Οι περιορισμοί της εξέλιξης των μονοθεσίων στη Formula 1, έχει δημιουργήσει μια πρωτόγνωρη κατάσταση που αποτυπώνεται στο μονοπώλιο της κορυφής.
Όπως ίσως γνωρίζετε η Red Bull έγραψε ιστορία στην Ουγγαρία φτάνοντας τις 12 συνεχόμενες νίκες. Αν δεν υπήρχε δε και η παρένθεση του περσινού Βραζιλιάνικου GP όπου κέρδισε ο Ράσελ για λογαριασμό της Mercedes, οι Ταύροι θα μετρούσαν 22 σερί νίκες.
Αντίστοιχα ο Φερστάπεν μετρά 9 νίκες σε 11 αγώνες φέτος (πριν το Σπα) και δείχνει αήττητος.
Η ομάδα στην Ουγγαρία εμφάνισε τη τελευταία φετινή της αεροδυναμική αναβάθμιση που της έδωσε την δυνατότητα να κάνει το 1-3 στον αγώνα.
Την ίδια στιγμή τέσσερις ομάδες πασχίζουν εις μάτην να μειώσουν τη διαφορά και να καταστούν ανταγωνιστικές: Ferrari, Mercedes, Aston Martin, McLaren.
Απ’ αυτές έχει το προβάδισμα στους τελευταίους αγώνες η McLaren.
Η Aston Martin έπεσε, η Ferrari έχει σκαμπανεβάσματα ενώ η Mercedes είναι σταθερά εκεί αλλά όχι ανταγωνιστική.
Οι 12 συνεχόμενες νίκες της Red Bull δεν έχουν προηγούμενο στη Fοrmula 1.
Το 1988 οι McLaren των Σένα και Προστ είχαν πετύχει 11 συνεχόμενες νίκες.
Η Red Bull είναι αήττητη φέτος και πιθανόν θα παραμείνει λόγω των περιορισμών στους κανονισμούς.
Πιθανόν γνωρίζετε ότι οι ομάδες πλέον λειτουργούν με περιορισμό στον προϋπολογισμό τους, τα 140 εκ. δολάρια.
Formula 1:Μέχρι το 2026 υπάρχουν περιορισμοί στην εξέλιξη των μονοθεσίων.
Eπιπλέον υπάρχει περιορισμός στη χρήση της αεροδυναμικής σήραγγας. Όλα αυτά δημιουργούν μια δυναμική σταθερότητας που δεν ευνοεί τις ανατροπές.
Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Η απόδοση ενός μονοθεσίου οφείλεται σε τρεις κύριους παράγοντες:
1. Αεροδυναμική (40%),
2. Yβριδική μηχανή (40%)
3. Eλαστικά (20%).
Από αυτούς η υβριδική μηχανή δεν εξελίσσεται ως τα τέλη του 2025 οπότε κανένα περιθώριο να κερδίσεις από εκεί.
Επιτρέπονται μόνο αλλαγές για λόγους ασφαλείας, αξιοπιστίας.
Τελευταία έχει ανοίξει από τη FIΑ μια συζήτηση για το κατά πόσο θα μπορούσε να βοηθηθεί η Alpine καθώς υπάρχουν εκτιμήσεις ότι η απόδοση της υβριδικής της μηχανής υπολείπεται περίπου 30 ίππων των άλλων τριών (Ferrari, Mercedes, Honda).
Τώρα όσον αφορά στα ελαστικά, είναι ίδια για όλους. Η μόνη διαφορά που μπορεί να κάνει εδώ μια ομάδα, αφορά στη διαχείρισή τους, σε ρυθμό αγώνα, αλλά αυτό δεν μπορεί να έχει τόσο μεγάλη επίδραση.
Απομένει λοιπόν για βελτίωση μόνο το 40% της αεροδυναμικής. Όμως και εδώ υπάρχουν περιορισμοί που τίθενται λόγω του όγκου και του βάρους της υβριδικής μηχανής, των αναγκών ψύξης της και των περιφερειακών της εξαρτημάτων.
Αυτά όπως είπαμε δεν αλλάζουν. Ας πούμε ότι απομένει ένα 25% στο οποίο μπορεί μια ομάδα να κάνει τη διαφορά με εξέλιξη στον αεροδυναμικό τομέα.
Σ’ αυτό λοιπόν το 25% η Red Bull έχει προβάδισμα γιατί διαθέτει στις τάξεις της, τον κορυφαίο σύγχρονο αεροδυναμιστή, τον Άντριαν Νιούι.
Θα πρέπει λοιπόν κάποια ομάδα να κάνει τέτοιο συνδυασμό αεροδυναμικής και υπολοίπων μηχανικών μερών που να κερδίσει κατά κράτος το εξαιρετικά αποδοτικό σχέδιο του Νιούι ώστε να μπορέσουν να κοντράρουν τη Red Bull.
Ακόμη όμως και να συμβεί αυτό, δεν είναι αρκετό γιατί υπάρχει ακόμη ένας παράγοντας.
Ο Φερστάπεν! Ο Ολλανδός πρωταθλητής βρίσκεται σε δαιμονιώδη φόρμα, δε κάνει και δε συγχωρεί λάθη.
Παρότι ο Πέρεζ έχει ίδιο μονοθέσιο έχει πάρει μόνο 2 νίκες φέτος και υστερεί σημαντικά έναντι του Φερστάπεν.
Έτσι λοιπόν για να κερδίσει κάποιος την Red Bull δεν αρκεί το μονοθέσιο, πρέπει να το συνδυάσει και μ’ έναν οδηγό εξίσου ικανό ή και ικανότερο από το Φερστάπεν.
Να λοιπόν γιατί δεν χάνει και γιατί δε θα χάνει τα επόμενα 2 χρόνια η RBR.
Γιατί δεν υπάρχει εξίσου ικανός συνδυασμός με το δίδυμο Φερστάπεν – Νιούι στο grid.