΜακΦέρσον μπροστά και ημιάκαμπτος άξονας πίσω) συνδυάζεται με το σύστημα Progressive Hydraulic Cushions της Citroen Χρησιμοποιεί δύο προοδευτικά υδραυλικά, αντί για μηχανικά στοπ-το ένα για συμπίεση και το άλλο για αποσυμπίεση-σε συνδυασμό με τα αμορτισέρ και τα ελατήρια. Στοχεύει κυρίως στην άνεση, αν και δεν είναι τόσο μαλακή όσο την περιμέναμε σε γαλλικό μοντέλο, επιτρέποντας κλίσεις στις στροφές, οι οποίες όμως είναι ελεγχόμενες. Στον αυτοκινητόδρομο ταξιδεύει με σταθερότητα, ενώ ο χαμηλός αεροδυναμικός θόρυβος, μετά τα 120 χλμ./ώρα, δεν ενοχλεί ούτε κουράζει.
Συμπέρασμα
Με δυο λόγια, το νέο e-C4 X απευθύνεται σε όσους αναζητούν μια ενναλακτική, αλλά ταυτόχρονα κομψή σιλουέτα, κόντρα στη μόδα των SUV, επάρκεια σε χώρους και σε όσους έχουν αποφασίσει ότι μπορούν να κάνουν τη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση. Η αρχική τιμή του νέου e-C4 X, στην εξοπλιστική έκδοση Feel Pack, διαμορφώνεται στα 45.300 ευρώ (χωρίς την κρατική επιδότηση).