Όλες οι μέρες δεν είναι ίδιες. Η ακεφιά όμως ενίοτε βρίσκει διέξοδο σε κάποιο μοντέλο που για διάφορους λόγους-μεταξύ αυτών κράτημα, κινητήρας, επιδόσεις- αλλάζουν τη διάθεση σου.
Όπως για παράδειγμα το Formentor της Cupra, που να υπενθυμίσουμε ότι είναι το πρώτο μοντέλο που αναπτύχθηκε εξ ολοκλήρου από την αυτόνομη σπορ ισπανική εταιρεία.
Στην προκειμένη περίπτωση το γκρι Formentor των φωτογραφιών μας συστήνεται με το βασικό βενζινοκινητήρα του, ο οποίος είναι ο γνωστός 1.5 TSΙ των 150 ίππων (5.000-6.000 σ.α.λ.).
Θαρραλέος
Προφανώς δε μπορεί να χαρακτηριστεί υποκατάστατο του πεντακύλινδρου 2.5 TSI βενζινοκινητήρα, ο οποίος στην κορυφαία έκδοση VΖ5 παράγει 390 ίππους. Ωστόσο κινεί με μπρίο το Formentor και έχει τα προσόντα να υποστηρίξει το δυναμισμό που προτάσσει η Cupra.
Ειδικά με επιλεγμένο το πρόγραμμα οδήγησης Sport η απόκριση στο γκάζι γίνεται αισθητά αμεσότερη και ο τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας-με σύστημα απενεργοποίησης των δυο κυλίνδρων (ΑCT) όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες-δουλεύει στo φόρτε του, πέρα από μια μικρή υστέρηση χαμηλά.
Η ροπή των 250 Nm αρχίζει και «ξετυλίγεται» από τις 1.500 σ.α.λ., ενώ το τέμπο ανεβαίνει γραμμικά, χωρίς ξαφνικές εξάρσεις. Στις υψηλότερες στροφές ο παραγόμενος ήχος αυξάνεται (αν και η ηχομόνωση δεν είναι διάτρητη), αλλά έχεις μπει στο mood και έτσι όχι απλά δε σε ενοχλεί, αλλά σε «φτιάχνει» για πιο ζωηρή οδήγηση.
Αυτόματο
O 1.5 ΤSI άμεσου ψεκασμού βενζινοκινητήρας συνοδεύεται από μηχανικό 6αρι κιβώτιο, ενώ προαιρετικά διατίθεται και με αυτόματο διπλού συμπλέκτη DSG 7 σχέσεων, το οποίο είχαμε στη διάθεσή μας. Θεωρούμε ότι του ταιριάζει περισσότερο, καθώς «γνωρίζει» πολύ καλά πότε πρέπει να εκτελεί με ομαλότατο τρόπο τις αλλαγές σχέσεων, ώστε να κρατάει διαρκώς ψυχωμένο το βενζινοκινητήρα και να μη του επιτρέπει ποτέ να «κρεμάει». Αν όμως ο οδηγός θελήσει να επέμβει στην πυκνή κλιμάκωση του αυτόματου κιβωτίου, μπορεί να το κάνει χειροκίνητα χρησιμοποιώντας τα paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι.
Επιδόσεις-κατανάλωση
Γνωρίζοντας ότι μιλάμε για το πιο «ήρεμο» Formentor οι αριθμοί των επιδόσεων, κρίνονται ικανοποιητικοί, με την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα να διαρκεί 8,9 δευτ., ενώ η μέγιστη ταχύτητα είναι 203 χλμ./ώρα. Εξαργυρώνοντας διαρκώς στην άσφαλτο τον οδηγοκέντρικο χαρακτήρα του Formentor, η μέση κατανάλωση καυσίμου που καταγράψαμε ήταν 8,8 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση WLTP 6,6-7,2 λίτρα/100 χλμ.-εκπομπές C02 151 γρ./χλμ.).
Στο δρόμο
Εκτός από τον πρόθυμο κινητήρα στο κλίμα για «αταξίες» σε βάζει η σφιχτή ανάρτηση (ΜακΦέρσον μπροστά-πολλαπλών συνδέσμων πίσω), η οποία είναι σφιχτή, χωρίς να θυσιάζει σε υπερβολικό βαθμό την άνεση. Συγκρατεί από κλίσεις στις στροφές, με στρατηγικό σύμμαχο το άκαμπτο πλαίσιο, και σε προδιαθέτει να αυξήσεις την ταχύτητα εισόδου στην επόμενη καμπή του δρόμου. Σιγουριά εμπνέει και το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο είναι αρκετά επικοινωνιακό και υπάκουο σε κάθε εντολή αλλαγής τροχιάς. Την εμπιστοσύνη ενισχύουν τα αποτελεσματικά και ακούραστα φρένα, με αεριζόμενους δίσκους εμπρός-πίσω.
Εικόνα
Η «κορμοστασιά» του Formentor είναι πλέον γνώριμη στο κοινό, ενώ ξεχωρίζει με τις έντονες ακμές, τις νευρώσεις στο καπό, τα τριγωνικά full Led εμπρός φώτα, ενώ τα πίσω φώτα-επίσης Led-επικοινωνούν μεταξύ τους με μια λεπτή λωρίδα. Υπενθυμίζουμε ότι οι αναλογίες του σε μήκος, πλάτος και ύψος είναι 4.450 χλστ., 1.839 χλστ. και 1.520 χλστ. αντίστοιχα.
Στα εντός
Εξίσου οικείο μας είναι το σκηνικό στα ενδότερα, όπου το στοίχημα της ποιότητας κερδίζεται με αφρώδες πλαστικό στο επάνω τμήμα του ταμπλό, προσεγμένες επενδύσεις στα πάνελ των θυρών, ενώ γενικότερα η συναρμογή των υλικών είναι καλή. Χάλκινες (το χρώμα της Cupra) διακοσμητικές λεπτομέρειες συναντάμε στους αεραγωγούς και στο τιμόνι, ενώ ασορτί είναι οι ραφές της καμπίνας. Πίσω από το σπορ δερμάτινο τιμόνι βρίσκεται ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με οθόνη 10,25 ιντσών, ενώ δίπλα του δεσπόζει η κεντρική οθόνη αφής (10 ή 12 ιντσών).
Χώροι
Η θέση οδήγησης είναι σωστή με ενισχυμένη πλευρική στήριξη του σώματος, ενώ οι πίσω επιβάτες έχουν αρκετό χώρο για τα πόδια και απόσταση ανάμεσα στα κεφάλια τους και στην οροφή. Το υπερυψωμένο κεντρικό δάπεδο θα κάνει λίγο πιο άβολη την παραμονή του τρίτου πίσω επιβάτη. Η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ (με βάθος και εκμεταλλεύσιμο σχήμα) βρίσκεται στα 450 λίτρα, ενώ κάτω από το δάπεδο του υπάρχει κιτ επισκευής ελαστικού, αντί για ρεζέρβα.
Συμπέρασμα
O σπορ χαρακτήρας του Formentor δεν αλλοιώνεται με τους βασικούς 150 ίππους, καθώς δεν αποδεικνύονται ανεπαρκείς, ενώ η ισχύς δεν είναι το μοναδικό στοιχείο για να σου βγάλει πάθος ένα αυτοκίνητο.
Είναι και η όλη στρατηγική πίσω από την ονομασία, καθώς η Cupra έχει σαν στόχο την premium κατηγορία. H αρχική τιμή του, με τον 1.5 TSI βενζινοκινητήρα και το αυτόματο DSG κιβώτιο ταχυτήτων, διαμορφώνεται στα 34.990 ευρώ.