Τα τέσσερα μοντέλα των φωτογραφιών δεν ανήκουν στην ίδια κατηγορία, καθώς το Opel Corsa και το Skoda Citigo είναι ηλεκτρικά. Το DS 7 Crossback Ε-Tense 4X4 είναι plug-in hybrid και το Seat Arona κινείται με φυσικό αέριο.
Πώς είναι λοιπόν να οδηγείς αυτά τα αυτοκίνητα σε καθημερινή βάση; Δεν πρόκειται για ένα συγκριτικό test-drive, καθώς δεν ανήκουν στην ίδια κατηγορία, αλλά είναι η άποψη τεσσάρων διαφορετικών συντακτών του motori.gr, που τα οδηγούν και αναφέρονται σε κάθε ένα ξεχωριστά. Ας τα γνωρίσουμε λοιπόν ξεκινώντας με βάση το μέγεθος:
Skoda Citigo eiV: Βοηθά στο zen
Κείμενο: Γιάννης Κανουπάκης
Μια «καθαρή» every day λύση. Εμείς προσαρμοστήκαμε στη βιωματική σοφία της μεγαλύτερης οικονομίας/αυτονομίας, με ήρεμη και συνετή οδήγηση. Εκείνο μας πήγε αθόρυβα, έγκαιρα (δώστε σημασία στη λέξη, διότι στη νέα εποχή θα αντικαταστήσει το ανυπόμονο, το βιαστικό, το… αδιέξοδο) και άνετα, ακριβώς εκεί που θέλαμε! Χάρις στο αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης, τo ηλεκτρικό μοτέρ απόδοσης 83 ίππων και 212 Nm ροπής, «πετάει» από θέση στάσης -αυτό πρέπει να το συνηθίσουν, κάπως, όσοι/ες οδηγούν αμιγώς ηλεκτρικά- και επιταχύνει γραμμικά, χωρίς το παραμικρό κενό. Η ηλεκτροκίνηση έχει μια «μαγεία», κάτι που ακόμη οι περισσότεροι δεν έχουν αντιληφθεί… Παραλαμβάνοντας το αυτοκίνητο, με πλήρως φορτισμένη την μπαταρία ιόντων λιθίου ενεργειακής χωρητικότητας 36,8 kWh, στο Eco mode η ένδειξη αυτονομίας ήταν 267 χλμ., ενώ με το Eco+ έπεφτε στα 227 χλμ. Κινηθήκαμε από τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στον Άλιμο, όπου βρίσκονται τα κεντρικά της Kosmocar, με προορισμό τον Διόνυσο μέσω Ηλιούπολης, περιφερειακού Καρέα και από εκεί στην Αττική Οδό προς Ελευσίνα, έξοδο στην Εθνική Αθηνών-Λαμίας και στη συνέχεια στον κόμβο Βαρυμπόμπης. Δεν κάναμε ιδιαίτερες παραχωρήσεις στο οδηγικό στιλ μας, αντιθέτως, λειτουργήσαμε σβέλτα, έξυπνα, όχι όμως ακραία ή νευρικά. Ναι, αποφύγαμε τις προσπεράσεις, μένοντας στη μέση και δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (αν χρειαστεί, σαφώς, το πιο… ενεργοβόρο Normal mode σου δίνει το κάτι παραπάνω στις επιταχύνσεις). Παρότι καλοκαίρι, σκεφτήκαμε να περιορίσουμε -κατά το δυνατό- τη λειτουργία του κλιματιστικού στα δροσερά σημεία και τις ανηφόρες, για να μειώσουμε λίγο την κατανάλωση ενέργειας. Με απλή εναλλαγή, λοιπόν, Eco/Eco+ σε ποσοστό 60/40, κρατήσαμε μια σωστή ισορροπία απόδοσης και ευχάριστης ατμόσφαιρας -σημειωτέον πως στο Eco+ «πέφτει» το a/c και περιορίζεται η τελική στα 90 χλμ./ώρα. Όλα καλά! Φτάνοντας ατσαλάκωτοι στον Διόνυσο, μετά από 37 χλμ., είχαμε καταναλώσει κάτι λιγότερο από το 1/4 της ενέργειας. Άρα, με σωστό προγραμματισμό και, ενδεχομένως, διαρκή προσωπική εκπαίδευση κατά τρόπο ώστε το πόδι μας να παίζει με το γκάζι μέσα στην «πράσινη» ζώνη, αλλά και να γίνεται ανάκτηση ενέργειας σε κατηφορικά κομμάτια, καθώς και στην επιβράδυνση, μπορεί να επιτύχουμε το ποθητό αποτέλεσμα της ακόμη καλύτερης δυνατής αυτονομίας, σε συνθήκες πόλης… Οι τιμές ξεκινούν από τα 22.300 ευρώ.
Opel Corsa-e: Το mainstream
Κείμενο: Σωτήρης Χάλλας
Στα χέρια μας έχουμε την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση του Opel Corsa. Με αφορμή αυτό, θέλουμε να μοιραστούμε μαζί σας την αίσθηση που προσφέρει η οδήγηση ενός αυτοκινήτου με τεχνολογία που μέχρι «χθες» ανήκε στο μέλλον. Eμφανισιακά είναι ακριβώς το ίδιο με τις συμβατικές εκδόσεις, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί το αρχίγραμμα e (από την αγγλική λέξη electric). Η πρώτη έκπληξη έρχεται όταν ενεργοποιήσεις τον κινητήρα. Μόλις πατήσεις το πλήκτρο με την ένδειξη Start/Stop, ακολουθεί μόνο ένα «μπιπ» και μετά η απόλυτη ησυχία. Μόνο η ένδειξη Ready στην οθόνη μπροστά σου υποδηλώνει ότι το αυτοκίνητο είναι έτοιμο να ξεκινήσει. Αυτό σε ξαφνιάζει, καθώς ο κινητήρας είναι εντελώς αθόρυβος. Η δεύτερη έκπληξη έρχεται όταν επιλέξεις το D και πατήσεις για πρώτη φορά το πεντάλ του γκαζιού. Η έλλειψη ήχου συνεχίζει να πρωταγωνιστεί, όμως αυτή τη φορά οι αισθήσεις σου εστιάζουν στην επιτάχυνση. Ο τρόπος που εκκινεί το αυτοκίνητο είναι άμεσος. Τόσο, που στιγμιαία σου φέρνει στο μυαλό αυτοκίνητα με πολύ περισσότερους ίππους από τους 136 του γερμανικού μοντέλου. Ο λόγος που γίνεται αυτό είναι ότι, σε αντίθεση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι ηλεκτρικοί μπορούν να αποδώσουν το 100% της ροπής από την πρώτη στιγμή. Έτσι, τα 260 Nm ροπής δηλώνουν άμεσα το «παρών». Η τόσο έντονη παρουσία της ροπής σίγουρα φέρνει χαμόγελα, όμως απαιτεί και ιδιαίτερο χειρισμό. Οδηγώντας ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, ώστε στην εκκίνηση να πατάμε απαλά το γκάζι. Ας μην ξεχνάμε ότι τα οχήματα γύρω μας έχουν συμβατικούς κινητήρες. Μπορεί η επιτάχυνση από στάση να είναι καταιγιστική, όμως το ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε κάνει να οδηγείς πιο ήρεμα και συνετά. Από τη μία, δεν υπάρχει το στοιχείο του ήχου ώστε να διεγείρονται οι αισθήσεις. Από την άλλη, ξέρεις ότι δεν μπορείς να ανεφοδιαστείς μέσα σε 3 λεπτά όπου και αν βρίσκεσαι, οπότε σκέφτεσαι δύο φορές πριν πατήσεις το γκάζι. Έτσι, το όφελος είναι διπλό. Περιβαλλοντικό, αλλά και ασφάλειας. Έχουμε ετοιμάσει διάφορα ωραία θεματάκια με το ηλεκτροκίνητο Corsa, οπότε ραντεβού στο motori mag τεύχος Αυγούστου. Οι τιμές ξεκινούν από τα 31.980 ευρώ.
Seat Arona TGI: Το εναλλακτικό
Κείμενο: Γιάννης Σταυρόπουλος
Η ένδειξη TGI δεξιά στην πόρτα των αποσκευών υπογραμμίζει την ειδική αυτή έκδοση του Arona που συνδυάζει κινητήρα βενζίνης με φυσικό αέριο. O κινητήρας είναι ατμοσφαιρικός 3κύλινδρος ενός λίτρου με ισχύ 90 ίππων και μηχανικό κιβώτιο 6 ταχυτήτων. Μάλιστα, η Seat έχει δώσει μεγαλύτερη έμφαση στο φυσικό αέριο, με τη βενζίνη να παίζει, κατά κάποιο τρόπο, ρόλο βοηθητικό. 14,3 κιλά φυσικού αερίου (με 11,93 ευρώ γεμίζει όλες τις φιάλες) και 9 λίτρα καυσίμου φουλάρουν το Arona. Συνολικά η αυτονομία που προσφέρει το Arona TGΙ είναι 330 χλμ., 240 χλμ. με φυσικό αέριο και 90 χλμ. με βενζίνη. Μάλιστα, ο πίνακας οργάνων έχει δύο δείκτες καυσίμου. Στο όργανο με τις στροφές είναι για το φυσικό αέριο και στο ταχύμετρο για τη βενζίνη. Το αυτοκίνητο κινείται αρχικά με φυσικό αέριο και όταν τελειώσει (υπάρχει ένδειξη στον πίνακα οργάνων) «περνάει» κατευθείαν στη βενζίνη χωρίς οδηγός και επιβάτες να καταλαβαίνουν τη διαφορά. Στην οδήγηση δεν διαφέρει από τα άλλα Arona με τους κινητήρες diesel και βενζίνης, ενώ, όπως και οι άλλες εκδόσεις, έτσι και η TGΙ διατίθεται με διαφορετικό χρωματισμό οροφής, προσθέτοντας στην όλη εμφάνιση. Εκεί όμως που ορθώνει ανάστημα είναι στην κατανάλωση φυσικού αερίου. Το κομπιούτερ έδειξε 5,9 κιλά/100 χλμ. Η τιμή του κιλού CNG (όπως ονομάζεται το φυσικό αέριο) ανέρχεται στα 0,834 ευρώ το κιλό, με κάθε κιλό CNG να αντιστοιχεί περίπου σε 1.7 λίτρα βενζίνης. Να σημειωθεί ότι με CNG το αυτοκίνητο γεμίζει ταυτόχρονα όλες τις δεξαμενές, που σημαίνει ότι θα βάλετε υποχρεωτικά όσα κιλά χωράνε οι τρεις δεξαμενές. Στη χώρα μας, το δίκτυο φυσικού αερίου είναι αυτό που χρειάζεται να αυξηθεί, καθώς τα πρατήρια δεν επαρκούν αφού όλο και περισσότερα αυτοκίνητα τα οποία συνδυάζουν φυσικό αέριο με βενζίνη εμπλουτίζουν την ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Οδηγώντας το πιο μικρό της γκάμας των SUV της Seat, αυτό που χαρακτηρίζει την οδική συμπεριφορά είναι η ευκολία, η αμεσότητα του συστήματος διεύθυνσης αλλά και η ορατότητα. Ο κινητήρας είναι κάπως απρόθυμος στις χαμηλές στροφές, ενώ γίνεται πιο ζωηρός όταν ανεβαίνει. Οι τιμές ξεκινούν από τα 17.190 ευρώ.
DS 7 Crossback E-Tense 4×4: Το αρχοντικό
Κείμενο: Γιώργος Ψαρράς
Μαθήματα design και πολυτέλειας από τη ναυαρχίδα της DS Automobiles. Το βασικότερο προτέρημα του plug-in υβριδικού DS 7 Crossback είναι ότι εναρμονίζεται με την τάση του εξηλεκτρισμού, χωρίς ταυτόχρονα να εγκαταλείπει την παραδοσιακή πηγή ενέργειας, το υγρό καύσιμο. Ο λόγος για το «πάντρεμα» του υπερτροφοδοτούμενου βενζινοκινητήρα 1.6 PureTech (200 ίππων και 300 Nm ροπής) με δύο ηλεκτροκινητήρες (110 ίππων και 337 Nm ροπής έκαστος), οι οποίοι τοποθετούνται στον εμπρός και πίσω άξονα, επομένως υπάρχει και τετρακίνηση (για αυτό η ένδειξη 4Χ4).
Εγκαταστημένη στο δάπεδο βρίσκεται μια μπαταρία ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 13,2 kWh, η οποία φορτίζει με σύνδεση καλωδίου στην πρίζα. Πλήρως φορτίζει σε 1 ώρα και 45 λεπτά από μία αποκλειστική παροχή 32A με έναν φορτιστή 7.4 kW ή σε 5,5 ώρες από μία συμβατική παροχή 14A/3.2kW. Παράλληλα, ενέργεια ανακτάται κατά τη διάρκεια της πέδησης και της επιβράδυνσης, όταν επιλέξεις τη θέση «B» στο αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων (ΕΑΤ8). Φορτίζει με οικιακό ρεύμα και όπως δείχνει το κομπιούτερ, για κάθε 4 χλμ. απαιτείται 1 ώρα φόρτισης. Θωρακισμένη από κάθε εξωτερικό θόρυβο, η καμπίνα φτάνει στο ζενίθ της ηχομόνωσης όταν το plug-in υβριδικό DS 7 Crossback κινείται αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας (μέγιστη ταχύτητα 135 χλμ./ώρα), άρα αθόρυβα και με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Στα «χαρτιά» η σχετική αυτονομία με πλήρη φόρτιση της μπαταρίας είναι 58 χλμ. Στην πράξη υπολογίστε περίπου 38-40 χλμ., ανάλογα και με το στιλ οδήγησής σας. Πάντως, το όχημα σχεδόν πάντα εκκινεί με ηλεκτρική ενέργεια. Από πλευράς κατανάλωσης καυσίμου καταγράψαμε 6 έως 6,7 λίτρα/100 χλμ. To υβριδικό υπόβαθρο δεν στερεί από το DS 7 Crossback καθόλου δύναμη. Αντιθέτως, με συνδυαστική ισχύ 300 ίππων κινείται εντυπωσιακά σβέλτα. Η ποιότητα κύλισης διεκδικεί στέμμα, με την ανάρτηση να σκανάρει μέσω αισθητήρων και κάμερας τον δρόμο ώστε να προσαρμόζεται κατάλληλα, τα φρένα «πιάνουν» έγκαιρα και αποτελεσματικά, το αμάξωμα, παρά τον όγκο του, δεν γέρνει ανησυχητικά στις στροφές, ενώ το τιμόνι, αν και ελαφρύ, δεν «χάνει» σε πληροφόρηση, με την απόλαυση κατά την οδήγηση να συνεχίζεται σε κάθε χλμ. Οι τιμές ξεκινούν από τα 53.890 ευρώ.
Φωτογραφίες: Νίκος Μήτσουρας
Περισσότερες εικόνες εδώDS 7 Crossback E-Tense 4X4, Opel Corsa-e, Seat Arona TGI, Skoda Citigo eiV: 4