Η εικόνα στην αγορά αυτοκινήτου αλλάζει και η Ευρώπη δίνει το ΟΚ για τους νέους δασμούς των κινεζικών αυτοκινήτων που εισάγονται από την Κίνα στην Ευρώπη.
Οι νέοι φόροι ισχύουν από τις 31 Οκτωβρίου και θα κυμαίνονται από 17,8% έως 45,3% και θα έχουν ισχύ για πέντε χρόνια. Τι αλλάζει για όσους αγοράσουν νέο αυτοκίνητο
Η Ευρωπαϊκή Ένωση λοιπόν επιβάλλει οριστικά πρόσθετους δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία φθάνουν στη Γηραιά Ήπειρο εδώ και αρκετό καιρό με τις κατηγορίες για βιομηχανικό ντάμπινγκ, δηλαδή πωλούν σε τιμές χαμηλότερες από την πραγματική αξία για να κατακτήσουν ξένες αγορές.
Θα εφαρμοστούν – υπενθυμίζουμε – σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (όχι plug-in υβριδικά ή με άλλους κινητήρες) για όσα κατασκευάζονται στην Κίνα από αυτοκινητοβιομηχανίες οποιασδήποτε εθνικότητας, ακόμα και από Ευρωπαίους και άλλους.
Τα διεθνή πρακτορεία προσθέτουν ότι οι επαφές μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου θα συνεχίσουν να διερευνούν μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, και να ανταποκριθούν σε αιτήματα για διαμεσολάβηση από ορισμένα κράτη μέλη, όπως η Γερμανία, αντίθετη στους δασμούς, και η Ισπανία, η οποία απείχε στην ψηφοφορία στην αρχές Οκτωβρίου.
Εάν, επομένως, οι πρόσθετοι δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν, δεν είναι βέβαιο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα τους καταργήσει πριν από τη λήξη της πενταετίας που προβλέπει ο νέος νόμος.
Τα «τιμωρητικά» τιμολόγια όπως τα αποκαλούν κυμαίνονται από 7,8% στην Tesla έως 35,3% στα ηλεκτρικά οχήματα της SAIC, έως 17% για την BYD και 18,8% για την Geely, + 20,7% σε μια σειρά άλλων κατασκευαστών που συνεργάστηκαν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της περσινής έρευνας κατά των επιδοτήσεων .
Οι νέοι δασμοί πρέπει επίσης να προστεθούν στον προηγούμενο φόρο 10%.
Επομένως, τα σύνολα είναι 17,8% ελάχιστα και 45,3% μέγιστα.
Παρακάτω είναι ένας πρώτος πίνακας με τους νέους δασμούς.
Κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Dazio 17.8%
Tesla 17,8%
BYD 27%
Geely 28,8%
SAIC 45,3%
Άλλοι συνεργάτες κατασκευαστές 30,7%
Άλλοι μη συνεργαζόμενοι κατασκευαστές 45,3%
Αγορά αυτοκινήτου : Τι αλλάζει για όσους αγοράζουν κινέζικο ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Τώρα μένει να δούμε πώς θα αντιδράσει η βιομηχανία και η αγορά. Ωστόσο, είναι πιθανό ορισμένοι κατασκευαστές να ανταποκριθούν με αύξηση των τιμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, για να μεταθέσουν μέρος των δασμών στους πελάτες, (ή όλους τους δασμούς) ενώ το άλλο μέρος των τιμολογίων θα πρέπει να παραμείνει στους κατασκευαστές. Παράδειγμα αποτελεί η Tesla, η οποία είχε ήδη αναθεωρήσει τον τιμοκατάλογο του sedan Model 3 (που παράγεται στο εργοστάσιό της στη Σαγκάη) προς τα πάνω, με αύξηση τιμής στην Ευρώπη κατά 1.500 ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, οι δασμοί δεν θα έχουν αναδρομική ισχύ και, ως εκ τούτου, δεν θα ισχύουν ούτε για τα αποθέματα οχημάτων που έχουν ήδη εξαχθεί από την Κίνα στην Ευρώπη με την Επιτροπή να διευκρινίζει ότι: «Οι οριστικοί δασμοί θα εισπραχθούν με την έναρξη ισχύος. Οι προσωρινοί δασμοί που επιβλήθηκαν στις εισαγωγές BEV από την Κίνα στις 4 Ιουλίου 2024 δεν θα εισπραχθούν».
Συνεπώς, οι αυξήσεις θα φανούν σε έναν ή δύο μήνες, ή γενικά μόλις εξαντληθούν τα αποθέματα.