Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) του προέδρου Τζο Μπάιντεν αποδεικνύεται τεράστιο όφελος για την πράσινη βιομηχανία των ΗΠΑ.
Το πακέτο 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερο από την προηγούμενη μεγαλύτερη επένδυση της ομοσπονδιακής κυβέρνησης των ΗΠΑ στη δράση για το κλίμα, και, τα φορολογικά κίνητρα που εμπεριέχει πρόκειται να μεταμορφώσουν τον τομέα της παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, να προωθήσουν αναβαθμίσεις ενεργειακής απόδοσης κατοικιών και να ενισχύσουν στο έπακρο την παραγωγή τεχνολογίας καθαρής ενέργειας.
Ένας βασικός πυλώνας του αμερικανικού νόμου είναι η ώθηση για την ενίσχυση της εγχώριας αλυσίδας εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων των ΗΠΑ (EV), τόσο για να επιταχυνθεί η μετάβαση σε μεταφορές χαμηλών εκπομπών άνθρακα όσο και να μειωθεί η εξάρτηση από την Κίνα.
Ως αποτέλεσμα, το πακέτο προσφέρει πλήρεις εκπτώσεις φόρου μόνο εάν, φέτος, τουλάχιστον το 40% των σπάνιων γαιών προέρχονταν και επεξεργάζονταν στις ΗΠΑ και στις επιτρεπόμενες δικαιοδοσίες και «το 50% των εξαρτημάτων της μπαταρίας έχει κατασκευαστεί ή συναρμολογηθεί στη Βόρεια Αμερική έως το 2023». Αυτές οι απαιτήσεις θα αυξάνονται κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες κάθε χρόνο έως ότου φτάσει το 80% των κρίσιμων ορυκτών το 2027 και το 100% των εξαρτημάτων της μπαταρίας έως το 2029.
Τεράστιες οι επενδύσεις
Ως αποτέλεσμα, οι επενδύσεις στην κατασκευή μπαταριών EV στις ΗΠΑ έχουν, ήδη, αυξηθεί: περίπου 73 δισεκατομμύρια δολάρια σε προγραμματισμένες μονάδες μπαταριών ανακοινώθηκαν μόνο το 2022, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Atlas Public Policy. Η κατασκευή μπαταριών στις ΗΠΑ θα είναι 20 φορές μεγαλύτερη το 2030 από ότι το 2021, προβλέπει το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ .
Ο τομέας των μπαταριών στην αντίπερα του Ατλαντικού ανθεί, παράλληλα με τον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων. Ορισμένοι ειδικοί έχουν προτείνει η αξία των εκπτώσεων φόρου για EV να είναι τέσσερις φορές υψηλότερη από ότι ανέμεναν οι ειδικοί στον προϋπολογισμό του Κογκρέσου, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς. Οι μεγάλες επενδύσεις ηλεκτρικών οχημάτων των ΗΠΑ το 2022 κάλυψαν περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια δολάρια και έδωσαν 11.600 νέες θέσεις εργασίας σε δύο εγκαταστάσεις της Hyundai στη Γεωργία για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών.
Επενδύσεις άνω των 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων EV και μπαταριών σε δύο εγκαταστάσεις της General Motors στο Μίσιγκαν και περαιτέρω επενδύσεις από Ford, Toyota, VinFast και Honda, συνολικής αξίας άνω των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, για να δημιουργήσουν περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας, σύμφωνα με στοιχεία από το Κέντρο Έρευνας Αυτοκινήτου των ΗΠΑ.
Δάνειο «μαμούθ» για ανακύκλωση
Στο μεταξύ, η Redwood Materials έχει επιτύχει δέσμευση δανείου 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το Υπουργείο Ενέργειας, ανακοίνωσε η υπηρεσία την Πέμπτη μέσω του γραφείου δανειακών προγραμμάτων της.
Η startup ανακύκλωσης μπαταριών θα χρησιμοποιήσει τη χρηματοδότηση για να κατασκευάσει και να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης μπαταριών της έξω από το Ρίνο της Νεβάδα. Η εγκατάσταση λαμβάνει μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους και σκραπ παραγωγής αυτοκινήτων, τα επεξεργάζεται και παράγει πρώτες ύλες και προϊόντα που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή νέων κυψελών μπαταριών EV, δηλαδή φύλλο χαλκού ανόδου και υλικά ενεργά για καθόδους.
Η Redwood Materials ιδρύθηκε από τον πρώην συνιδρυτή και μεγαλοστέλεχος της Tesla Τζ.Μπ.Στράουμπελ. Ο Στράουμπελ άφησε την Tesla για να διευθύνει την Redwood Materials, με πλήρη απασχόληση, το 2019 και αρκετοί πρώην υπάλληλοι της Tesla έχουν ενταχθεί εκεί, συμπεριλαμβανομένου του Κέβιν Κάσεκερτ, ο οποίος εργαζόταν στο παρελθόν ως αντιπρόεδρος του τομέα Ανθρώπινου Δυναμικού στην Tesla. Πέρυσι, η Redwood Materials έκλεισε συμφωνία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων με τον προμηθευτή της Tesla, την Panasonic.
«Πρόκειται για έργα μεγάλης έντασης κεφαλαίου και βρισκόμαστε σε έναν ανταγωνισμό με την Ασία για να το ενισχύσουμε και να φέρουμε αυτές τις αλυσίδες εφοδιασμού και τις παραγωγικές δραστηριότητες πίσω στις ΗΠΑ», δήλωσε ο Στράουμπελ. «Η ζήτηση μπαταριών στις ΗΠΑ και η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται…, αλλά έχουμε πολύ δρόμο πριν αυτή η αλυσίδα εφοδιασμού μεταφερθεί κυρίως στις ΗΠΑ».
Ο Διευθυντής του Γραφείου Προγραμμάτων Δανείων του DOE, Jigar Shah, έγραψε σε μια ανάρτηση σχετικά με τη νέα δέσμευση δανείου:
«Για να καλύψουν τις ανάγκες της ταχέως αναπτυσσόμενης αγοράς EV, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να επεκτείνουν τις δυνατότητες ανακύκλωσης μπαταριών, καθώς και να αυξήσουν την εγχώρια χωρητικότητα για την παραγωγή υλικών πρόδρομων μπαταριών. Μειώνοντας το κόστος των κρίσιμων υλικών για μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούν ανακυκλωμένα υλικά, τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να γίνουν πιο προσιτά σε κοινότητες με χαμηλότερο εισόδημα».
Η Redwood Materials έχει, ήδη, θέσει σε λειτουργία μια πιλοτική διαδικασία για την παραγωγή φύλλου ανόδου χαλκού στη Νεβάδα. Στοχεύει να υποστηρίξει την παραγωγή περισσότερων από 1 εκατομμύρια EV ετησίως, η οποία θα μπορούσε να βοηθήσει τους οδηγούς να αποφύγουν περίπου 3,5 εκατομμύρια τόνους CO2 και άλλες εκπομπές, ετησίως.
Ενώ η Tesla μπορεί να ήταν η γενέτειρα της Redwood Materials και συνεργάτης της εταιρείας σήμερα, θα μπορούσε τελικά να ανταγωνιστεί τους ανακυκλωτές στην τεχνολογία. Στην ετήσια οικονομική κατάθεση του 2022 στην SEC, η Tesla είπε: «Έχουμε συμφωνίες με τρίτες εταιρείες ανακύκλωσης μπαταριών για την ανακύκλωση των συσκευασιών μπαταριών μας και επίσης εφαρμόζουμε πιλοτικά τη δική μας τεχνολογία ανακύκλωσης».
«Καμπανάκι» σε ΕΕ-Βρετανία
Η επιτυχία, λοιπόν, του IRA στον τομέα των ηλεκτρικών και μπαταριών των ΗΠΑ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στην Ευρώπη. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ έχουν αρχίσει να ζητούν δράση «για την αποτροπή εκροής επενδύσεων » από το οικοσύστημα μπαταριών του μπλοκ. Υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτό θα μπορούσε να ξεκινήσει: τα ελκυστικά κίνητρα των ΗΠΑ οδήγησαν τη σουηδική νεοσύστατη εταιρεία Northvolt να επανεξετάσει το νέο της εργοστάσιο βιώσιμων μπαταριών ιόντων λιθίου στη γερμανική πόλη Χάϊντε και ενδεχομένως να επενδύσει σε δραστηριότητες πέραν του Ατλαντικού.
Στον άκρως ανταγωνιστικό χώρο της κατασκευής αυτοκινήτων, οποιαδήποτε απώλεια ανταγωνιστικότητας μπορεί να αποδειχθεί μοιραία. Στη Βρετανία, ένας συνεχιζόμενος αγώνας για την εισαγωγή επαρκών ανταλλακτικών και ημιαγωγών αυτοκινήτων, καθώς και το κλείσιμο εργοστασίων που προήλθε εν μέρει από την αβεβαιότητα λόγω του Brexit, είχε ως συνέπεια ο αριθμός των νέων αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στη χώρα να βυθιστεί στο χαμηλότερο επίπεδο (775.014 μονάδες ) των τελευταίων 66 ετών, το 2022.
Τον Ιανουάριο του 2023, η βρετανική εταιρεία εκκίνησης μπαταριών Britishvolt -η οποία επρόκειτο να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο γίγαντα 30 GW στα βορειοανατολικά της χώρας- κατέρρευσε διοικητικά. Ένας σημαντικός λόγος για την αποτυχία της διοίκησης ήταν ότι είχε υπογράψει πολύ λίγες συμφωνίες με κατασκευαστές αυτοκινήτων, ένα γενικό σύμπτωμα της συρρίκνωσης της αυτοκινητοβιομηχανίας του Ηνωμένου Βασιλείου.
Έχοντας επίγνωση των λαθών που έχει κάνει η Ευρώπη στη βιομηχανία παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η εντόπια παραγωγή μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί προτεραιότητα της πολιτικής στις Βρυξέλλες. Ακόμη και με την απειλή του IRA, πάντως, η κατασκευή μπαταριών στην ΕΕ παραμένει σε σχετικά ισχυρή θέση: πέρυσι, αναλυτές από την εταιρεία συμβούλων Delta-EE προέβλεψαν ότι η ΕΕ θα έχει 35 gigafactory μέχρι το 2035. Τεράστια χρηματικά ποσά είναι, ήδη, διαθέσιμα σε επιδοτήσεις για τον ευρωπαϊκό τομέα EV, επισημαίνει η έκθεση του Ιανουαρίου 2023 από την ομάδα Transport and Environment (T&E) . Η ΕΕ δαπάνησε 6 δισεκατομμύρια δολάρια για να επιδοτήσει τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα κράτη μέλη της το 2022, με δεκάδες άλλα δισεκατομμύρια διαθέσιμα για τους κατασκευαστές EV μέσω διαφόρων καναλιών όπως η χρηματοδότηση της έρευνας, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Διευκόλυνση Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που ξεκίνησε μετά την η πανδημία του Covid-19 .
Για να γίνει η ΕΕ πιο ανταγωνιστική με τις ΗΠΑ, αυτές οι ροές χρηματοδότησης πρέπει να γίνουν πιο απλές και προσβάσιμες, υποστηρίζουν οι συντάκτες της έκθεσης T&E.