Η ομίχλη είχε ρίξει βαρύ το «πέπλο» της γύρω από την BMW XM, εκείνο το κρύο απόγευμα στην Πάρνηθα, με αποτέλεσμα όσοι κατέβαιναν το βουνό να τη βλέπουν ξαφνικά μπροστά τους.
Από τις εκφράσεις στα πρόσωπά τους, φαινόνταν ξεκάθαρα ότι δεν ήταν σίγουροι αν αυτό που αντίκρισαν στιγμιαία, ήταν αληθινό ή οφθαλμαπάτη. Ανά τους αιώνες βλέπετε υπήρχαν πάντα «μυθικά» πλάσματα, τα οποία ελάχιστοι ισχυρίζονταν ότι τα έχουν συναντήσει από κοντά, ενώ οι θρύλοι που τα συνόδευαν περιέγραφαν την τρομακτική τους μορφή, τις υπερφυσικές και σκοτεινές τους δυνάμεις.
Σε αυτήν την κατηγορία θα κατατάξουμε την XM, με τη σημαντική διαφορά όμως ότι δεν ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας, καθώς εκτός από πραγματική είναι και το δεύτερο τέκνο που γέννησε μόνη της η BMW M στο αποκορύφωμα των εορτασμών για την 50η της επέτειο. Είχε προηγηθεί στα τέλη της δεκαετίας του 1970 το συλλεκτικό supercar M1, το οποίο τότε δε μπορούσε καν να «φανταστεί» πόσο διαφορετικός θα είναι ο απόγονός του.
BMW XM: Ένα κινητό αξιοθέατο
Δέος, αυτή η λέξη περιγράφει καλύτερα το συναίσθημα που δημιουργείται όταν συναντήσεις από κοντά την XM. Ο φωτογραφικός φακός μάλλον δε μπορεί να αποτυπώσει πόσο πληθωρική είναι η επιβλητική της σιλουέτα, καθώς το μάτι «γεμίζει» διαφορετικά απ’ την οθόνη, όταν προσπαθεί να εξερευνήσει τα 5.110 χλστ. μήκους, τα 2.005 χλστ. πλάτους και τα 1.755 χλστ. ύψους, ενώ το αμάξωμα απέχει από το έδαφος 220 χλστ.
Xαρακτηριστική είναι η τεράστια μάσκα που στη θέα της κάνεις και ένα βήμα πίσω. Την νύχτα μάλιστα εντυπωσιάζει ακόμα περισσότερο με το φωτιζόμενο περίγραμμά της. Τα εμπρός φωτιστικά σώματα είναι δυο επίπεδων, με τα επάνω Led φώτα ημέρας ίσα που ξεπροβάλουν από τις μεταλλικές επιφάνειες.
Αρκετά σημεία στο κορμί της XM μοιάζουν σαν να τα έχει αγγίξει κάποιος σύγχρονος Μίδας, καθώς τους προσέδωσε μια χρυσαφένια απόχρωση. Τις συγκεκριμένες πινελιές εντοπίζουμε στη μάσκα, στο άνω και κάτω τμήμα των πλευρικών γυάλινων επιφανειών, στις ζάντες ελαφρού κράματος των 23 ιντσών (!) και στον πίσω διαχύτη, τον οποίο πλαισιώνουν οι διπλές κάθετα τοποθετημένες εξατμίσεις. Μπορεί το λογότυπο της βαυαρικής εταιρείας να απουσιάζει από το πίσω τμήμα, ωστόσο έχει χαραχτεί με λέιζερ στα άνω άκρα του πίσω παρμπρίζ, ως συνδετικός «κρίκος» με την Μ1.
ΒΜW XM: Οι λέξεις δεν μπορούν να αποτυπώσουν το εσωτερικό
Με βασιλικό παλάτι που έχει χτιστεί την περίοδο της Αναγέννησης μοιάζει το εσωτερικό της XM, όχι μόνο επειδή ωχριά σε πολυτέλεια σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη BMW, αλλά και επειδή κάθε χιλιοστό, από το δάπεδο μέχρι την οροφή, έχει σμιλευτεί με δεξιοτεχνία και κορυφαίας ποιότητας υλικά.
Μπλε και καφέ δέρμα έχει ντύσει τα καθίσματα και το ταμπλό αντίστοιχα, δημιουργώντας μια πετυχημένη διχρωμία. Καφέ επένδυση αλκαντάρα καλύπτει ολόκληρη την οροφή, η οποία στο κέντρο της διαθέτει ατμοσφαιρικό κρυφό φωτισμό με 100 μονάδες Led και περίτεχνη τρισδιάστατη πρισματική υφή.
Με οδηγοκεντρική σχεδίαση το κυρτό λεπτό πάνελ ενσωματώνει το ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 12,3 ιντσών και την κεντρική οθόνη αφής των 14,9 ιντσών με λογισμικό BMW Operating System 8, ο χειρισμός της οποίας μπορεί να γίνει και διαισθητικά μέσω του στρογγυλού περιστροφικού χειριστηρίου iDrive στη βάση της κεντρικής κονσόλας, με φωνητικές εντολές ή ακόμα και χειρονομίες.
Τα μπροστινά σπορ καθίσματα με ενισχυμένη πλευρική στήριξη του σώματος διαθέτουν φωτιζόμενο το λογότυπο ΧΜ, ενώ οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν αρχοντικούς χώρους (μεταξόνιο 3.105 χλστ.). Το πορτμπαγκάζ έχει ικανοποιητική χωρητικότητα 527 λίτρα, ενώ με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων αυξάνεται στα 1.820 λίτρα. Στα highlights συμπεριλαμβάνεται, μεταξύ πολλών άλλων, το head-up display, το ηχοσύστημα Bowers & Wilking Diamond με κρυστάλλινο ήχο, οι ψυχόμενες-θερμαινόμενες ποτηροθήκες.
BMW XM: Ένα εξηλεκτρισμένο θηρίο
Το πιο λαμπερό τεχνολογικό «διαμάντι» της XM είναι σίγουρα ο V8 TwinPower Turbo κινητήρας των 4.4 λίτρων. Ο θερμικός κινητήρας παράγει 489 ίππους (5.400-7.200 σ.α.λ.) και 650 Nm ροπής (1.600-5.000 σ.α.λ), ενώ ενισχύεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 197 ίππων και 280 Nm ροπής, ο οποίος στεγάζεται στο αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων Μ Steptronic που μεταδίδει την κίνηση σε όλους τους τροχούς, Με τη βοήθεια ενός συστήματος γραναζιών στο σύστημα μετάδοσης, η πραγματική ροπή του ηλεκτροκινητήρα αυξάνεται στα 450 Nm.
Συνδυαστικά η XM αποδίδει 653 χορταστικούς ίππους και 800 Nm πλουσιοπάροχης ροπής, επιτρέποντας στο βαρύ αμάξωμα των σχεδόν 3 τόνων (2.710 κιλά χωρίς τον οδηγό) να επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα εντός 4,3 δευτ. φτάνοντας μέχρι τα 250 χλμ./ώρα (270 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα με το προαιρετικό Μ Driver’s Package). To plug-in υβριδικό σύστημα της ΧΜ περιλαμβάνει επίσης μια μπαταρία ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 25,7 kWh, με χρόνο φόρτισης AC 0-100% σε 4,5 ώρες (οnboard φορτιστής 7,4 kW).
Στην πράξη είδαμε ηλεκτρική αυτονομία 81 χλμ., ενώ όσο υπάρχει απόθεμα στη μπαταριά η XM στην υβριδική της λειτουργία πετυχαίνει μονοψήφια νούμερα στη μέση κατανάλωση καυσίμου, ενώ όταν αυτή αδειάσει αυξάνεται κοντά στα 14 λίτρα/100 χλμ., αλλά και πάλι ο αριθμός αυτός θεωρείται λογικός για τα δεδομένα (επίσημη μέτρηση WLTP 1,9 λίτρα/100 χλμ. και εκπομπές CO2 36 γρ./χλμ.). Όταν η XM κινείται αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει είναι 140 χλμ./ώρα. Σημειώστε ότι πρόκειται για το ισχυρότερο και το πρώτο εξηλεκτρισμένο μοντέλο της BMW M.
Εμπειρία η οδήγηση της BMW XM
O οδηγός μπορεί να παραμετροποιήσει πολλές πτυχές στο χαρακτήρα της XM, καθώς υπάρχει δυνατότητα επιλογής ρυθμίσεων για τον κινητήρα (Comfort, Sport, Sport Plus), για την ανάκτηση ενέργειας (Min, Max), για την ανάρτηση (Comfort, Sport, Sport Plus), για το σύστημα διεύθυνσης (Comfort, Sport), για την πέδηση (Comfort, Sport) και για την τετρακίνηση (4WD, 4WD Sport, 4WD Sand).
Προφανώς οι συνδυασμοί που μπορούν να γίνουν είναι πολλοί, για το λόγο αυτό ο οδηγός μπορεί να αποθηκεύσει δυο αγαπημένες του επιλογές με τους κόκκινους διακόπτες μνήμης (Μ1 και Μ2) που είναι ενσωματωμένοι στο τιμόνι, μπροστά από τα paddles αλλαγών σχέσεων. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η XM δείχνει πάντα δύναμή της με λίγο πιο εκλεπτυσμένο ή με ωμό τρόπο.
Αυτό που πραγματικά σε ξαφνιάζει οδηγώντας είναι ο τρόπος που ένα όχημα τέτοιου όγκου, βάρους και ύψους καταφέρνει να βρίσκει πάντα πρόσφυση ακόμα και υπό πίεση σε ορεινό στροφιλίκι. Σε αυτό δε βοηθάει μόνο η τετρακίνηση, αλλά και η ενεργή τετραδιεύθυνση με τους πίσω τροχούς να στρίβουν προς την κατάλληλη κατεύθυνση ενισχύοντας τη σταθερότητα σε υψηλές ταχύτητες ή περιορίζοντας την ακτίνα στροφής. Επιπλέον το Μ σπορ διαφορικό κατανέμει με μεταβλητό τρόπο τη ροπή ανάμεσα στους πίσω τροχούς για να βελτιώνει την πρόσφυση και την οδηγική ευστάθεια.
Ταυτόχρονα οι ενεργές αντιστρεπτικές ράβδοι μειώνουν με τη σειρά τους τις κλίσεις του αμαξώματος βελτιώνοντας τη δυναμική οδήγηση και την άνεση. Στο σημείο αυτό να πούμε ότι η προσαρμοζόμενη ανάρτηση (διπλά ψαλίδια μπροστά-πολλαπλών συνδέσμων πίσω) σε κάθε της ρύθμιση διατηρεί περισσότερο το σπορ της προσανατολισμό, θυσιάζοντας σε ένα βαθμό την άνεση, ενώ οι γιγαντιαίοι τροχοί των 23 ιντσών με τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά σίγουρα δεν είναι ο ιδανικός συνδυασμός για τις αμέτρητες λακκούβες των ελληνικών δρόμων. Όχι ότι οι αναρτήσεις δεν κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους, αλλά νευριάζεις με την κατάσταση των δρόμων μας.
Κατεβαίνοντας το βουνό, τα φρένα μας απέδειξαν την αποτελεσματικότητά τους και ότι δεν καταπονούνται ακόμα και σε διαρκή χρήση, ενώ η αίσθηση του πεντάλ δεν αλλοιώνεται από την ανάκτηση ενέργειας. Όταν βγήκαμε στον αυτοκινητόδρομο δε συγκρατηθήκαμε και πατήσαμε δυνατά το γκάζι με την XM να επιταχύνει σαν σπορ coupe, όμως σου θυμίζει το σωματότυπό της π.χ με τον αεροδυναμικό θόρυβο σε υψηλότερες ταχύτητες παρά την προσεγμένη ηχομόνωση, η οποία επιτρέπει να φτάσουν στα αφτιά σου τα μπάσα «σκασίματα» της εξάτμισης όταν έχεις επιλεγμένο το πρόγραμμα Sport ή Sport Plus, με το θερμικό κινητήρα να παραμένει διαρκώς ενεργοποιημένος.
Συνοψίζοντας
Όσο παρατηρείς και ψάχνεις, βρίσκεις διαρκώς νέες τεχνικές και στιλιστικές λεπτομέρειες στη XM, η οποία αναμφισβήτητα είναι ένα ξεχωριστό όχημα που απευθύνεται σε ειδικό κοινό διαφορετικών αγορών, όπου υπάρχουν άλλες απαιτήσεις και το ποσό των 190.300 ευρώ είναι απλά ένας αριθμός. Αυτό που θα μας μείνει από την XM είναι η δεξιοτεχνία, με την οποία η BMW κατάφερε να συνδυάσει αντικρουόμενα χαρακτηριστικά, φτιάχνοντας ένα μοναδικό «μείγμα».