Σε μάστιγα εξελίσσεται το πρόβλημα της αύξησης των κλοπών καταλυτικών μετατροπέων σε πολλές χώρες.
Στην τεράστια αγορά των ΗΠΑ, οχήματα συσσωρεύονται στα συνεργεία των αντιπροσωπειών, καθώς οι πελάτες υποχρεούνται να υποβληθούν σε δαπανηρές και μακροχρόνιες επισκευές, ενώ, οι κατασκευαστές, η αστυνομία και οι νομοθέτες αναζητούν τρόπους να περιορίσουν τις κλοπές.
Η Εθνική Υπηρεσία Δίωξης Εγκλήματος Ασφαλιστικού Τομέα δήλωσε ότι υπήρξαν 14.433 κλοπές καταλυτικού μετατροπέα που αναφέρθηκαν στις ΗΠΑ το 2020, με βάση τα τελευταία στοιχεία του έτους που ήταν διαθέσιμα.
Αυτό συνιστά μια τετραπλάσια αύξηση από 3.389 περιπτώσεις κλοπής που είχαν αναφερθεί το 2019. Το 2018, υπήρξαν μόλις 1.298 κλοπές. Αξιωματούχοι υπαινίχθηκαν ότι τα στοιχεία του 2021 ενδέχεται να σημειώσουν δραματική αύξηση. Μια μέρα μόνο μέσα στον Απρίλιο, φέτος, στο Χιούστον, το AutoNation Toyota Gulf Freeway είχε 66 οχήματα που περίμεναν για τοποθέτηση καταλυτικών μετατροπέων αφού οι εργοστασιακοί είχαν …χαθεί. Δύο από αυτά τα οχήματα επισκέπτονταν το συνεργείο για δεύτερη φορά μετά από στοχοποίησή τους και πάλι.
Ενώ κάθε όχημα μπορεί να πέσει θύμα κλεφτών, μερικά μοντέλα της Toyota είναι «πολυπόθητα», επειδή οι καταλυτικοί μετατροπείς τους έχουν υψηλότερη συγκέντρωση πολύτιμων μετάλλων από ότι εκείνοι άλλων κατασκευαστών, με αποτέλεσμα να διαμορφώνονται υψηλότερες τιμές.
Pickups όπως τα Toyota Tundra και Tacoma είναι δημοφιλή στους «φαν» των καταλυτών, επειδή μπορούν να έχουν έως και τέσσερις μετατροπείς και έχουν σχετικά μεγάλη απόσταση από το έδαφος, γεγονός που καθιστά ευκολότερο στους «χειρούργους» των εξατμίσεων να γλιστρούν κάτω και να χρησιμοποιούν ασύρματο πριόνι για να αφαιρούν το ανταλλακτικό.
Τα υβριδικά Toyota Prius, τα SUV και ορισμένα τετρακύλινδρα οχήματα της Honda είναι επίσης ιδιαίτερα επιθυμητά, όπως και τα Ford F-Series και Ram 1500 pick-up.
Οι καταλυτικοί μετατροπείς περιέχουν μόνο λίγα γραμμάρια δαπανηρών μετάλλων, όπως πλατίνα, παλλάδιο και ρόδιο. Τα σπάνια στοιχεία αντιδρούν με αέρια καύσης για να μειώσουν την ποσότητα υδρογονανθράκων, μονοξειδίου του άνθρακα και υποξειδίου του αζώτου στα καυσαέρια ενός οχήματος.
Η τρέχουσα τιμή της αγοράς του Ροδίου είναι περίπου 16.600 δολάρια ανά ουγγιά.
Η πλατίνα ανταλλάσσεται με περίπου 919 δολάρια η ουγγιά, ενώ το παλλάδιο είναι της τάξης των 2.200 δολαρίων ανά ουγγιά.
Η αντικατάσταση καταλυτικών μετατροπέων μπορεί να απαιτήσει μέχρι 11.000 δολάρια, ανάλογα με το όχημα και οποιαδήποτε παράπλευρη ζημία σε στοιχεία όπως καλωδίωση, σωλήνες καυσίμου, μετάδοση ή γραμμές ψυκτικού.
Ορισμένοι μετατροπείς της Toyota αποφέρουν 2.000 δολάρια στη μαύρη αγορά με δεδομένη την εκτίναξη της τιμής των μετάλλων . Ανάλογα με την τιμή της αγοράς των μετάλλων, το σύστημα κίνησης και τον τύπο του οχήματος, ανακυκλωτές θα πληρώσουν μέχρι 1.500 δολάρια για ένα καταλυτικό μετατροπέα.
Αυτά στις ΗΠΑ, που κυκλοφορούν μοντέλα που τα περισσότερα δεν κυκλοφορούν στην Ευρώπη.
Και στην Ελλάδα, την τελευταία περίοδο, καταγράφεται αύξηση των περιστατικών κλοπών καταλυτών, ενώ, γίνεται πολύ συζήτηση πως θα αποζημιώνεται ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου που πέφτει θύμα της κλοπής. Στο συμβόλαιο της ασφάλισης, θα πρέπει να περιλαμβάνεται κάλυψη μερικής κλοπής καθόσον ο καταλύτης είναι κυρίαρχο στοιχείο ώστε να λειτουργεί εντός των υποχρεώσεων του νόμου για λόγους περιβαλλοντικούς το αυτοκίνητό του.
Σε περίπτωση που δεν έχει σχετική κάλυψη, τότε θα πρέπει να πληρώσει ο ίδιος το κόστος αντικατάστασης του καταλύτη καθώς δεν καλύπτεται από κάπου αλλού.