Η Citroen CX είναι ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα της γαλλικής εταιρείας, που συνέχισε την παράδοση της κλασικής DS.
Αν και αρχικά η CX παρουσιάστηκε στη Σουηδία τον Ιούλιο του 1974, εκεί που πραγματικά έλαμψε ήταν εντός έδρας και στην έκθεση αυτοκινήτου του Παρισιού, τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.
Στο μεταξύ, 22 CX, μοντέλα δοκιμών, είχαν συμμετάσχει στο ράλι Raid Arctic των 3.400 χλμ, καταλήγοντας οδικώς μετά την ολοκλήρωση του αγώνα στο Παρίσι και στην λεωφόρο των Ηλυσίων Πεδίων. Για του δε λάτρεις της γαλλικής εταιρείας, αποτελεί και την τελευταία «αυθεντική» Citroen, καθώς το 1974 έγινε και η συγχώνευση της εταιρείας με την Peugeot
Citroen CX: Πιστή στην υδροπνευματική ανάρτηση
Ως διάδοχος της DS, η CX δεν θα μπορούσε παρά να διαθέτει το ίδιο σύστημα ανάρτησης, προσφέροντας τα αντίστοιχα επίπεδα άνεσης. Άλλωστε ο χαρακτηρισμός «γαλλική άνεση» προέρχεται από μοντέλα όπως η CX. Ωστόσο δεν ήταν το μοναδικό χαρακτηριστικό που ξεχώριζε τη CX. Κατά τη διάρκεια της παραγωγής της, που κράτησε 17 χρόνια για το hatchback μοντέλο και 19 για στο station wagon, με περισσότερα από 1 εκ. μονάδες να έχουν βγει από το εργοστάσιο.
Ήδη από τη δεκατία του 1970 εξοπλιζόταν με κλιματισμό, σύστημα ψεκασμού καυσίμου, ηλεκτρονική ανάφλεξη και… ηλεκτρικό δείκτη στάθμης λαδιού στο ταμπλό. Τη δεκαετία του 1980 προστέθηκαν στοιχεία όπως ABS, cruise control και turbodiesel κινητήρας με εναλλάκτη αέρα.
Εκτός όμως από άνεση και καινοτομίες, η CX απέκτησε στο πέρασμα των χρόνων και γρήγορες εκδόσεις επιδόσεων, που της χάρισαν τον τίτλο TGV, χάρη στην ικανότητά της να ταξιδεύσει σε πολύ υψηλές (για την εποχή) ταχύτητες, χωρίς να κουράζει οδηγό και επιβάτες.
Πιο χαρακτηριστική ήταν η κορυφαία CX 25 GTI Turbo 2, με τον κινητήρα των 2.5 λίτρων να αποδίδει 168 ίππους, την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 223 χλμ./ώρα και χάρη στον εναλλάκτη αέρα, να είναι σημαντικά πιο οικονομική από την απλή Turbo του 1984.
Η CX κατέθεσε τα διαπιστευτήρια της και ως… ασθενοφόρο για την ανάγκες του γαλλικού συστήματος υγείας, χάρη στις διαστάσεις της και φυσικά στην άνεση που προσέφερε, διατηρώντας τον ασθενή σε… σταθερή θέση.
Αποτέλεσε δε και αυτοκίνητο της γαλλικής Προεδρίας στην πολυτελή έκδοση Prestige, με τον Γάλλο Πρόεδρο Βαλερί Ζισκαρ ντ’ Εστέν να απολαμβάνει άνετες μετακινήσεις.