Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι από τα λιγότερο αξιόπιστα τόσο τα επιβατικά όσο και τα φορτηγά στην αυτοκινητοβιομηχανία, σήμερα.
Αυτό είναι το γενικό συμπέρασμα έκθεσης της Consumer Reports που δημοσιεύθηκε την Τρίτη -πρόκειται για έναν καταξιωμένο αμερικανικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό καταναλωτών αφιερωμένο στην ανεξάρτητη δοκιμή προϊόντων, την ερευνητική δημοσιογραφία, την έρευνα προσανατολισμένη στον καταναλωτή, τη δημόσια εκπαίδευση και την υπεράσπιση των καταναλωτών.
Σε σύγκριση με τα υβριδικά και τα συμβατικά αυτοκίνητα θερμικών κινητήρων, τα αμιγώς ηλεκτρικά που τροφοδοτούνται εξ ολοκλήρου από μπαταρίες ήταν το τμήμα με τις χειρότερες επιδόσεις, -εκτός από τα παραδοσιακά βαρέα οχήματα-, σύμφωνα με τη σχετική ανάλυση.
Αναμένονταν προβλήματα αξιοπιστίας με τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, με εξαίρεση την Tesla, που ήταν πρωτοπόρος, κυκλοφόρησαν πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα υπό πίεση σε μικρό χρονικό διάστημα, δήλωσε ο Τζέϊκ Φίσερ, ανώτερος διευθυντής δοκιμών αυτοκινήτων στην Consumer Reports. Είπε ότι οι εταιρείες δεν είχαν χρόνο να λύσουν ζητήματα που επηρεάζουν την αξιοπιστία.
Δεδομένου ότι οι αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων τείνουν να αγαπούν την τεχνολογία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες γεμίζουν, επίσης, τα μοντέλα με μια σειρά από άλλα χαρακτηριστικά, τα οποία θα μπορούσαν επίσης να οδηγήσουν σε προβλήματα.
«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν ηλεκτρικά οχήματα ως τεχνολογικό πεδίο δοκιμών για οποιαδήποτε νέα τεχνολογία θέλουν να δοκιμάσουν», εξήγησε ο Φίσερ στο αμερικανικό δίκτυο CNBC. «Έχοντας όλη αυτή τη νέα τεχνολογία, υπάρχουν πολλά πιθανά προβλήματα».
Η Consumer Reports εξέτασε τους ιδιοκτήτες περισσότερων από 300.000 οχήματα από το 2000 έως το 2022 και χρησιμοποίησε αυτά τα δεδομένα για να κάνει προβλέψεις σχετικά με την αξιοπιστία των μοντέλων του 2023.
Τα ηλεκτρικά μοντέλα αποτελούσαν τη μεγαλύτερη μερίδα στην κατάταξη από ποτέ. Τα κρατικά και ομοσπονδιακά κίνητρα και οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί έχουν ενθαρρύνει τη μεγαλύτερη υιοθέτηση πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων εντός και εκτός των ΗΠΑ, σε μεγάλο βαθμό στην προσπάθεια μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τις μεταφορές.
Σύμφωνα με την Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας των ΗΠΑ, η φόρτιση ενός υβριδικού ή πλήρως ηλεκτρικού οχήματος μπορεί να προκαλέσει ρύπανση στο εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας, αλλά οι συνολικές εκπομπές από την οδήγηση των αυτοκινήτων είναι χαμηλότερες σε σχέση με τα αυτοκίνητα με μοτέρ εσωτερικής καύσης. Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν επίσης να γίνουν πιο «πράσινα» με την πάροδο του χρόνου καθώς αυξάνεται η ισχύς που παρέχεται από καθαρούς ή ανανεώσιμους πόρους όπως η πυρηνική, η ηλιακή και η αιολική ενέργεια.
Η έκθεση καλύπτει 24 μάρκες αυτοκινήτων με καθιερωμένη ιστορία. Από τα 275 μοντέλα της έκθεσης, μόνο 11 μοντέλα από επτά μάρκες ήταν πλήρως ηλεκτρικά οχήματα. Οι ιδιοκτήτες περισσότερων από 2.000 Tesla ερευνήθηκαν και αυτοί.
Στην κορυφή της λίστας των ηλεκτρικών οχημάτων ήταν το Kia EV6, το οποίο ήταν πολύ πάνω από το μέσο όρο. Στο κάτω μέρος της κατάταξης αξιοπιστίας EV ήταν το ηλεκτρικό Hyundai Kona.
Τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, πολλά από τα οποία κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, αποτελούσαν φέτος μεγαλύτερο τμήμα της λίστας από ποτέ, ωστόσο, εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό τμήμα της αγοράς.
Σε αντίθεση με τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, τα υβριδικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά ήταν από τα πιο αξιόπιστα στη μελέτη. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό επειδή πολλά υβριδικά, όπως το Toyota Prius, κυκλοφορούν στην αγορά εδώ και χρόνια, έτσι οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπόρεσαν να επιλύσουν προβλήματα που αντιμετώπισαν.
«Όταν βάζεις νέα τεχνολογία και δοκιμάζεις νέα πράγματα και παρεκκλίνεις από την αποδεδειγμένη τεχνολογία, θα έχεις περισσότερα προβλήματα», είπε ο Φίσερ.
Στην κορυφή της φετινής λίστας αξιοπιστίας για τις μάρκες ήταν η Toyota, η Lexus, η BMW, η Mazda και η Honda -όλες κατατάσσονται πάνω από το μέσο όσο σε αξιοπιστία. Επτά από τις 10 πιο αξιόπιστες μάρκες ήταν από Ιαπωνικές και Κορεάτικες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Lincoln είναι η μόνη αμερικανική μάρκα στη φετινή πρώτη 10 κατάταξη.
Οι κατατάξεις μεμονωμένων οχημάτων ανά Αναφορές Καταναλωτή δεν ήταν άμεσα διαθέσιμες. Ως συνολική μάρκα, η Tesla ανέβηκε τέσσερις θέσεις στην κατάταξη αξιοπιστίας σε σύγκριση με πέρυσι, αλλά παρέμεινε κάτω από το μέσο όρο. Άλλες μάρκες με αξιοπιστία χαμηλότερη από το μέσο όρο ήταν οι Chevrolet, GMC, Volkswagen, Jeep και Mercedes-Benz.
Ο Φίσερ ανάφερε ότι η Tesla είναι ”ξεχωριστή” όσον αφορά τους ηλεκτρικούς κινητήρες σε σύγκριση με τις παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ωστόσο, οι ιδιοκτήτες της Tesla συνεχίζουν να αναφέρουν προβλήματα με τα υλικά του αμαξώματος, τη βαφή και την επένδυση στα οχήματά τους σε όλα τα μοντέλα, σύμφωνα με τον Στιβ Έλεκ, επικεφαλής προγράμματος για την αυτόματη ανάλυση δεδομένων στο Consumer Reports.
Όπως διευκρίνισε, το high-end sedan της Tesla, το Model S, είχε προβλήματα με το τιμόνι και την ανάρτηση και τα crossover Model S και Model Y εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα συστήματα κλιματισμού/θέρμανσης.
Η κεντρική οθόνη αφής που εμφανίζεται στα οχήματα της Tesla παρέμεινε προβληματική στα Tesla Model S και Model Y.
Η πώληση λιγότερων οχημάτων Model X, τα οποία είχαν ιστορικά προβλήματα, βοήθησε επίσης στην κατάταξη της Tesla. Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Ίλον Μασκ, συνέκρινε το Model X, ένα SUV με πόρτες με φτερά γεράκι, με ένα «αυγό Faberge» λόγω του σχετικά μεγάλου αριθμού εξαρτημάτων που απαιτούνται για την κατασκευή του αυτοκινήτου.
Το βασικό σεντάν της εταιρείας, το Model 3, ήταν το μόνο Tesla με μέση κατάταξη αξιοπιστίας, ενώ το Model S και το Model Y κατατάχθηκαν κάτω από το μέσο όρο.
Το Consumer Reports δεν αξιολόγησε αυτή τη φορά την αξιοπιστία των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού όπως το Autopilot της Tesla (άλλωστε είναι σε εξέλιξη σχετικές έρευνες των Αρχών επί του προκειμένου).