Η Lamborghini γιορτάζει και μας θυμίζει τις μοναδικές της δημιουργίες, που κατασκεύασε σε ένα ή ελάχιστα αντίγραφα.
Η δεκαετία του 1970, με την πετρελαϊκή κρίση να μαστίζει τον πλανήτη, σίγουρα δεν ήταν η κατάλληλη εποχή για supercars. Ωστόσο η Lamborghini δε σταμάτησε την κατασκευή πρωτότυπων μοντέλων που αποτέλεσαν τη βάση για μεταγενέστερα μοντέλα.
Το 1974 ο οίκος Μπερτόνε παρουσίασε την Bravo, ένα πρωτότυπο βασισμένο στην Urraco P300, με μικρότερο μεταξόνιο και χωρίς τις δύο πίσω θέσεις. Αν και δεν μπήκε στην παραγωγή, η ιδέα ενός πιο συμπαγούς σε διαστάσεις αυτοκινήτου με «μικρό» (όχι V12) κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο, θα γινόταν αργότερα σημαντικό μέρος της ιστορίας της Lamborghini, με μοντέλα όπως η Gallardo ή η Huracan.
Ο Βάλτερ Βολφ, ένας πιστός πελάτης της ιταλικής εταιρείας, επιθυμούσε κάποιες μετατροπές στη δική του Countach LP400, με τονισμένα φτερά, μεγαλύτερους τροχούς και κατ’ επέκταση μεγαλύτερα φρένα και ελαστικά χαμηλότερου προφίλ. Η επιθυμία του έγινε διαταγή και στην Countach Wolf τοποθετήθηκε ένας V12 5.0 λίτρων, που αποτέλεσε τη βάση για την LP 400S της επόμενης χρονιάς. Παράλληλα σε αυτή τη μοναδική έκδοση, βασίστηκαν και άλλες παραλλαγές της Countach, μέχρι το 1990 που σταμάτησε η παραγωγή της.
To 1980 η Lamborghini ζήτησε από την Carrozzeria Bertone την κατασκευή ενός εντελώς ανοιχτού πρωτότυπου. To όνομα αυτού, Athon, με αισθητική ανάλογη της εποχής, ωστόσο ήταν τόσο μπροστά που με ορισμένες μικρές μετατροπές, θα μπορούσε να παραχθεί και σήμερα. Αποτέλεσε δε τη βάση των roadster μεταγενέστερων πρωτότυπων μοντέλων της Lamborghini.
Καθώς βρισκόμαστε στη δεκαετία του 1980, η Lamborghini αναζήτησε και αυτή το δικό της «τρίτο δρόμο». Η ιταλική εταιρεία, αντιλαμβανόμενη πολύ νωρίς τη ζήτηση για εκτός δρόμου μοντέλα, με επιδόσεις ανάλογες εκείνων των σπορ, δημιούργησε το 1982 την LMA, που αργότερα, το 1986, μπήκε στην παραγωγή ως LM 002, το θηριώδες τετρακίνητο με V12 κινητήρα και τελική 200 χλμ./ώρα, τιμή πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της εποχής. Κατ’ αναλογία, θα μπορούσε να θεωρηθεί η «μητέρα» της σημερινής Urus.
Στα μέσα της δεκαετίας, το 1985, η Lamborghini άρχισε να πειραματίζεται με ένα νέο, για την εποχή, υλικό, τα ανθρακονήματα, που ήταν ιδιαίτερα στιβαρό, άκαμπτο και ελαφρύ. Η πρώτη εφαρμογή ήταν η Countach Evoluzione, ένα μοναδικό πρωτότυπο, που βασίστηκε στα μηχανικά μέρη της Countach Quattrovalvole, με αμάξωμα από ανθρακονήματα.
Το αποτέλεσμα ήταν άκρως εντυπωσιακό, αφού η Evoluzione ζύγιζε 400 κιλά λιγότερα από την Quattrovalvole! Τo πολύ γρήγορο πρωτότυπο είχε βέβαια περίεργη αισθητική, λόγω των περιορισμών στη παραγωγή της πρωτόγονης για την εποχή τεχνολογίας. Ωστόσο, σήμερα η ιταλική εταιρεία έχει αποκτήσει ιδιαίτερες τεχνικές κατασκευής αμαξωμάτων από ανθρακονήματα, χάρη στην πολυετή εμπειρία και τεχνογνωσία.
Μετά την LM 002 η Lamborghini θέλησε να ανοίξει και νέους ορίζοντες, με την παρουσίαση στην έκθεση του Τορίνο το 1988, ενός… MPV με δωδεκακύλινδρο κινητήρα! Το ενός όγκου πρωτότυπο είχε το συμβολικό όνομα Genesis, με το χαρακτηριστικό για Lamborghini άνοιγμα των θυρών προς τα πάνω και τις ανάλογες φυσικά επιδόσεις. Όμως, ο τελείως διαφορετικός χαρακτήρας του μοντέλου, σήμαινε και τις ανάλογες επενδύσεις σε γραμμές παραγωγής με αποτέλεσμα να μην κατασκευαστεί ποτέ.
Αντίθετα, όλη η προσπάθεια επικεντρώθηκε ώστε το πρωτότυπο Ρ132 του 1985, να μπει τελικά στην παραγωγή με το όνομα… Diablo. Μετά από πέντε χρόνια εξέλιξης και σκληρής δουλειάς από τους μηχανικούς της ιταλικής εταιρείας, ήταν έτοιμη ή άξια διάδοχος της Countach. Η Diablo κατέπληξε το κοινό και τ’ αποτελέσματα δικαίωσαν την ιταλική εταιρεία, αφού 30 χρόνια μετά Diablo και Countach έχουν την ίδια ζήτηση μεταξύ των φανατικών συλλεκτών μοντέλων της ιταλικής εταιρείας.
Παράλληλα εξελίχθηκε και η ανοιχτή έκδοση της Diablo, η Diablo Roadster που παρουσιάστηκε το 1992, τηρώντας την παράδοση της Lamborghini στα ανοιχτά, 12κύλινδρα μοντέλα.
Το 1996 παρουσιάστηκε το πρωτότυπο P147 Canto, που βρέθηκε ένα βήμα πριν την παραγωγή, ωστόσο άλλαξαν τα σχέδια την τελευταία στιγμή, καθώς είχε ήδη δρομολογηθεί η αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Ανάλογη ήταν και η τύχη της ανοιχτής Pregunta, με την εξεζητημένη αισθητική, που κατασκευάστηκε από την Heuliez το 1998. Ήταν ένα πρωτότυπο, με σφηνοειδές σχήμα και τις πόρτες φυσικά ν’ ανοίγουν προς τα πάνω.
Ωστόσο η Lamborghini δε μπορούσε να βασιστεί σε ένα μόνο μοντέλο και μάλιστα με V12 κινητήρα. Στην αγορά των supercars υπήρχε ήδη η ζήτηση για πιο μικρά σε μέγεθος και με πιο μικρούς κινητήρες αυτοκίνητα. Έτσι δημιουργήθηκε η Cala, ένα πιο συμπαγές σε μέγεθος πρωτότυπο, στο οποίο βασίστηκε αργότερα η Gallardo, ένα από τα πιο σημαντικά μοντέλα της πορείας της Lamborghini στο χρόνο.