Ίσως πριν από μερικά χρόνια το XEV Yoyo να έμοιαζε «εξωγήινο» στους ελληνικούς δρόμους, όμως πλέον έχουμε εξοικειωθεί, σε ένα βαθμό, με τα οχήματα μικροκινητικότητας (δίτροχα ή τετράτροχα, στα οποία η αρχή έγινε με το Citroen Ami).
Παράλληλα έχουμε αρχίσει να αποδεχόμαστε την ηλεκτροκίνηση και την ανάγκη για εναλλακτικές λύσεις αστικής μετακίνησης. Αυτό διαπιστώσαμε τις μέρες που συμβιώσαμε με το Yoyo, αφού εξαιτίας του γίναμε “talk of the town”. Σε κάθε διαδρομή, εκτός από βλέμματα, συγκεντρώναμε σχόλια, ερωτήσεις και επιθυμίες για πιο κοντινή γνωριμία (μιλάμε πάντα για το Yoyo).
XEV Yoyo: Μικρό στο μάτι, μεγάλο σε στυλ
Κάποιοι το χαρακτήρισαν ιδιαίτερο, άλλοι φουτουριστικό, αρκετοί χαριτωμένο, το μόνο σίγουρο όμως ήταν ότι δεν πέρναγε ποτέ απαρατήρητο. Αναμειγνύει περίτεχνα αιχμηρές γραμμές και καμπύλες, ενώ σημεία αναφοράς αποτελούν τα Led εμπρός-πίσω φωτιστικά σώματα σχήματος “C” που προεξέχουν και τα πλευρικά “blades” που μπορούν να βαφτούν σε διαφορετικό χρώμα από το υπόλοιπο αμάξωμα, ενώ ασορτί πινελιές υπάρχουν και στους προφυλακτήρες.
Στην προκειμένη περίπτωση το κίτρινο χρώμα τους δημιουργεί αντίθεση με το υπόλοιπο ματ γκρι Yoyo, η παλέτα του οποίου περιλαμβάνει συνολικά εννέα αποχρώσεις. Οι εξαιρετικά συμπαγείς εξωτερικές του διαστάσεις (μήκος 2.530 χλστ., πλάτος 1.500 χλστ. και ύψος 1.560 χλστ.) βοηθούν να βρεις χωρίς δυσκολία θέση στάθμευσης στο Γκάζι Σάββατο βράδυ και στην Ιπποκράτους Δευτέρα πρωί. Τρυπώνει παντού και ελίσσεται με χαρακτηριστική ευκολία (βοηθάει και ο κύκλος στροφής των 4,5 μέτρων).
XEV Yoyo: Mε ασυνήθιστες «ανέσεις»
Στο αυστηρά διθέσιο εσωτερικό του συναντάμε κίτρινα ένθετα στο ταμπλό και στα πάνελ των θυρών, διαμορφώνοντας έναν πιο χαρούμενο και νεανικό διάκοσμο. Τα πλαστικά προφανώς είναι όλα σκληρά, αλλά έχουν καλή συναρμογή. Από την κεντρική οθόνη των 10,25 ιντσών (θα θέλαμε λίγο ταχύτερη απόκριση αφής) ενημερώνεσαι για την ταχύτητα και την αυτονομία του οχήματος, ενώ χειρίζεσαι το ραδιόφωνο (με 2 ηχεία) και τη συνδεσιμότητα του smartphone μέσω Bluetooth και Mirror Screen. Στο σημείο αυτό να πούμε ότι υπάρχουν συνολικά και τρεις θύρες USB.
Από πλευράς εργονομίας αυτό που μας έλειψε ήταν το παραδοσιακό στρογγυλό χειριστήριο για την αυξομείωση της έντασης ή έστω ένα αντίστοιχο κουμπί ενσωματωμένο στο τιμόνι, ώστε να μη χρειάζεται να τεντώνουμε το χέρι προς την οθόνη. Παράλληλα το τιμόνι δε ρυθμίζεται τηλεσκοπικά ούτε καθ’ ύψος, ενώ το κάθισμα του οδηγού μετακινείται μόνο εμπρός-πίσω και μπορείς να ρυθμίσεις την κλίση της πλάτης. Κάποιος με ψηλότερο ανάστημα ίσως να χρειαστεί να κάνει υποχωρήσεις, όμως σίγουρα θα εκτιμήσει τα άνετα καθίσματα με υφασμάτινη επένδυση και ενιαία προσκέφαλα. Επίσης οι ζώνες ασφαλείας είναι λίγοι βαθιά χωμένες.
Η γυάλινη οροφή (φιμέ κρύσταλλο με UV προστασία), χωρίζεται σε δυο τμήματα, επιτρέποντας στο φυσικό φως να διεισδύει στην καμπίνα, όμως σε υψηλές καλοκαιρινές θερμοκρασίες δε θα είναι το ίδιο ευχάριστη. Το Yoyo, κόντρα στην κατηγορία του, διαθέτει Α/C, ενώ στις ασυνήθιστες, για τα δεδομένα πάντα, «ανέσεις» περιλαμβάνονται τα ηλεκτρικά παράθυρα και οι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι πλευρικοί καθρέπτες. Αυτό που επίσης δεν είναι συνηθισμένο είναι το ενιαίο δάπεδο οδηγού-συνοδηγού, τα λουριά αντί για χειρολαβές θυρών, το ποδόφρενο (αριστερά από το φρένο) αντί του συμβατικού χειρόφρενου, που απελευθερώνει όμως χώρο στην κεντρική κονσόλα, η οποία είναι αιωρούμενη και φιλοξενεί το στρογγυλό περιστροφικό χειριστήριο για την κίνηση του οχήματος (R,N,D,S) και μια ποτηροθήκη.
Πιο πίσω βρίσκεται το κεντρικό υποβραχιόνιο με εσωτερικό αποθηκευτικό χώρο (δεν υπάρχει ντουλαπάκι συνοδηγού), ενώ μικροαντικείμενα μπορείς να τοποθετήσεις στο ταμπλό απέναντι από το συνοδηγό και στα πάνελ των θυρών, όπου συγκρατούνται με λάστιχα. Στα πλεονεκτήματα του Yoyo συμπεριλαμβάνεται και το γεγονός ότι διαθέτει πορτμπαγκάζ, χωρητικότητας 180 λίτρων, που επαρκούν για τα ψώνια, μιας και δεν προορίζεται να φιλοξενήσει βαλίτσες για ταξίδι.
XEV Yoyo: Με ανταλλάξιμες μπαταρίες
Ο πίσω τοποθετημένος σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη του Yoyo παράγει 7,5 kW (10 ίπποι) και 15 kW (20 ίπποι) όταν επιλέξεις το πρόγραμμα S από το στρογγυλό περιστροφικό χειριστήριο, με την απόκριση στο γκάζι να γίνεται αμεσότερη. Η ισχύς μπορεί να είναι μικρή και η ροπή να περιορίζεται στα 90 Nm, όμως επαρκεί για να κινήσει με μπρίο το βάρος των 450 κιλών (χωρίς τις μπαταρίες), με την επίσημη μέγιστη ταχύτητα να κάνει λόγο για 80 χλμ./ώρα, όμως στην πράξη μπορεί να φτάσει λίγο πάνω από τα 90 χλμ./ώρα.
Οι μπαταρίες τεχνολογίας LiFePO4 (φωσφορικού σιδήρου λιθίου) και χωρητικότητας 10,4 kWh μετά από μια πλήρη φόρτιση, υπόσχονται αυτονομία 150 χλμ. (η θύρα φόρτισης βρίσκεται κεντρικά τοποθετημένη στο εμπρός τμήμα πίσω από ένα καπάκι). Εμείς είδαμε 148 χλμ. αυτονομίας, την οποία όμως για να τη διατηρήσεις θα πρέπει να κινείσαι με χαλαρό ρυθμό και χωρίς Α/C, καθώς μόλις το ενεργοποιήσεις βλέπεις μια πτώση περίπου 10 χλμ. στην αυτονομία. Με ενσωματωμένο φορτιστή 2 kW η φόρτιση (30-100%) σε πρίζα αστικού δικτύου διαρκεί λιγότερο από 4 ώρες.
H καινοτομία του Yoyo έγκειται στο γεγονός ότι η μπαταρία του είναι ανταλλάξιμη, δηλαδή όταν αδειάσει, ο οδηγός αντί να τη φορτίσει μεταβαίνει στους ειδικούς σταθμούς και τοποθετεί (εντός 5 λεπτών ) μια άλλη που είναι ήδη φορτισμένη, εξοικονομώντας έτσι πολύτιμο χρόνο. Σύντομα η εν λόγω υπηρεσία θα είναι διαθέσιμη και στη χώρα μας.
XEV Yoyo: Στους δρόμους της πόλης και όχι μόνο
H οδήγηση του Υοyo είναι διασκεδαστική και ευχάριστη, μειώνοντας το άγχος των μετακινήσεων εντός των τειχών της πόλης. Το μεγάλο μπροστινό παρμπρίζ συμβάλει στην καλή ορατότητα, ενώ ο μονός μεγάλος υαλοκαθαριστήρας δεν περιορίζει το οπτικό πεδίο του οδηγού. Η ανάρτηση (γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά-άξονας πίσω) μπορεί να φέρνει κάποιες αναταράξεις και τριγμούς στα ενδότερα, όταν οι τροχοί των 15 ιντσών περνάνε πάνω από λακκούβες, όμως συμβάλει στη διατήρηση μιας αξιοπρεπούς ποιότητας κύλισης, άνεσης και σταθερότητας.
Μπορεί να ξεπερνά ανηφόρες ακόμα και με δυο επιβάτες, ενώ χρειάζεται να συνηθίσεις την αρχικά απότομη αίσθηση από το πεντάλ του φρένου που είναι όμως αποτελεσματικό, χάρη στα τέσσερα δισκόφρενα και το στάνταρ ABS. Το τιμόνι με ηλεκτρική υποβοήθηση είναι ελαφρύ, βολικό στις μανούβρες, με μέτρια επαναφορά, χωρίς να στοχεύει σε υψηλή ακρίβεια. Όσο επιταχύνεις ο ηλεκτρικός ήχος γίνεται εντονότερος, χωρίς να ενοχλεί, ενώ το Yoyο δε φτάνει σε ταχύτητες που μπορούν να φέρουν έντονο αεροδυναμικό θόρυβο.
Ναι, μπορεί να βγει σε αυτοκινητόδρομο αλλά με σύνεση και έχοντας πάντα κατά νου τις συγκεκριμένες του δυνατότητες. Αν και η απουσία αερόσακων αποτελεί ένα κενό ασφαλείας, το Yoyo επιδεικνύει το ατσάλινο του πλαίσιο υψηλής αντοχής με προστασία από ανατροπή, πλευρικές ενισχύσεις και απορρόφηση ενεργείας σε μετωπική πρόσκρουση.
Συμπέρασμα
Το συγκριτικό πλεονέκτημα του Yoyo, με τα άλλα οχήματα του «είδους», είναι ότι έχει πιο ολοκληρωμένο χαρακτήρα αυτοκίνητου σε τομείς άνεσης, εξοπλισμού, ασφάλειας, επιδόσεων και χώρων. Απευθύνεται όμως σε συνειδητοποιημένους οδηγούς που κατανοούν τη χρήση του και θέλουν να αποκτήσουν περισσότερη ελευθερία και οικονομία στις καθημερινές αστικές τους διαδρομές.
Στην ελληνική αγορά η αρχική τιμή του XEV Yoyo διαμορφώνεται στα 12.990 ευρώ {περιλαμβάνεται η κρατική επιδότηση “Κινούμαι Ηλεκτρικά 2” (3.000 ευρώ) και η επιδότηση για νέους έως 29 ετών (1.000 ευρώ)}.