Την ώρα κατά την οποία ξεκινά στη χώρα μας η πρώτη φάση ουσιώδους οργάνωσης της ηλεκτροκίνησης και ενώ, ήδη, σε πολλές χώρες του εξωτερικού συντελείται ένα κρεσέντο εξελίξεων γύρω από τη μετάβαση σε μια εντελώς νέα εποχή στον τομέα των πράσινων μεταφορών και μετακινήσεων.
O αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μάρος Σέφκονιτς, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας την υψηλή εξάρτηση της ΕΕ από τρίτες χώρες όσον αφορά την προμήθεια πρώτων υλών και σπάνιων γαιών. Χαρακτηρίζοντας σχεδόν «όνειρο απατηλό» την επιδίωξη της ΕΕ να ηγηθεί στους τομείς ηλεκτροκίνησης, αποθήκευσης ενέργειας και ψηφιακής οικονομίας, στο πλαίσιο παρουσίασης της ευρωπαϊκής στρατηγικής, ανέφερε πως σε ποσοστό 75-100% των βασικών μετάλλων έρχονται από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ η Κίνα ελέγχει το 98% της προμήθειας σπάνιων γαιών…
Τόνισε, ειδικότερα, o κ.Σέφκοβιτς, ότι: «Στο κόσμο του αύριο, αυτή η υπερβολική εξάρτηση μπορεί να οξυνθεί περαιτέρω», ιδιαίτερα, αν ληφθεί υπόψη ότι όλα τα προγνωστικά μιλούν για αύξηση της ζήτησης. «Η Ευρώπη θα χρειαστεί σχεδόν 60 φορές περισσότερο λίθιο και 15 φορές περισσότερο κοβάλτιο μέχρι το 2050, μόνο για την κάλυψη των αναγκών της σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αποθήκευση ενέργειας. Επιπρόσθετα, η ζήτηση για σπάνιες γαίες που χρησιμοποιούνται σε μόνιμους μαγνήτες, κρίσιμης σημασίας προϊόντα για τις ανεμογεννήτριες, αναμένεται να δεκαπλασιαστεί την ίδια περίοδο». Όπως έκανε γνωστό, η Επιτροπή σχεδιάζει να συγκροτήσει μέσα στο Σεπτέμβριο, μια ευρωπαϊκή συμμαχία για τις πρώτες ύλες (European Raw Materials Alliance) στα πρότυπα της European Battery Alliance. Ήδη, βρίσκονται εν εξελίξει πρωτοβουλίες από πλευράς «Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για τις Μπαταρίες» ώστε να ενισχυθούν τα εγχώρια αποθέματα λιθίου. Σύμφωνα με το υψηλόβαθμο ευρωπαίο αξιωματούχο, τέσσερα βιομηχανικά πρότζεκτ – κλειδιά στους τομείς εξόρυξης και επεξεργασίας οδεύουν προς υλοποίηση στην Ευρώπη, συνολικού προϋπολογισμού 2 δις ευρώ.
Εκτιμάται πως με την ολοκλήρωσή τους, θα καλύψουν κατά 80% των αναγκών του τομέα μπαταριών σε λίθιο μέχρι το 2025, όταν σήμερα ο βαθμός εξάρτηση από την Χιλή φτάνει το 78%. Η Κομισιόν έλαβε την απόφαση να το προσθέσει για πρώτη φορά στη λίστα με τις 30 κρίσιμες πρώτες ύλες, αναγνωρίζοντας τη σημασία του στην ανάπτυξη μπαταριών και συνολικά στους τομείς ηλεκτροκίνησης και αποθήκευσης. Η «Raw Materials Alliance», πρόσθεσε ο Σέφκοβιτς, έχει στόχο να κινητοποιήσει παράγοντες της βιομηχανίες και της καινοτομίας, κράτη-μέλη, περιφέρειες, την ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων, επενδυτές, κοινωνικούς φορείς και εταίρους, καθώς και την κοινωνία των πολιτών με σκοπό την δημιουργία υποδομών σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας από την εξόρυξη μέχρι την ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση υλικών. Η εν λόγω διαβούλευση σε επίπεδο Ένωσης θα πρέπει να καταλήξει σε συγκεκριμένες επενδυτικές προτάσεις και πρότζεκτ που θα τεθούν σε λειτουργία μέχρι το 2025, σύμφωνα με το σχεδιασμό της Κομισιόν.
Οι τελευταίες, ειδήσεις, πάντως, στον τομέα της ηλεκτροκίνησης έχουν ενδιαφέρον:
-Η αγορά αυτοκινήτων στο ΗΒ μειώθηκε κατά 5,8% τον Αύγουστο, αλλά καταγράφεται «έκρηξη» EV και PHEVs.
-Η PSA και η Total δημιουργούν κοινοπραξία μπαταρίας ACC.
-Η DAF παρουσιάζει την CF Electric με εκτεταμένη γκάμα.
-H NTN Corporation ενισχύει τα ρουλεμάν για ηλεκτρικούς κινητήρες που είναι τοποθετημένοι σε EV.
-Η Saietta (Oxfordshire) δημιουργεί θέσεις εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο στην κατασκευή ηλεκτροκινητήρων.