Η Lamborghini γιορτάζει και μας θυμίζει τις μοναδικές της δημιουργίες, που κατασκεύασε σε ένα ή ελάχιστα αντίγραφα.
Νέα εποχή για την Lamborghini
O 21ος αιώνας βρίσκει την ιταλική εταιρεία υπό νέα διοίκηση, που τελικά έδωσε ώθηση με τη δημιουργία νέων πρωτότυπων μοντέλων, παράλληλα με την κατασκευή άκρως επιτυχημένων μοντέλων παραγωγής, σημειώνοντας συνεχόμενα ρεκόρ πωλήσεων μέχρι και σήμερα.
To 2005 o τότε διευθυντής του Centro Stile, Λουκ Ντονκερβόλκε, δημιούργησε το Concept S, ένα πρωτότυπο βασισμένο στην Gallardo, εντελώς ανοιχτό, με κύριο χαρακτηριστικό, το διχοτομημένο εσωτερικό, από ένα τμήμα που χώριζε τα δύο καθίσματα. Παράλληλα, η αεροδυναμική του ήταν ιδιαίτερα μελετημένη, ώστε να προσφέρει ακόμα μεγαλύτερη ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες.
Δύο χρόνια μετά, το 2007, ήταν η σειρά της Reventon. Βασισμένη στη Murcielago LP 640, ήταν ακόμα πιο ακραία, στο όριο για κυκλοφορία σε δημόσιο δρόμο με γεμάτο ακμές και γωνίες αμάξωμα. Το τελευταίο ήταν κατασκευασμένο από ανθρακονήματα, ενώ το πλαίσιό της ήταν χαλύβδινο. Κατασκευάστηκαν μόλις 20 μονάδες και αργότερα, το 2009, προστέθηκαν και 16 ανοιχτές.
Η Estoque που παρουσιάστηκε το 2008, ήταν ένα τετράπορτο, τετραθέσιο πρωτότυπο, με σπορ φυσικά χαρακτηριστικά. Ο κινητήρας αναγκαστικά, ήταν τοποθετημένος «λάθος», δηλαδή στο μπροστινό μέρος, ενώ δεν ήταν ούτε V12, αφού είχε τοποθετηθεί ο V10 της Gallardo. Το 2009 αποφασίστηκε να μην μπει στην παραγωγή, με αποτέλεσμα τα σχέδια για μία τετραθέσια Lamborghini ν’ αναβληθούν γι’ αργότερα.
Το «έκτο στοιχείο» της Lamborghini, η Sesto Elemento, ήταν μία επίδειξη τεχνογνωσίας και τεχνολογίας. Τ’ όνομά της προερχόταν από το ατομικό βάρος του άνθρακα, αφού το κατασκευασμένο από ανθρακονήματα πρωτότυπο, ζύγιζε μόλις 999 κιλά! Χάρη στους 570 ίππους του V10 κινητήρα της Gallardo Superleggera, η αναλογία κιλών ανά ίππο ήταν μόλις 1,75 και οι επιδόσεις εκρηκτικές: 0-100 χλμ./ώρα σε 2.5 δευτ, 0-200 χλμ./ώρα σε 8.0 δευτ. και τελική ταχύτητα 356 χλμ./ώρα, αλλά δυστυχώς προοριζόταν μόνο για χρήση πίστας. Παρουσιάστηκε το 2010 με στόχο να κατασκευαστούν 20 μονάδες.
Το 2012 αποκαλύφθηκε στην έκθεση της Γενεύης η Aventador J, ένα πρωτότυπο χωρίς μπροστινό παρμπρίζ και πλευρικά παράθυρα. Η χρήση της, όπως είναι λογικό, ήταν αποκλειστικά για την πίστα.
Την ίδια χρονιά παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η πρωτότυπη Urus, ένα υπέρ-SUV που τελικά μπήκε στην παραγωγή το 2018 με ελάχιστες διαφορές σε σχέση με το πρωτότυπο. Ουσιαστικά ήταν το πρώτο τετράπορτο, τετραθέσιο μοντέλο παραγωγής, μετά την LM 002.
Για να γιορτάσει τα 50 της χρόνια, το 2013 η Lamborghini παρουσίασε τη Veneno, που κατασκευάστηκε συνολικά σε 13 μονάδες, 4 coupe και 9 cabrio. Βασίστηκε στην Aventador, αλλά ήταν εξ’ ολοκλήρου κατασκευασμένη από ανθρακονήματα και με εξελιγμένη αεροδυναμική, ώστε η τελική ταχύτητα να φτάνει τα 355 χλμ./ώρα. Ο ατμοσφαιρικός V12, των 6.5 λίτρων απέδιδε για την περίσταση 750 ίππους και το κόστος της έφτανε τότε τα 4 εκ ευρω.
Την ίδια χρονιά, ο Βάλτερ ντε Σίλβα σχεδίασε την Egoista στα πλαίσια των «χρυσών» γενεθλίων της ιταλικής εταιρείας. Το μοναδικό πρωτότυπο ήταν εμπνευσμένο από το σχήμα μαχητικού jet, με ενεργητικά αεροδυναμικά βοηθήματα. Ήταν βασισμένο στην Gallardo με τον V10 κινητήρα των 5.2 λίτρων ν’ αποδίδει 602 ίππους. Αν και αρχικά το μοναδικό μοντέλο ήταν στο μουσείο της Lamborghini, αγοράστηκε τελικά από έναν συλλέκτη που δεν έγινε γνωστό τ’ όνομά του.
To 2014 παρουσιάστηκε το πρώτο υβριδικό πρωτότυπο της Lamborghini. Επρόκειτο για την Asterion LPI-910, σχεδιασμένη από τον Φίλιππο Περίνι, διευθυντή τότε του Centro Stile. To συμβολικό όνομα προερχόταν από έναν Μινώταυρο, συνδυάζοντας τον «ταύρο» που αποτελεί παράδοση της εταιρείας, όπως και το σήμα της, με το διαφορετικό, την υβριδική τεχνολογία. Το υβριδικό σύνολο απέδιδε συνολικά 910 ίππους, 610 από τον κινητήρα της Huracan και 300 από τον ηλεκτροκινητήρα. Αν και δεν μπήκε στην παραγωγή, η τεχνολογία της βρήκε εφαρμογή αργότερα στην Revuelto.
Για τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννηση του ιδρυτή της ιταλικής εταιρείας, Φερούτσιο Λαμποργκίνι, παρουσιάστηκε η Centenario, που ήταν βασισμένη στην Aventador, αλλά με αμάξωμα από ανθρακονήματα και με τον κινητήρα ν’ αποδίδει 770 ίππους. Συνολικά κατασκευάστηκαν 40 μονάδες, 20 coupe και 20 cabrio.
Το 2018 κατασκευάστηκε κατά παραγγελία για έναν πιστό οπαδό της ιταλικής εταιρείας, η SC 18 Alston, ένα μοναδικό μοντέλο σχεδιασμένο μεν για την πίστα, αλλά είχε έγκριση και για κυκλοφορία σε δημόσιο δρόμο. Ήταν βασισμένη στην Aventador SVJ, αλλά διέθετε αναβαθμισμένη αεροδυναμική και φρένα, όπως και σύστημα ψύξης για τον ατμοσφαιρικό V12 των 6.5 λίτρων.
Η Sian ήταν η πρώτη ουσιαστικά υβριδική Lamborghini που διατέθηκε προς πώληση, έστω και σε περιορισμένο αριθμό μονάδων, αποτελούμενο από 63 coupe και 19 roadster. Ο προερχόμενος από την Aventador SVJ V12 κινητήρας απέδιδε 785 ίππους, που συνολικά με τη συνδρομή των 35 ίππων του ηλεκτροκινητήρα, έφταναν τους 820, καθιστώντας τη Sian την πιο ισχυρή Lamborghini μέχρι το 2019, που παρουσιάστηκε.
Η Aventador αποτέλεσε τη βάση και για την Essenza SCV 12 του 2020, ένα μοντέλο που κατασκευάστηκε σε 40 αντίγραφα, αποκλειστικά όμως για χρήση πίστας. Ήταν το πρώτο GT που πέρασε με επιτυχία τις δοκιμές πρόσκρουσης, που προορίζονταν για την competition κατηγορία, με αποτέλεσμα να μην είναι απαραίτητη η τοποθέτηση roll-bar. To αμάξωμα ήταν κατασκευασμένο από ανθρακονήματα και χάρη στην εξελιγμένη αεροδυναμική του, μπορούσε να παράγει 1.200 κιλά κάθετης δύναμης στα 250 χλμ/ώρα! H απόδοση του V12 έφτανε τους 830 ίππους και η κίνηση μεταδιδόταν στους πίσω μόνο τροχούς.
Την ίδια χρονιά, η Lamborghini Squadra Corse δημιούργησε την SC20, ένα μοναδικό αντίγραφο σχεδιασμένο μεν για την πίστα, αλλά και με έγκριση τύπου για χρήση σε δημόσιο δρόμο. Ήταν εντελώς ανοιχτό μοντέλο με προσεγμένη αεροδυναμική και ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή.
Το 2021 για τον εορτασμό των 50 ετών της Countach, παρουσιάστηκε η LPI 800-4, βασισμένη στα μηχανικά μέρη της Sian. Κατασκευάστηκαν συνολικά 112 υβριδικές Countach LPI 800-4, με την ισχύ της να φτάνει τους συνολικά 814 ίππους, 780 από τον ατμοσφαιρικό V12 βενζινοκινητήρα και 34 από τον ηλεκτροκινητήρα. Οι επιδόσεις ήταν καθηλωτικές, με τα πρώτα 100 χλμ/ώρα να καλύπτονται από στάση σε 2.8 δευτ. και η τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 355 χλμ/ώρα.
Τελειώνοντας, το 2023 κατασκευάστηκαν δύο μοναδικά πρωτότυπα, η coupe Invencible και η ανοιχτή Autentica που αποτελούν την απόλυτη έκφραση των hypercars, αποτελώντας παράλληλα το κύκνειο άσμα στον ατμοσφαιρικό V12, που δεν θα τοποθετηθεί ξανά χωρίς ηλεκτρική ή άλλη υποβοήθηση.
Με αυτή την παρακαταθήκη, η Lamborghini έχει εξασφαλισμένο το μέλλον, με την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια και θα συνεχίσει να κατασκευάζει μοναδικά αυτοκίνητα για λίγους τυχερούς