Εντείνονται, διεθνώς, οι ανησυχίες ότι η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων θα παρεμποδιστεί από την αύξηση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας.
Μιλώντας στο «Street Signs Europe» του CNBC, ο Πίτερ Γκάρνρι, επικεφαλής στρατηγικής μετοχών της Saxo Bank, είπε ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων «θα αντιμετωπίσουν αντίθετους ανέμους στο μέλλον».
«Βλέπουμε ότι στους 12 μήνες που ακολουθούν οι πωλήσεις αυτοκινήτων σε ΗΠΑ θα μειώνονται και ακόμη περισσότερο στην Ευρώπη». Όσον αφορά το μέτωπο των ηλεκτρικών οχημάτων, ο ίδιος σημείωσε ότι ενώ η κατηγορία εξακολουθούσε να επεκτείνεται γρήγορα, υπάρχει μεγάλη ανησυχία για την προσεχή περίοδο. «Δεν νομίζω ότι ήταν τυχαίο που είδατε τον Ίλον Μασκ στο Σταβάγκερ, στη Νορβηγία, να λέει «παρακαλώ μην παροπλίσετε άλλους πυρηνικούς σταθμούς», ξέρετε… «χρειαζόμαστε πετρέλαιο και φυσικό αέριο για να κάνουμε την καθαρή μετάβαση, χρειαζόμαστε αυτή τη γέφυρα».
Σύμφωνα με τον Γκάρνρι, «ο Μασκ γνωρίζει πολύ καλά ότι δεν μπορεί να πουλήσει πολλά ηλεκτρικά οχήματα με τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος να ξεπερνούν κάθε προηγούμενο αυτή τη στιγμή». Εξηγεί: «Εννοώ ότι το πλεονέκτημα κόστους για τα ηλεκτρικά οχήματα έναντι ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου μειώνεται γρήγορα στην Ευρώπη και πραγματικά αναρωτιέμαι σε ποιο βαθμό αυτό θα αρχίσει να επηρεάζει τις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων».
Οι παρατηρήσεις αυτές αναφέρονται σε μια πρόσφατη συνέντευξη που έδωσε ο Μασκ στο Συνέδριο ONS 2022 στη Νορβηγία, στην οποία εξέφρασε τη γνώμη του για τα ορυκτά καύσιμα και την ευρύτερη ενεργειακή μετάβαση. «Εγώ, στην πραγματικότητα, δεν είμαι κάποιος που θα τείνει, κάπως, να δαιμονοποιεί το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, για να είμαι σαφής», είπε ο Μασκ. «Αυτό είναι απαραίτητο αυτή τη στιγμή, διαφορετικά ο πολιτισμός δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει»… «Και… αυτή τη στιγμή, νομίζω ότι χρειαζόμαστε πραγματικά περισσότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο, όχι λιγότερο, αλλά ταυτόχρονα κινούμαστε όσο πιο γρήγορα μπορούμε προς μια βιώσιμη ενεργειακή οικονομία», πρόσθεσε ο επικεφαλής της Tesla.
Ο Μασκ, ο οποίος τόνισε επίσης τη σημασία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όπως η υδροηλεκτρική, η ηλιακή, η γεωθερμία και η αιολική, περιέγραψε τον εαυτό του ως «υπέρμαχο της πυρηνικής ενέργειας» λέγοντας πως «θα πρέπει πραγματικά να συνεχίσουμε με τους πυρηνικούς σταθμούς».
Καθώς οι ευρωπαϊκές οικονομίες αντιμετωπίζουν ενεργειακή κρίση και εκτινάσσονται οι τιμές τους επόμενους μήνες, υπάρχουν ανησυχίες σε ορισμένους κύκλους ότι το αυξανόμενο κόστος φόρτισης ενός EV θα αποθαρρύνει την απορρόφηση από τους καταναλωτές.
Τουλάχιστον στο Ηνωμένο Βασίλειο, πολλές συζητήσεις σχετικά με το κόστος φόρτισης ενός ηλεκτρικού οχήματος έχουν πραγματοποιηθεί τις τελευταίες εβδομάδες, ειδικά αφού η ρυθμιστική αρχή Ofgem αύξησε το ανώτατο όριο της τιμής της ενέργειας.
Η νέα πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου, Λιζ Τρας, πρόκειται να ανακοινώσει ένα πακέτο υποστήριξης για την άμεση αντιμετώπιση της κρίσης κόστους ζωής, πράγμα που σημαίνει ότι το συνολικό αποτέλεσμα της απόφασης της Ofgem είναι ακόμα αβέβαιο.
Τις ημέρες που ακολούθησαν την ανακοίνωση του νέου ανώτατου ορίου τιμών, ένας εκπρόσωπος του οργανισμού αυτοκινητοβιομηχανίας του RAC σκιαγράφησε την τρέχουσα κατάσταση. «Παρά τις πρόσφατες μειώσεις στην τιμή της βενζίνης και του ντίζελ, το κόστος φόρτισης στο σπίτι εξακολουθεί να είναι σε καλά επίπεδα σε σύγκριση με την πληρωμή για οποιοδήποτε καύσιμο, αλλά και πάλι υπογραμμίζει πώς το αυξανόμενο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας επηρεάζει τόσους πολλούς τομείς της ζωής των ανθρώπων», είπε ο Ροντ Ντένις. «Γνωρίζουμε, επίσης, ότι οι δημόσιοι φορείς εκμετάλλευσης σημείων φόρτισης δεν έχουν άλλη επιλογή από το να αυξήσουν τις τιμές τους για να εξισορροπήσουν το αυξανόμενο κόστος χονδρικής που αντιμετωπίζουν, το οποίο θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τους οδηγούς που δεν έχουν άλλη επιλογή από το να φορτίζουν και να πληρώνουν εκτός σπιτιού», πρόσθεσε ο Ντένις.