Την 30ή επέτειο επέτειο της Xantia γιόρτασε η L’ Aventure Citroën στο Conservatoire Citroën του Aulnay-sous-Bois, παρουσία του club Xantia Activa, που έφερε στο χώρο 56 αυτοκίνητα!
Στους παλιότερους μοιάζει σαν να ήταν χθες, παρότι έχουν περάσει τρεις ολόκληρες δεκαετίες.
Ένα μοντέλο που έγραψε τη δική του ιστορία, μένοντας 9 χρόνια στην παραγωγή. Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά, στις 4 Μαρτίου 1993. Περισσότερες από 1.300.000 μονάδες παρήχθησαν μεταξύ 1993 και 2002 στην Ευρώπη (η Xantia είχε επίσης πολύ καλή παρουσία και στην Κίνα από το 1996 έως το 1997 και στο Ιράν μέχρι το 2010) και έγινε άλλο ένα εμβληματικό μοντέλο στην ιστορία της Citroën.
Οδική συμπεριφορά και άνεση
Όλοι αναγνώριζαν την εξαιρετική άνεση, την ασφάλεια και την οδηγική απόλαυση που προσέφερε. Η Xantia διαδέχτηκε το BX και παρουσίαζε την τεχνολογία Hydractive II, ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα υδροπνευματικής ανάρτησης που μείωνε την αντίσταση της κύλισης και βελτίωνε την οδική συμπεριφορά, χωρίς να χαλάει τη γνωστή αίσθηση άνεσης που ήταν ανέκαθεν ταυτισμένη με τη γαλλική μάρκα.
Πραγματικά, άξια αναφοράς η εκπληκτική επίδοση της Citroën Xantia σε δοκιμασία αποφυγής Ταράνδου το 1999, με την ταχύτητα εισόδου να μην έχει ξεπεραστεί ακόμα και από αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων (όχι μόνο οικογενειακά).
Η τεχνολογία της βρήκε την απόλυτη έκφραση, στην έκδοση Activa του μοντέλου, που κυκλοφόρησε το 1994, εξοπλισμένη και με το νέο σύστημα SC-CAR που επέτρεπε στην Xantia να στρίβει χωρίς να παίρνει κλίση το αμάξωμα. Αυτό το πλεονέκτημα της Xantia ήταν που ενέπνευσε τον Ζακ Σεγκελά και δημιούργησε την αξέχαστη διαφήμιση με τον δρομέα Καρλ Λιούις.
Μοναδικό στιλ και τεχνολογία
Ειδικότερα, το αξέχαστο μοντέλο παρήχθη σε 1.326.259 μονάδες από το 1993 έως το 2010, κυρίως στο εργοστάσιο της Rennes la Janais. Χάρη και στο μοναδικό στιλ, αλλά και στην τεχνολογία που εισήγαγε στην κατηγορία της, η Xantia ψηφίστηκε ως το καλύτερο αυτοκίνητο της χρονιάς το 1993, τη χρονιά της κυκλοφορίας της!
Να σημειώσουμε πως η Xantia, σχεδιαστικά, ολοκληρώθηκε από τον Ντανιέλ Αμπραμσόν, στο κέντρο σχεδιασμού της Citroën, με βάση τη δημιουργία που πρότεινε ο Ιταλικός Οίκος Bertone, για να διαδεχθεί το δημοφιλές μοντέλο BX της δεκαετίας του ‘80. Δυναμικό, με ρευστή γραμμή και στιβαρό, αυτό το σεντάν διατηρούσε κάποιες γραμμές της ναυαρχίδας XM και επέβαλλε μια νέα σιλουέτα στη γκάμα της Citroën.
Κατά τη διάρκεια των 9 ετών της παραγωγής, η Xantia εξελίχθηκε σε πολλά σημεία. Αρχικά, ήταν διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού (SX και VSX), με τρεις διαφορετικούς κινητήρες. Οι κορυφαίες εκδόσεις ήταν, λοιπόν, εξοπλισμένες με το υδροπνευματικό σύστημα “Hydractive II”. Πιο αναλυτικά, η συμβατική υδροπνευματική ανάρτηση ήταν εξοπλισμένη με μια πρόσθετη σφαίρα ανά άξονα, η οποία μπορούσε να ενεργοποιηθεί μέσω ηλεκτρομαγνητικών βαλβίδων στο κανονικό κύκλωμα, έχοντας μια σφαίρα ανά κύλινδρο ανάρτησης.
Αυτό επέτρεπε τον καθορισμό δύο καταστάσεων ευελιξίας και απόσβεσης της ανάρτησης: μια άνετη και μια σπορ. Οι αισθητήρες επέτρεπαν στην κεντρική μονάδα ελέγχου να επιλέξει ανάμεσα στις δύο λειτουργίες ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης. Και στις δύο περιπτώσεις, αυτή η τεχνολογία πρόσφερε σε οδηγούς και επιβάτες να ταξιδεύουν με μεγάλη άνεση, αλλά κυρίως με περισσότερη γαλήνη.
Στροφή χωρίς καθόλου κλίσεις
Το 1994, όπως προαναφέραμε, κυκλοφόρησε η έκδοση Activa η οποία ενσωμάτωσε στο σύστημα Hydractive II, δύο κυλίνδρους που εμπόδιζαν τις κλίσεις να ξεπεράσουν τη… μισή μοίρα (0,5°), αυξάνοντας τον αριθμό των σφαιρών της ανάρτησης σε 10 συνολικά. Με αυτή την ανάρτηση, η Xantia μπορούσε να στρίψει χωρίς καθόλου κλίσεις. Η τεχνολογία αυτή, οδήγησε και στην ανάπτυξη ειδικής σειράς ελαστικών από την Michelin. Το 1995, παρουσιάστηκε η Xantia Break στην αγορά. Το 1997, η Xantia ανανεώθηκε, ενώ η τελευταία αναβάθμιση του μοντέλου ήρθε το 1998, όταν η Xantia εγκαινίασε σε επίπεδο Ομίλου PSA τον ολοκαίνουργιο diesel κινητήρα 2.0 HDi, υψηλής πίεσης με κοινή γραμμή τροφοδοσίας – τεχνολογίες αιχμής για την εποχή.