Μπορεί το φρενάρισμα να φαίνεται μία απλή και ξεκάθαρη διαδικασία, καθώς όλοι οι οδηγοί καλούνται να μειώσουν την ταχύτητα του οχήματός τους πολλές φορές σε κάθε διαδρομή, όμως πρόκειται για μία διαδικασία που αν θέλουμε να την κάνουμε σωστά, έχει τους δικούς της κανόνες.
Όταν όλα βαίνουν φυσιολογικά, το φρενάρισμα είναι σχετικά απλό. Πιέζουμε αρχικά απαλά το πεντάλ και σταδιακά εφαρμόζουμε περισσότερη πίεση, μέχρι το όχημά μας να σταματήσει πλήρως.
Όμως τι γίνεται όταν προκύψει μία κατάσταση έκτακτης ανάγκης;
Παίρνοντας ως δεδομένο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων διαθέτει σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών, το γνωστό ABS, τότε πατάμε το φρένο όσο πιο δυνατά μπορούμε. Εκείνη τη στιγμή θα νιώσουμε το πεντάλ να δονείται. Αυτό γίνεται επειδή ο εγκέφαλος δίνει εντολή στα φρένα να “πιάνουν” και να “αφήνουν” τον τροχό πολλές φορές σε κάθε δευτερόλεπτο. Ωστόσο, η δόνηση δεν πρέπει να μας τρομάξει και να αφήσουμε το πεντάλ. Αντίθετα, πρέπει να συνεχίσουμε να ασκούμε μεγάλη πίεση, μέχρι να ακινητοποιηθούμε ή να μειωθεί η ταχύτητα κίνησης στα επιθυμητά επίπεδα.
Στο ενδεχόμενο που το αυτοκίνητό μας δε διαθέτει ABS, πιέζουμε και πάλι πολύ δυνατά το πεντάλ του φρένου, όμως προσέχουμε η πίεση να μην είναι τόση ώστε να μπλοκάρουν οι τροχοί. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, υπάρχουν δύο συνέπειες. Η μία είναι ότι θα αυξηθεί η απόσταση ακινητοποίησης και η δεύτερη ότι δε θα έχουμε κανέναν έλεγχο στην πορεία του αυτοκινήτου.
Σε ακραίες περιπτώσεις, το απότομο φρενάρισμα μπορεί να οδηγήσει σε ντεραπάρισμα του αυτοκινήτου, δηλαδή να αρχίσει να ολισθαίνει το πίσω μέρος προς τα δεξιά ή τα αριστερά. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, πρέπει να κάνουμε το λεγόμενο ανάποδο τιμόνι, δηλαδή να στρίψουμε προς την κατεύθυνση που τείνει να κινηθεί το πίσω μέρος. Για παράδειγμα, αν τείνει να “φύγει” προς τα αριστερά, στρίβουμε προς τα αριστερά.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα φρένα επηρεάζονται από το νερό. Έχοντας μπει στο φθινόπωρο, σταδιακά θα αυξηθούν οι μέρες βροχόπτωσης. Είναι, λοιπόν, πιθανό να περάσουμε από κάποιο σημείο όπου υπάρχουν λιμνάζοντα νερά. Σε αυτό το ενδεχόμενο, προκειμένου να φύγει το νερό από τους δίσκους ή τα ταμπούρα, πατάμε ελαφρά το φρένο ώστε να αναπτυχθεί τριβή που θα στεγνώσει το σύστημα. Όταν είμαστε σίγουροι ότι η απόδοση των φρένων έχει επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα, συνεχίζουμε απρόσκοπτα την πορεία μας.