Τα παρατράγουδα της αγοράς όσον αφορά την κατάργηση αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες έχουν αρχίσει.
Το ερώτημα είναι πως νομιμοποιούνται χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να μπλοκάρουν αγορές προϊόντων που εξακολουθούν να παράγονται δεδομένου ότι προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων θα γίνει σταδιακά και επειδή οι υποδομές φόρτισης έχουν …μέλλον και οι τιμές είναι στα ύψη σε όλο τον κόσμο.
Τα δε εργοστάσια είναι βέβαιο πως θα αντιδράσουν σε τέτοιου είδους παρεμβάσεις, όταν όλο το τοπίο της αυτοκίνησης είναι σε φάση μετασχηματισμού. Όλα αυτά τα λέμε με αφορμή την απόφαση μιας αυστραλιανής Τράπεζας να σταματήσει να χορηγεί δάνεια για νέα αυτοκίνητα ντίζελ και βενζίνης, καθώς η χώρα προσπαθεί να ενθαρρύνει τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και να καλύψει τη διαφορά με άλλες ανεπτυγμένες χώρες…
Σε ανακοίνωσή της, η Bank Australia είπε ότι θα καταργήσει δάνεια για νέα οχήματα ορυκτών καυσίμων από το 2025. Ο Σάσα Κουρβίλ, επικεφαλής του ιδρύματος, δήλωσε ότι η ημερομηνία επιλέχθηκε «επειδή η αλλαγή στα ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να γίνει γρήγορα». Πιστεύουμε, πρόσθεσε, ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί «με τις σωστές υποστηρικτικές πολιτικές που εφαρμόζονται για να φέρει μια μεγαλύτερη γκάμα πιο προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων στην Αυστραλία».
Ωστόσο, καθόσον δεν θα υπάρχουν άλλα δάνεια για νέα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης – συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών (;) – από το 2025, η Bank Australia θα συνεχίσει να τα παρέχει για μεταχειρισμένα. «Θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε δάνεια για μεταχειρισμένα οχήματα ορυκτών καυσίμων μέχρι να υπάρξει μια βιώσιμη και ακμάζουσα αγορά για ηλεκτρικά οχήματα», ανέφερε ο Κουρβίλ.
Στο ίδιο πλαίσιο, η αυστραλιανή κυβέρνηση έδωσε πληροφορίες, σχετικά με τα σχέδια δημιουργίας μιας Εθνικής Στρατηγικής για Ηλεκτρικά Οχήματα για τη χώρα, που θα τεθούν προς διαβούλευση.
Σε ανακοίνωσή της, η κυβέρνηση είπε ότι η Αυστραλία ήταν «σημαντικά πίσω από το πακέτο όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα».
Πρόσθεσε ότι, «με μόλις 2%, η απορρόφηση νέων οχημάτων χαμηλών εκπομπών ρύπων από τη χώρα ήταν «σχεδόν πέντε φορές χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο – απαιτείται εθνική ηγεσία για να διασφαλιστεί ότι δεν θα συνεχίσουμε να μείνουμε πίσω».
«Σε αυτό το πλαίσιο, πιστεύουμε ότι τώρα είναι η ώρα να έχουμε μια τακτική και λογική συζήτηση σχετικά με το εάν τα πρότυπα απόδοσης καυσίμου οχημάτων θα μπορούσαν να συμβάλουν στη βελτίωση της προσφοράς ηλεκτρικών οχημάτων στην αυστραλιανή αγορά, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κόστους ζωής των αναποτελεσματικών αυτοκινήτων και για τη μείωση των εκπομπών από τον τομέα των μεταφορών».
Δεν είναι η μοναδική περίπτωση, πάντως, αυτή της Bank Australia που εφαρμόζεται μια τέτοια στρατηγική απέναντι στα οχήματα που κινούνται με χρήση ορυκτών καυσίμων.
Το 2020, η Merkur Cooperative Bank της Δανίας είχε δηλώσει ότι θα σταματήσει τη χρηματοδότηση για νέα αυτοκίνητα ντίζελ και βενζίνης.
Όλα αυτά έρχονται καθώς οι μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες εκπονούν σχέδια για να απομακρυνθούν από τα οδικά οχήματα που χρησιμοποιούν ντίζελ και βενζίνη. Το Ηνωμένο Βασίλειο θέλει να σταματήσει την πώληση νέων αυτοκινήτων και φορτηγών ντίζελ και βενζίνης έως το 2030. Θα απαιτήσει, από το 2035, όλα τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση — την οποία αποχώρησε το Ηνωμένο Βασίλειο στις 31 Ιανουαρίου 2020 — επιδιώκει παρόμοιους στόχους.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έφτασαν τα 6,6 εκατομμύρια το 2021. Το πρώτο τρίμηνο του 2022, οι πωλήσεις EV ανήλθαν σε 2 εκατομμύρια, αύξηση 75% σε σύγκριση με τους πρώτους τρεις μήνες του 2021.
Όμως, το διεθνές οικονομικό σκηνικό λόγω και των γεωπολιτικών εντάσεων είναι τόσο ευμετάβλητο που σήμερα κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα πως όλοι οι σχεδιασμοί θα γίνουν όπως έχουν αποφασιστεί αρχικά. Ο δρόμος είναι μακρύς και κάθε αποσπασματική πρωτοβουλία έχει αντίκτυπο στις αγορές…