Πολλές συζητήσεις άνοιξαν για το θέμα των διοδίων στην Βαρυμπόμπη και στον Άγιο Στέφανο αλλά και για το αν θα γίνει νέος ανισόπεδος κόμβος Βαρυμπόμπης.
Για το θέμα μίλησε και την προηγούμενη εβδομάδα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος σημειώνοντας πως το κόστος για το Δημόσιο είναι ετησίως 25 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες σε αυτό που φαίνεται να καταλήγει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι να προχωρήσει η κατασκευή του νέου ανισόπεδου κόμβου Βαρυμπόμπης ο οποίος θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο.
Αντίθετα όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, δεν φαίνεται να προχωρά κάποια αλλαγή στο σημερινό status quo και δεν αναμένεται να δημιουργηθούν πλευρικά διόδια σε Βαρυμπόμπη, Άγιο Στέφανο και τα μετωπικά στο Σχηματάρι. Αυτό κλείνει και τα όποια σενάρια για την καταβολή διοδίων στις τρεις αυτές περιοχές.
Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι τόσο το θέμα της γέφυρας όσο και των διοδίων υπάρχει στη σύμβαση παραχώρησης που υπεγράφη το 2007.
Η εφαρμογή τους έχει πάρει αρκετές αναστολές με πιο πρόσφατη εκείνη του τέως υπουργού ΥΠΟΜΕ, Κώστα Καραμανλή, που έστειλε την έναρξη καταβολής διοδίων το 2025 και συνδέοντας το θέμα με την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων.
Ο ανισόπεδος κόμβος στην Βαρυμπόμπη
Αναφορικά με τον υφιστάμενο ανισόπεδο κόμβο Βαρυμπόμπης, όπως αναφέρουν πηγές του παραχωρησιούχου, γίνονται σε τακτά διαστήματα έλεγχοι για την στατικότητα και την λειτουργικότητα του.
Ωστόσο πρόκειται για μια γέφυρα η οποία έχει κατασκευαστεί από την δεκαετία του 1960 και θεωρείται αρκετά επιβαρυμένη. Η λύση στην οποία προσανατολίζεται το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, είναι η κατασκευή μιας νέας σύγχρονης γέφυρας που να πληροί τα κριτήρια λειτουργίας που έχουν τεθεί από την σύμβαση παραχώρησης.
Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να συνταχθούν μελέτες (προφανώς θα ανατεθούν στην παραχωρησιούχο Νέα Οδό), οι οποίες θα πρέπει να πάρουν τις απαραίτητες εγκρίσεις για να μπορέσει ένα τέτοιο έργο να κατασκευαστεί.
Βέβαια, ένας νέος ανισόπεδος κόμβος επί της Λεωφόρου Κηφισού δεν είναι μια απλή υπόθεση καθώς θα πρέπει να συνυπολογιστεί η εύρυθμη λειτουργία του άξονα αλλά και η εκατέρωθεν εξυπηρέτηση των οδηγών από την μια πλευρά στην άλλη.
Κοινώς πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σύνθετο εγχείρημα στο οποίο η όποια λύση προκριθεί θα πρέπει να προϋποθέτει και μέρος λειτουργίας της υφιστάμενης γέφυρας μέχρι αυτή να αντικατασταθεί από την νέα για να μην προκληθεί κυκλοφοριακό έμφραγμα σε έναν άξονα που είναι ήδη ιδιαίτερα επιβαρυμένος.
Τα διόδια
Σύμφωνα με την σύμβαση παραχώρησης του 2007, προβλέπεται η λειτουργία πλευρικών διοδίων σε Βαρυμπόμπη και Αγίο Στέφανο. Αυτό σημαίνει την καταβολή διοδίων όχι σε όσους κινούνται στην άνοδο ή την κάθοδο της Λεωφόρου Κηφισού αλλά σε όσους θέλουν να εισέλθουν σε αυτή από τους παραπάνω κόμβους.
Η λειτουργία τους δεν επετεύχθη ποτέ λόγω των αντιδράσεων των τοπικών κοινωνιών που υποστηρίζουν πως η χρήση του κόμβου είναι κυρίως για τοπικές μετακινήσεις και ως εκ τούτου η καταβολή διοδίου εντός αστικού ιστού θα ήταν αδικία.
Σε σχέση με τα παραπάνω για χρόνια έχει διατηρηθεί ένα συγκεκριμένο καθεστώς στο οποίο το Ελληνικό Δημόσιο πληρώνει ετησίως 25 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση προς την Νέα Οδό για την μη λειτουργία -ως όφειλε από την σύμβαση παραχώρησης- των παραπάνω σταθμών.
Το ενδεχόμενο πάντως για την δρομολόγηση εγκατάστασης διοδίων δεν φαίνεται να υφίσταται με τα σημερινά δεδομένα και θα διατηρηθεί το καθεστώς των αποζημιώσεων εκτός αν γίνει κάποια τροποποίηση της σύμβασης που θα διευθετήσει το θέμα οριστικά.