H άγνωστη στη χώρα μας Autozam, θυγατρική της Mazda, κατασκεύαζε το 1992 το μικρό roadster AZ-1.
Ένα περιέργο από αισθητικής άποψης αυτοκίνητο, το οποίο είναι ιδιαίτερα σπάνιο.
Και όμως εμείς το βρήκαμε και οδηγούμε το μοναδικό Autozam που υπάρχει στην Ελλάδα!
Πως όμως βρέθηκαμε πίσω από το τιμόνι. Προς το τέλος το 2023 είχαμε κάνει ένα αφιέρωμα στα αυτοκίνητα με πρωτότυπο και ασυνήθιστο άνοιγμα θυρών, αλλά δεν φανταζόμασταν την εξέλιξή του. Αναγνώστης του motori έστειλε mail στο περιοδικό γράφοντας πως έχει στην κατοχή του το αυτοκίνητο με τον αριθμό 4 (Autozam AZ-1) και το 5 (BMW Z1) σύμφωνα με τη λίστα που είχαμε δημοσιεύσει με τις πιο παράξενες πόρτες (διαβάστε εδώ).
Αρχικά, όπως είναι λογικό, νομίσαμε πως πρόκειται για κάποιο αστείο, ωστόσο όταν λήφθηκαν και οι σχετικές, αποδεικτικές φωτογραφίες, τότε δεν έμενε κάτι άλλο από το να «συναντηθούμε» με τις μοναδικές αυτές δημιουργίες.
Autozam AZ-1: Kei car με γονίδια Mazda
Αρχικά με το AZ-1, ένα kei car, που όπως όλα τα αντίστοιχης κατηγορίας αυτοκίνητα προορίζονταν μόνο για την ιαπωνική αγορά. (δυστυχώς). Τα kei cars (ελαφριά αυτοκίνητα) είχαν περιορισμούς στο μήκος, στη χωρητικότητα του κινητήρα, στην ισχύ και στην τελική ταχύτητα, με στόχο να είναι οικονομικά, οικολογικά και να… χωράνε παντού στις ιαπωνικές μεγαλουπόλεις. Τη δεκαετία του 1990, οι περιορισμοί ήταν κινητήρες μέχρι 660 κ.εκ, ισχύς μέχρι 64 ίππους και μήκος μέχρι 3.4 μέτρα.
Το ΑΖ-1 ανήκει σε αυτή τη δεκαετία, αφού κατασκευάστηκε από το 1992 μέχρι το 1994 ( χρονολογίας 1994 το συγκεκριμένο των φωτογραφιών) με αποτέλεσμα τα τεχνικά του χαρακτηριστικά να είναι ακριβώς στο όριο των κανονισμών.
Κινητήρας τρικύλινδρος, υπερτροφοδοτούμενος με χωρητικότητα 657 κ.εκ., ισχύς 64 ίπποι στις… 9.000 σ.α.λ, μήκος 3.295 μέτρα, πλάτος 1.39 και βάρος… 720 κιλά. Το συγκεκριμένο μάλιστα, στην έκδοση Mazdaspeed διαθέτει σπορ ανάρτηση, μπλοκέ διαφορικό, ζάντες αλουμινίου και αεροτομή στο πίσω μέρος. Λόγω δε της συγγένειας με τη Mazda, στο σχεδιασμό του AZ-1 επενέβη και η ομάδα του Τοσιχικό Χιράι, που ήταν ήταν υπεύθυνη και για το… MX-5.
Μπορεί το ΑΖ-1 να είναι λιλιπούτειο σε μέγεθος, ωστόσο λόγω της σπανιότητας τραβά τα βλέμματα και φυσικά τις… ερωτήσεις άλλων οδηγών. Σταματημένο όμως και με τις πόρτες ανοιχτές, η αίσθηση που προκαλεί είναι ακόμα μεγαλύτερη, σαν να πρόκειται για κάποιο υπεραυτοκίνητο.
Το άνοιγμα των θυρών προς τα πάνω ωστόσο δεν έγινε μόνο για λόγους εντυπωσιασμού, αλλά και για πρακτικούς λόγους, με κυριότερο… την είσοδο στο στενό εσωτερικό. Κάτι το χαμηλό ύψος (1.15 μέτρα!), κάτι το ψηλό κατώφλι των θυρών, απόρροια του σωληνωτού πλαισίου, η είσοδος στο αυτοκίνητο με κανονικές πόρτες, μάλλον θα ήταν αδύνατη, ακόμα και για… Ιάπωνες.
Autozam AZ-1: Ένα κάρτ με πόρτες!
Αφού καταφέρεις να εισέλθεις στο εσωτερικό και φυσικά στο… δεξί κάθισμα, προσπαθείς να συνηθίσεις την ανάποδη θέση και τον επιλογέα ταχυτήτων στο αριστερό χέρι. Ο κινητήρας έρχεται άμεσα σε λειτουργία με τον χαρακτηριστικό ήχο των τρικύλινδρων μοτέρ και ανεβάζει απρόσκοπτα στροφές μέχρι τις… 9.000 σ.α.λ. του κόκκινου. Η απόκριση στο γκάζι είναι αμεσότατη (άλλες εποχές…), οι επιταχύνσεις πολύ καλές, (0-100 χλμ./ώρα σε 9,8 δευτ.) χάρη στο χαμηλό βάρος και στην κοντή κλιμάκωση του κιβωτίου (τελική ταχύτητα 140 χλμ./ώρα μην ξεχνάμε) και έρχεται η ώρα για στροφές.
Έχοντας ως δεδομένα την πίσω κίνηση, τον πολύστροφο κινητήρα στο κέντρο και το κοντό μεταξόνιο και το DNA της ιαπωνικής εταιρείας, ξέρεις τι σε περιμένει και το αποτέλεσμα είναι ακριβώς αυτό και ακόμα καλύτερο. Γυρνάει… με τη σκέψη, αλλά διορθώνει και πολύ εύκολα, χάρη στο, χωρίς υποβοήθηση, αμεσότατο τιμόνι και στην άμεση απόκριση στο γκάζι. Λόγω της σπανιότητας της κατασκευής δεν δοκιμάζεις να βρεις τα όρια, σου αλλά και με σβέλτους ρυθμούς μόνο χαμόγελα σου προκαλεί.
Το AZ-1 κυριολεκτικά το… φοράς. Κάθεσαι λίγο πάνω από την άσφαλτο, τα μπάκετ καθίσματα σε αγκαλιάζουν πραγματικά και η αίσθηση που σου προκαλεί είναι μοναδική. Η μοναδική ανησυχία είναι αν είσαι ορατός στους υπόλοιπους οδηγούς, λόγω του συνδυασμού μικρού πλάτους–χαμηλού ύψους, καθώς η οδήγηση στα δεξιά συνηθίζεται.
Είναι κρίμα που δεν κατασκευάζονταν αριστεροτίμονα kei cars, ώστε να εισαχθούν και στην Ευρώπη, καθώς σε ορισμένες χώρες που φορολογούσαν ανελέητα τα κυβικά εκατοστά στα 90’s, όπως η δική μας, θα ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή.
Ήρθε όμως η ώρα του αποχωρισμού, αλλά σίγουρα η εμπειρία ήταν αξέχαστη, θυμίζοντας προηγούμενες εποχές, αγνής οδήγησης, χωρίς ηλεκτρονικά βοηθήματα και λοιπούς περιορισμούς.
Υ.Γ: Ευχαριστούμε τον κάτοχο για την ευγενική παραχώρηση του μοναδικού Autozam AZ-1