Για να τιμήσει τα 75 χρόνια της Abarth, το τμήμα κληρονομίας του Ομίλου Stellantis εκθέτει ορισμένα από τα πλέον γνωστά της μοντέλα.
Η έκθεση αποτελείται από 12 μοντέλα, συλλεκτών, αλλά και ιδιόκτητα της Abarth κι έχει προσωρινό χαρακτήρα με διάρκεια τριών μηνών. Ωστόσο, πλαισιώνει τη μόνιμη έκθεση στο μουσείο με άλλα 26 μοντέλα της θρυλικής εταιρείας.
Παράλληλα η Abarth αποκαλύπτει το πρωτότυπο Abarth Classiche 1300 OT, την εξέλιξη του Abarth Classiche 1000 SP, που δημιούργησε το τμήμα Heritage του Ομίλου Stellantis το 2021 σε πέντε μόλις μονάδες, οι οποίες «εξαφανίστηκαν» αμέσως σε ιδιώτες. Αντίστοιχη ανταπόκριση αναμένεται να έχει και το νέο, σπάνιο μοντέλο που ετοιμάζει η Abarth.
Η εταιρία που ίδρυσε ο Αυστριακός Κάρλο Άμπαρτ έγινε συνώμημη με τους αγώνες
Abarth: 75 χρόνια ιστορίας στους αγώνες
Ας περιηγηθούμε στο μουσείο της Abarth και στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της προσωρινής έκθεσης με τα 12 σπάνια μοντέλα, τόσο αγωνιστικά όσο και δρόμου.
1) Fiat Abarth 595 SS (1957)
Από τα πιο χαρακτηριστικά μοντέλα της Abarth ήταν το 595 SS με δικύλινδρο κινητήρα 32 ίππων, χάρη στο Solex καρμπιρατέρ και την αλουμινένια εισαγωγή αέρα. Ξεχώριζε και με τα διακριτικά SS στα μπροστινά και πίσω καπό.
2) Fiat 500 Record Monza (1958)
To συγκεκριμένο 500 κατάφερε να κινηθεί με ταχύτητες της τάξης των 120 χλμ./ώρα για επτά συνεχόμενα 24ωρα (168 ώρες) στην πίστα της Monza, κατακτώντας το σχετικό ρεκόρ με μόλις… 26 ίππους ισχύ
3) Fiat Abarth 850 TC Nurburgring (1961)
Με χωρητικότητα του κινητήρα στα 843 κ.εκ., το Abarth 850 TC απέδιδε πλέον 52 ίππους, επιτυγχάνοντας τελική ταχύτητα 140 χλμ./ώρα, οπότε έγιναν απαραίτητα τα μπροστινά δισκόφρερνα.
4) Fiat Abarth 1000 SP (1966)
To 1000 SP (Sport Prototype) σχεδιάστηκε ώστε να συμμετέχει σε αγώνες στην κατηγορία Group 6 της εποχής. Ο κινητήρας παρέμεινε δικύλινδρος, αλλά με χωρητικότητα 1.000 κ.εκ. και χάρη στα διπλά Webber απέδιδε 105 ίππους. Το αμάξωμα ήταν κατασκευασμένο από φάιμπργκλας, με αποτέλεσμα το βάρος να φτάνει τα μόλις 480 κιλά, χαρίζοντας εξαιρετικές επιδόσεις για την εποχή, με την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 220 χλμ./ώρα, χάρη και στη μελετημένη αεροδυναμική
5) Fiat Formula Italia (1972)
H Formula Italia είχε στόχο να ενθαρρύνει τη συμμετοχή νέων οδηγών σε αγώνες. Ο κινητήρας των 1.6 λίτρων προερχόταν από τη Fiat και το κιβώτιο από τη Lancia Fulvia και τις επεμβάσεις της Abarth η ισχύς έφτανε τους 115 ίππους και με βάρος 450 κιλά, η τελική ταχύτητα ξεπερνούσε τα 200 χλμ./ώρα.
6) Fiat Abarth 124 Rally (1972)
To 1972 παρουσιάστηκε ένα από τα πιο θρυλικά μοντέλα της Abarth, το 124 Rally με κινητήρα στα 1.8 λίτρα και ισχύ 128 ίππους. Οι επιδόσεις ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα εντυπωσιάζουν με τα πρώτα 100 χλμ./ώρα να καλύπτονται από στάση σε 8 δευτ. και η τελική ταχύτητα στα 190 χλμ./ώρα.
7) Autobianchi A112 Abarth 58 HP (1972)
Αν το 124 Spider ήταν άπιαστο όνειρο για την ελληνική αγορά, δεν συνέβη το ίδιο με το πολύ δημοφιλές Autobianchi A112, που με τις επεμβάσεις της Abarth απέδιδε, αρχικά 58 ίππους κι αργότερα μέχρι και 70, από τον κινητήρα του 1.0 λίτρου. Η οδική συμπεριφορά και οι επιδόσεις ήταν από τις καλύτερες για τα δεδομένα της εποχής και του μεγέθους του αυτοκινήτου.
8) Fiat Abarth 131 Rally (1976)
H Abarth το 1976 μετέτρεψε το οικογενειακό Fiat 131 σε αγωνιστικό, με την έκδοση δρόμου να κατασκευάζεται σε 400 μονάδες, ώστε να λάβει την απαραίτητη έγκριση. Ο δίλιτρος κινητήρας είχε σύστημα μηχανικού ψεκασμού καυσίμου, δύο εκκεντροφόρους, κεφαλή από αλουμίνιο και απέδιδε 140 ίππους, με την αγωνιστική έκδοση να φτάνει ακόμα και τους 245. Το κιβώτιο ήταν πέντε σχέσεων και συνδυαζόταν με διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Το αμάξωμα είχε υποστεί την απαραίτητη δίαιτα με πόρτες και φτερά από αλουμίνιο.
9) Abarth Formula 4 (2014)
Τη Formula 4 μπορούν να την οδηγήσουν ακόμα και νέοι ηλικίας 15 ετών, συμμετέχοντας στο πρωτάθλημα της Formula 4. Πιστή στην αγωνιστική της παράδοση η Abarth δίνει την ευκαιρία σε νέους να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα τους στις πίστες, με την καθοδήγηση φυσικά έμπειρων οδηγών αγώνων.
10) Abarth 124 Rally (2016)
To Abarth 124 Rally της σύγχρονης εποχής, συμμετείχε στο ράλι Ιταλίας-Σαρδηνίας, επαναφέροντας τον Σκορπιο στους απαιτητικούς αγώνες., μετά από 40 χρόνια και το Μόντε Καρλο του 1976. Χάρη στις επεμβάσεις στο λογισμικό του κινητήρα, η ισχύς φτάνει ακόμα και τους 300 ίππους.
11) Abarth 695 Rivale (2017)
H συγκεκριμένη έκδοση του 695 ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας της Abarth με την κορυφαία ιταλική ναυπηγική εταιρεία Riva, που ειδικεύεται στα πολύτελή σκάφη. Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο είναι η πανοραμική γυάλινη οροφή, ενώ στο εσωτερικό έχει πινελιές προερχόμενες από τη… θάλασσα.
12) Abarth Classiche 1000 SP (2021)
Ένα από τα πιο σπάνια αυτοκίνητα παγκοσμίως, όχι μόνο της Abarth, είναι το Classiche 1000 SP, που έχει κατασκευαστεί σε μόλις 5 μονάδες, με τα μηχανικά μέρη να προέρχονται από την Alfa Romeo 4C και το αμάξωμα να παραπέμπει στο αυθεντικό του 1966