Η πολιτική της ΕΕ σε σχέση με την αυτοκινητοβιομηχανία θυμίζει, συχνά, τα ψιλά γράμματα των ασφαλιστηρίων συμβολαίων, που εξαιρούν ή αναιρούν βασικούς όρους χωρίς να το …φωνάζουν.
Κάπως έτσι μοιάζει και η τελευταία ψήφιση της «κατάργησης των κινητήρων βενζίνης-πετρελαίου το 2035». Σταδιακά, ασφαλώς, θα προωθείται η ηλεκτροκίνηση ως κεντρικό ζήτημα στο περιβαλλοντικό ισοζύγιο, αλλά όχι μόνον αυτή.
Στην ηλεκτροκίνηση οι ΗΠΑ σέρνουν το χορό, κακά τα ψέματα, ενώ η Κίνα που βλέπει ψυχρά big business επί του προκειμένου, ρυπαίνοντας από άλλους τομείς την δική της ατμόσφαιρα, επιδιώκει να κατακλύσει και την Ευρώπη και εν μέρει την Αμερικανική Ήπειρο με τα ηλεκτρικά της γιατί απλώς …μπορεί, με ανταγωνιστικές τιμές. Σωστά έγραψε ο συνάδελφος Γιώργος Ψαρράς, ότι ερμηνεύοντας την ευρωπαϊκή νομοθεσία, το τελικό συμπέρασμα δεν είναι η επιβολή των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων, παρότι πρωταγωνιστούν ως λύση, καθώς δεν αναφέρεται ρητά πουθενά κάτι τέτοιο.
Οχήματα μηδενικών εκπομπών
Διότι, βασικός στόχος είναι τα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων χωρίς να συγκεκριμενοποιείται κάποια τεχνολογία, οπότε ανοίγει στα υδρογονοκίνητα και στα συνθετικά καύσιμα. Και, ναι, δεν είναι λίγες οι αυτοκινητοβιομηχανίες που επενδύουν και εξελίσσουν την υδρογονοκίνηση (π.χ Toyota, Hyundai) και στα συνθετικά καύσιμα (π.χ Porsche, Volkswagen).
Μα, τι να πει η ΕΕ στον «άλλο κόσμο» στην Ασία, την Αφρική, την Αυστραλία και τη Νότιο Αμερική; Ότι το 2035 θα έχουν μόνον αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πλάκα κάνουμε; Εδώ ένα απρόβλεπτο γεγονός φέρνει τα πάνω-κάτω σε χώρες και αγορές εκατομμυρίων, θα πουν οι Βρυξέλλες στα δις των φτωχών της Υδρογείου ότι θα «κινούνται ηλεκτρικά» σε μια δεκαετία και κάτι από σήμερα; Αστεία πράγματα…
Ας είμαστε ρεαλιστές. Η αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθεί στις μέρες μας να αποτελεί εστία καινοτομίας, με τη δραστηριότητα να καθοδηγείται από τα μελλοντικά περιορισμένα αποθέματα ορυκτών καυσίμων, το επιδεινούμενο περιβάλλον και την αυξανόμενη σημασία τεχνολογιών όπως τα συστήματα έγχυσης υδρογόνου για κινητήρες εσωτερικής καύσης και βαθμονομητές κινητήρων, που θα βοηθήσουν στη βελτίωση αποδοτικότητα καυσίμου και ανάμειξη καυσίμου και αέρα στο θάλαμο καύσης.
Μόνο τα τελευταία τρία χρόνια, έχουν κατατεθεί και χορηγηθεί πάνω από 1,2 εκατομμύρια διπλώματα ευρεσιτεχνίας στην αυτοκινητοβιομηχανία, σύμφωνα με την έκθεση της GlobalData για την Περιβαλλοντική βιωσιμότητα στην Αυτοκινητοβιομηχανία: Bio-fuel ICE injectors (ψεκασμός βιοκαυσίμων θερμικών κινητήρων).
Ωστόσο, δεν είναι όλες οι καινοτομίες ίσες και ούτε ακολουθούν μια σταθερή ανοδική τάση. Αντίθετα, η εξέλιξή τους παίρνει τη μορφή μιας καμπύλης σχήματος S που αντανακλά τον τυπικό κύκλο ζωής τους από την πρώιμη εμφάνιση έως την επιταχυνόμενη υιοθέτηση, πριν τελικά σταθεροποιηθούν και φτάσουν στην ωριμότητα.
619.000 πατέντες…
Ο προσδιορισμός του σημείου που βρίσκεται μια συγκεκριμένη καινοτομία σε αυτό το «ταξίδι», ειδικά εκείνων που βρίσκονται σε αναδυόμενα και επιταχυνόμενα στάδια, είναι ουσιαστικής σημασίας για την κατανόηση του τρέχοντος επιπέδου υιοθέτησής τους και της πιθανής μελλοντικής τροχιάς και επίδρασης που θα έχουν.
Σύμφωνα με το Technology Foresights της GlobalData, το οποίο σχεδιάζει την καμπύλη S για την αυτοκινητοβιομηχανία χρησιμοποιώντας μοντέλα έντασης καινοτομίας που βασίζονται σε περισσότερες από 619.000 πατέντες, υπάρχουν 290+ τομείς καινοτομίας που θα διαμορφώσουν το μέλλον της βιομηχανίας.
Εντός του αναδυόμενου σταδίου καινοτομίας, η πρόβλεψη εκφόρτισης EV, οι μεμβράνες ανταλλαγής ιόντων κυψελών καυσίμου και οι δεξαμενές καυσίμου υδρογόνου ICE είναι τεχνολογίες που βρίσκονται στα αρχικά στάδια εφαρμογής και θα πρέπει να παρακολουθούνται στενά. Η έξυπνη μέτρηση V2G, οι μπαταρίες πυριτίου-αέρα και οι ζεόλιθοι για το φιλτράρισμα των καυσαερίων είναι μερικοί από τους επιταχυνόμενους τομείς καινοτομίας, όπου η υιοθέτηση αυξάνεται σταθερά. Μεταξύ των ώριμων τομέων καινοτομίας είναι τα συστήματα πρόωσης HEV και τα αιολικά οχήματα, τα οποία έχουν πλέον εδραιωθεί στον κλάδο.
Ο ψεκασμός καυσίμου αναφέρεται στην εισαγωγή καυσίμου με χρήση μπεκ ψεκασμού σε κινητήρα εσωτερικής καύσης, πιο συχνά σε κινητήρα αυτοκινήτου. Τα περιορισμένα αποθέματα ορυκτών καυσίμων και η επιδείνωση του περιβάλλοντος αυξάνουν την ανάγκη αντικατάστασης των ορυκτών καυσίμων με βιοκαύσιμα. Τα βιοκαύσιμα παράγονται από ανανεώσιμα οργανικά υλικά και έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τις επιβλαβείς πτυχές της χρήσης ορυκτών καυσίμων, όπως η εξάρτησή τους από αναξιόπιστους ξένους προμηθευτές, η εξάντληση των πόρων και οι εκπομπές ρύπων συμβατικών και αερίων θερμοκηπίου (GHG). Τα μπεκ βιοκαυσίμου μπορούν να οριστούν ως εργαλεία για την έγχυση βιοκαυσίμων σε ένα ICE με διάφορους τρόπους, όπως έγχυση καυσίμου σε ένα σημείο, έγχυση καυσίμου πολλαπλών σημείων, διαδοχική έγχυση καυσίμου και άμεσος ψεκασμός. Μεταξύ όλων των τρόπων, οι άμεσοι μπεκ είναι οι πιο συχνά χρησιμοποιούμενοι και οι πιο αποτελεσματικοί.
Εστιάζουν στα βιοκαύσιμα
Η ανάλυση της GlobalData αποκαλύπτει επίσης τις εταιρείες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή κάθε τομέα καινοτομίας και αξιολογεί την πιθανή εμβέλεια και τον αντίκτυπο της δραστηριότητας κατοχύρωσης διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας σε διαφορετικές εφαρμογές και γεωγραφίες. Σύμφωνα με την GlobalData, υπάρχουν 30+ εταιρείες, που εκτείνονται σε προμηθευτές τεχνολογίας, καθιερωμένες εταιρείες αυτοκινήτων και ανερχόμενες νεοφυείς επιχειρήσεις που ασχολούνται με την ανάπτυξη και την εφαρμογή μπεκ ψεκασμού καυσίμου ICE βιοκαυσίμου.
Η «ποικιλομορφία εφαρμογών» μετρά τον αριθμό των διαφορετικών αιτήσεων που προσδιορίζονται για κάθε σχετικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και χωρίζει σε γενικές γραμμές τις εταιρείες είτε σε εξειδικευμένες είτε σε «διαφοροποιημένες» καινοτόμες.
Η «γεωγραφική εμβέλεια» αναφέρεται στον αριθμό των διαφορετικών χωρών στις οποίες έχει καταχωριστεί κάθε σχετικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και αντικατοπτρίζει το εύρος της προβλεπόμενης γεωγραφικής εφαρμογής, που κυμαίνεται από «παγκόσμια» έως «τοπική».
Η Ford Motor είναι ένας από τους κορυφαίους καταθέτες διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας στα μπεκ ψεκασμού καυσίμου ICE Bio-fuel. Ήταν η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο που ξεκίνησε την παραγωγή του ειδικού κινητήρα V-10 6,8 λίτρων με υδρογόνο. Η Ford ανέπτυξε επίσης το υδρογόνο ICE επόμενης γενιάς, το οποίο διέθετε χαρακτηριστικά όπως ο άμεσος ψεκασμός για τη βελτίωση της ισχύος και της οικονομίας καυσίμου. Μερικοί άλλοι σημαντικοί φάκελοι ευρεσιτεχνίας στον κλάδο είναι η Porsche Automobil Holding, η Toyota Motor και η Honda Motor.