Άπειρα τα θέματα που «ανέβηκαν» στο διαδίκτυο σχετικά με τους απαίδευτους οδηγούς που δημιούργησαν τέτοιο κυκλοφοριακό κομφούζιο σε Αράχωβα, Καλάβρυτα, ή όπου αλλού κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων.
Το να αναλύσεις συμπεριφορές πίσω από το τιμόνι χρειάζεται γνώση, αλλά κυρίως ψυχραιμία. Στο δια ταύτα τώρα και ότι άφησε πίσω αυτή η απίστευτη ταλαιπωρία των Χριστουγέννων.
Να τα πάρουμε λοιπόν από την αρχή. Η ΕΜΥ είχε ανακοινώσει ότι κατά την περίοδο των Χριστουγέννων θα υπάρξει κακοκαιρία και χιονοπτώσεις στα ορεινά. Άρα φίλε οδηγέ, πού πας προς τα χιονοδρομικά κέντρα με τα καλοκαιρινά ελαστικά, ακόμα και εάν διαθέτεις 4X4;
Τα χειμερινά ελαστικά που «δουλεύουν» σε θερμοκρασίες γύρω στους «0» βαθμούς Κελσίου είναι ειδικά κατασκευασμένα, πέρα από τα υλικά είναι και η σχεδίαση, που προσφέρουν «κράτημα» για αυτές τις συνθήκες. Να σημειωθεί ότι είναι κίνδυνος-θάνατος αυτά τα ελαστικά να χρησιμοποιούνται τους καλοκαιρινούς μήνες.
Όσοι οδηγοί θέλουν να ταξιδεύουν αυτήν την περίοδο η καλύτερη λύση είναι ένα ζευγάρι «ζάντες-λάστιχα» χειμερινά και όχι να μοντάρετε και να ξεμοντάρετε τα λάστιχα στις ίδιες ζάντες γιατί τα ελαστικά καταστρέφονται.
Πάμε τώρα στα ηλεκτρικά που τόσο ντόρος έγινε. Όσοι αγοράζουν ηλεκτρικά θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι τα ηλεκτρικά θέλουν προγραμματισμό σε όλα. «Χαρτί και μολύβι» που λέμε, για πόσα χλμ. θα κάνετε, που θα φορτίσετε και να έχετε υπολογίσει το χρόνο που θα χρειαστεί για να φορτίσετε.
Με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το ταξίδι είναι εντελώς διαφορετικό από τα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες. Το «πάμε και θα βρούμε λύση» δεν υπάρχει με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο χρόνος είναι βασικό στοιχείο οδηγώντας ηλεκτρικό, που σημαίνει ότι το «βιάζομαι» δεν υπάρχει. Σημαντικό να γνωρίζεις που υπάρχουν φορτιστές και τις εκάστοτε δυνατότητές τους.
Όσο για το αν αντέχουν στο κρύο τα ηλεκτρικά ή όχι. Απλά σκεφτείτε τις σκανδιναβικές χώρες που κυκλοφορούν σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Στα Καλάβρυτα βέβαια που δημιουργήθηκε το αδιαχώρητο με οδηγούς να «περνούν» τρεις και πλέον ώρες στο αυτοκίνητο, είναι αυτό που χρόνια λέμε για το οδικό δίκτυο.
Οι δρόμοι προς τα χιονοδρομικά είναι δρόμοι πολλών δεκαετιών. Πώς να εξυπηρετήσουν τόσα αυτοκίνητα με ένα οδικό δίκτυο που «χωράει» μόλις ένα όχημα ανά κατεύθυνση.
Δε θέλουν οι καταστηματάρχες να γίνει το οδικό δίκτυο και να παρακάμπτει για παράδειγμα Αράχωβα και Καλάβρυτα, καθώς θέλουν να περνάνε ώστε να σταματάνε οι τουρίστες για αγορές, τρόφιμα, ενοικιάσεις χειμερινού εξοπλισμού. Αλλά τι τζίρος να γίνει όταν δε μπορείς να παρκάρεις και είσαι εγκλωβισμένος για τις ώρες.
Φυσικά στο χάος των Καλαβρύτων, που το ζήσαμε από κοντά, με τα αυτοκίνητα να θυμίζουν γόρδιο δεσμό από το πώς ήταν μπλοκαρισμένα, δίνουμε τα εύσημα στην τοπική αστυνομία που κάτω από συνεχή βροχή έλεγχε οδηγούς στο δρόμο για το χιονοδρομικό. Όσοι είχαν χειμερινά ελαστικά ή αλυσίδες τους επέτρεπαν να συνεχίσουν. Όσοι δεν είχαν τους γύριζαν πίσω.
Συμπέρασμα λοιπόν. Με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρειάζεται προγραμματισμός σε όλα. Χιλιόμετρα που θα διανύσουμε, φόρτιση, χρόνος και χειμερινά ελαστικά, καθώς έρχεται και Πρωτοχρονιά.