Ανάμεσα στους εκατοντάδες πλέον αισθητήρες του αυτοκινήτου, ο Αισθητήρας Λάμδα ( ή αλλιώς Οξυγόνου) είναι σίγουρα ανάμεσα στους πιο σημαντικούς. Βρίσκεται σχεδόν πάντα μετά την πολλαπλή εξαγωγής και πριν τον καταλύτη και οι μετρήσεις του είναι το Α και το Ω για την σωστή λειτουργία του κινητήρα αλλά και την… κατανάλωση.
Σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο, όλα γίνονται με αισθητήρες που συλλέγουν πληροφορίες και τις στέλνουν στον εγκέφαλο. Εκεί γίνεται η καταχώρηση και έπειτα πραγματοποιούνται αυτόματα οι όποιες αλλαγές, με στόχο πάντα την καλύτερη δυνατή λειτουργία του συνόλου. Ο αισθητήρας Λάμδα είναι υπεύθυνος για να υπάρχει πάντα η σωστή αναλογία καυσίμου και αέρα στο θάλαμο καύσης, ώστε να γίνεται η «τέλεια» καύση. Χωρίς αυτόν, η λειτουργία του κινητήρα θα ήταν το λιγότερο προβληματική ενώ η κατανάλωση θα έφτανε σε άλλα επίπεδα.
Πώς λειτουργεί;
Τοποθετημένος λίγο πριν τον καταλύτη, εξετάζει την ποσότητα του άκαυστου οξυγόνου και με στέλνει τις πληροφορίες στον εγκέφαλο. Εκεί, γίνεται η συλλογή και αυτόματη ρύθμιση της ποσότητας του καυσίμου που θα ρίχνεται (ψεκάζεται) μέσα στο θάλαμο. Μάλιστα σε αρκετά αμάξια, υπάρχει και δεύτερος αισθητήρας Λάμδα, μετά τον καταλύτη, που ελέγχει την σωστή λειτουργία του.
Ξεκίνησε ο καύσωνας! 8 hot συμβουλές για τους οδηγούς (video)
Καθορίζει την ποσότητα βενζίνης άρα και την κατανάλωση
Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό από τα παραπάνω, εάν ο αισθητήρας Λάμδα δεν λειτουργεί, η ποσότητα του καυσίμου που ψεκάζεται είναι λάθος και η κατανάλωση εκτοξεύεται. Δεν καθορίζονται συγκεκριμένα χιλιόμετρα ή χρόνο για την αντικατάσταση του, όμως σημάδια όπως η απότομη και αδικαιολόγητη αύξηση της κατανάλωσης, οι διακοπές του κινητήρα ή και οι αρρυθμίες, είναι σημάδια προβλήματος του συγκεκριμένου αισθητήρα.