Υψηλές είναι οι προσδοκίες που έχουν δημιουργηθεί για την Αττική Οδό σχετικά με το οικονομικό τίμημα για τη νέα σύμβαση παραχώρησης
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ύψος του τιμήματος στον διαγωνισμό που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ, για το οποίο πολύ λόγος έχει γίνει το τελευταίο διάστημα, φαίνεται πως ξεπερνάει τις προσδοκίες της κυβέρνησης (ανέμενε να φτάσει τα 2,2 δισ. ευρώ) πλησιάζοντας τα 2,5 δισ. ευρώ.
Αττική Οδός: Που αναμένεται να φτάσει το ύψος της νέας σύμβασης
Στην περίπτωση που τελικά το τίμημα για τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού κυμανθεί στα 2,4 με 2,6 δισ. ευρώ, όπως υποστηρίζουν κάποιες πηγές, τότε θα πρόκειται για μία επιτυχημένη διαγωνιστική διαδικασία.
Οι οικονομικές προσφορές πάντως των σχημάτων που διεκδικούν την παραχώρηση της Αττικής Οδού αναμένεται να ανοίξουν πριν από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (9-17 Σεπτεμβρίου).
Ως εκ τούτου τα επόμενα βήματα που σχεδιάζονται από το Ταμείο είναι: Άνοιγμα και αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών, ανακήρυξη προτιμητέου επενδυτή, απόδειξη από τον πλειοδότη ότι έχει τα διαθέσιμα κεφάλαια για να καλύψει το τίμημα (proof of funds), έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, υπογραφή της σύμβασης και κύρωσή της από τη Βουλή.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου προβλέπει τη μείωση των διοδίων μετά τη νέα παραχώρηση και για διάστημα πέντε ετών στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ που είναι σήμερα.
Ο νέος παραχωρησιούχος έχει δικαίωμα να αναπροσαρμόσει το αντίτιμο διέλευσης, αλλά μετά την πάροδο της πενταετίας, υποβάλλοντας αίτημα αύξησης το οποίο να τεκμηριώνεται από τις κυκλοφοριακές συνθήκες του αυτοκινητοδρόμου.
Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος όρος στο σχέδιο σύμβασης μπήκε κατόπιν συνεννόησης του ΤΑΙΠΕΔ με την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία είχε ζητήσει τη μείωση των διοδίων.
Να σημειωθεί πως το ΤΑΙΠΕΔ είχε προτείνει ένα διαφορετικό σύστημα τιμολόγησης της διέλευσης των οχημάτων. Τα διόδια σε ώρες μη κυκλοφοριακής αιχμής θα μειώνονταν και σε ώρες αυξημένης κυκλοφορίας θα ανέβαιναν λειτουργώντας ως αντικίνητρο για τη διέλευση των οδηγών.
Στον διαγωνισμό κατέθεσαν οικονομικές προσφορές τα εξής επενδυτικά σχήματα:
– ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
– ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
– Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. – INTRAKAT A.E.
– Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD
– Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.
– Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ. που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης.
Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και βασικό τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής.
Πρόκειται για κλειστό αυτοκινητόδρομο με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση.
Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του οδικού άξονα, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), καθώς συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας.
Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.