Στη μετάβαση από τα οχήματα με θερμικούς κινητήρες στα ηλεκτρικά, το καύσιμο που επιζητεί κάθε αυτοκινητοβιομηχανία αυτές τις μέρες είναι τα σκληρά μετρητά…
Καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και νεοσύστατες επιχειρήσεις, σε μεγάλες αγορές του κόσμου όπως οι ΗΠΑ, παρουσιάζουν νέα μοντέλα με μπαταρία σε μια προσπάθεια να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση.
Η αύξηση της παραγωγής ενός νέου μοντέλου ήταν ήδη μια δύσκολη και δαπανηρή διαδικασία, αλλά το αυξανόμενο κόστος υλικών και οι δύσκολες ρυθμίσεις για ομοσπονδιακά κίνητρα πιέζουν ακόμη περισσότερο τα ταμεία –το ίδιο συμβαίνει ή θα συμβεί και σε άλλες περιοχές του κόσμου.
Οι τιμές των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται σε πολλές μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων —λιθίου, νικελίου και κοβαλτίου— έχουν εκτοξευθεί τα τελευταία δύο χρόνια, καθώς η ζήτηση έχει ανέβει και μπορεί να περάσουν αρκετά χρόνια μέχρι οι ανθρακωρύχοι να μπορέσουν να αυξήσουν σημαντικά την προσφορά.
Περιπλέκοντας περαιτέρω την κατάσταση, οι νέοι κανόνες των ΗΠΑ που διέπουν τα κίνητρα αγοραστών EV θα απαιτήσουν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να προμηθεύονται περισσότερα από αυτά τα υλικά στη Βόρεια Αμερική με την πάροδο του χρόνου, εάν θέλουν τα οχήματά τους να πληρούν τις προϋποθέσεις.
Το αποτέλεσμα: νέες πιέσεις κόστους για μια ήδη δαπανηρή διαδικασία. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξοδεύουν συνήθως εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για το σχεδιασμό και την εγκατάσταση εργαλείων για την κατασκευή νέων οχημάτων μεγάλου όγκου — προτού αποσταλεί ένα καινούργιο αυτοκίνητο.
Σχεδόν όλες οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες διατηρούν, πλέον, μεγάλα αποθέματα μετρητών 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων ή και περισσότερα.
Αυτά τα αποθέματα υπάρχουν για να διασφαλιστεί ότι οι εταιρείες μπορούν να συνεχίσουν να εργάζονται για τα επόμενα νέα μοντέλα τους εάν και όταν μια ύφεση (ή μια πανδημία) περιορίσει τις πωλήσεις και τα κέρδη τους για μερικά τρίμηνα.
Όλα αυτά τα χρήματα και ο χρόνος μπορεί να είναι ένα επικίνδυνο στοίχημα: Εάν το νέο μοντέλο δεν έχει απήχηση στους πελάτες ή εάν τα κατασκευαστικά προβλήματα καθυστερήσουν την κυκλοφορία του ή θέσουν σε κίνδυνο την ποιότητά του, η αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να μην μπορεί να κάνει αρκετά για να καλύψει όσα ξόδεψε.
Για τις νεότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, δε, οι οικονομικοί κίνδυνοι για το σχεδιασμό ενός νέου ηλεκτρικού οχήματος μπορεί να είναι …υπαρξιακοί.
Όταν η Tesla ξεκίνησε τις προετοιμασίες για την κυκλοφορία του Model 3, ο Διευθύνων Σύμβουλος Ίλον Μασκ και η ομάδα του σχεδίασαν μια εξαιρετικά αυτοματοποιημένη γραμμή παραγωγής για το Model 3, με ρομπότ και εξειδικευμένα μηχανήματα που σύμφωνα με πληροφορίες κόστιζαν πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια.
Ωστόσο, μέρος αυτού του αυτοματισμού δεν λειτούργησε όπως αναμενόταν και η Tesla μετέφερε ορισμένες εργασίες τελικής συναρμολόγησης σε χώρο έξω από το εργοστάσιό της.
Η Tesla πήρε πολλά και σημαντικά μαθήματα στη διαδικασία. Ο Μασκ είπε αργότερα ότι αποκάλεσε την εμπειρία της κυκλοφορίας του Model 3 «κόλαση παραγωγής» και ότι σχεδόν έφερε την Tesla στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.
Καθώς οι νεότερες νεοφυείς επιχειρήσεις EV αυξάνουν την παραγωγή, περισσότεροι επενδυτές μαθαίνουν ότι η μεταφορά ενός αυτοκινήτου από τη σχεδίαση στην παραγωγή απαιτεί ένταση κεφαλαίου.
Και στο τρέχον περιβάλλον, όπου οι αποπληθωρισμένες τιμές των μετοχών και τα αυξανόμενα επιτόκια έχουν καταστήσει δυσκολότερη την άντληση χρημάτων από ότι συνέβαινε μόλις πριν από ένα ή δύο χρόνια, τα μετρητά των startups των EV προσελκύουν ιδιαίτερη προσοχή από τη Wall Street.
Εδώ βρίσκονται μερικές από τις πιο εξέχουσες αμερικανικές νεοσύστατες εταιρείες ηλεκτροκίνητων οχημάτων των τελευταίων ετών, όσον αφορά τα μετρητά:
Η Rivian είναι μακράν η καλύτερη σε θέση από τις νέες νεοσύστατες εταιρείες ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με πάνω από 15 δισεκατομμύρια δολάρια σε διαθεσιμότητα από τα τέλη Ιουνίου.
Αυτό θα είναι αρκετό για να χρηματοδοτήσει τις λειτουργίες και την επέκταση της εταιρείας μέσω της προγραμματισμένης κυκλοφορίας της μικρότερης πλατφόρμας οχημάτων της «R2» το 2025, δήλωσε η Πρόεδρος της εταιρίας Κλερ Μακ Ντόνοου κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας στις 11 Αυγούστου.
Η Rivian έχει δυσκολευτεί να αυξήσει την παραγωγή των pickup και SUV της σειράς R1 εν μέσω εμπλοκών στην αλυσίδα εφοδιασμού και προκλήσεων της πρώιμης κατασκευής.
Η εταιρεία δαπάνησε περίπου 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια το δεύτερο τρίμηνο, αλλά είπε επίσης ότι σχεδιάζει να μειώσει τις βραχυπρόθεσμες κεφαλαιουχικές της δαπάνες σε περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος από 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια στο προηγούμενο σχέδιό της για να διασφαλίσει ότι μπορεί να επιτύχει τους πιο μακροπρόθεσμους στόχους της.
Τουλάχιστον ένας αναλυτής πιστεύει ότι η Rivian θα χρειαστεί να συγκεντρώσει μετρητά πολύ πριν από το 2025.
Σε ένα σημείωμα μετά την έκθεση κερδών της Rivian, ο αναλυτής της Morgan Stanley, Άνταμ Τζόνας, είπε ότι το μοντέλο της τράπεζάς του υποθέτει ότι η Rivian θα συγκεντρώσει 3 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω μιας δευτερεύουσας προσφοράς μετοχών πριν από το τέλος του επόμενου έτους και άλλα 3 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω πρόσθετων αυξήσεων το 2024 και το 2025.
Ο Jonas έχει επί του παρόντος μια αξιολόγηση «υπέρβαρου» στη μετοχή της Rivian, με στόχο τιμής $60.
Η Rivian ολοκλήρωσε τη διαπραγμάτευση την Παρασκευή με περίπου 32 δολάρια ανά μετοχή.
Ο κατασκευαστής πολυτελών ηλεκτρικών οχημάτων Lucid Group δεν έχει τόσα μετρητά σε αποθεματικό όπως η Rivian, αλλά δεν είναι σε κακή θέση. Έκλεισε το δεύτερο τρίμηνο με 4,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετρητά, από 5,4 δισεκατομμύρια δολάρια στα τέλη Μαρτίου. Αυτό είναι αρκετό για να διαρκέσει «καλά το 2023», δήλωσε η επικεφαλής της εταιρίας Σέρι Χάουζ, νωρίτερα αυτό το μήνα.
Όπως και η Rivian, η Lucid έχει δυσκολευτεί να αυξήσει την παραγωγή από τότε που κυκλοφόρησε το πολυτελές σεντάν Air το περασμένο φθινόπωρο.
Σχεδιάζει μεγάλες κεφαλαιουχικές δαπάνες για την επέκταση του εργοστασίου της στην Αριζόνα και την κατασκευή ενός δεύτερου εργοστασίου στη Σαουδική Αραβία.
Αλλά, σε αντίθεση με τη Rivian, η Lucid έχει έναν υποστηρικτή με βαθιά τσέπη -το δημόσιο επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας, το οποίο κατέχει περίπου το 61% του κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων με έδρα την Καλιφόρνια και είναι, σχεδόν, βέβαιο ότι θα παρέμβει για να βοηθήσει εάν η εταιρεία δεν έχει μετρητά.
Σε αντίθεση με τους Rivian και Lucid, η Fisker δεν σχεδιάζει να δημιουργήσει το δικό της εργοστάσιο για την κατασκευή των ηλεκτρικών της οχημάτων.
Αντίθετα, η εταιρεία που ιδρύθηκε από τον πρώην σχεδιαστή της Aston Martin, Χένρικ Φίσερ, θα χρησιμοποιήσει συμβασιούχους κατασκευαστές – παγκόσμιο προμηθευτή αυτοκινητοβιομηχανίας Magna International και την Ταϊβανέζικη Foxconn – για την κατασκευή των αυτοκινήτων της.
Αυτό είναι κάτι σαν ανταλλαγή μετρητών.
Η Fisker δεν θα χρειαστεί να ξοδέψει τόσα χρήματα για να βάλει στην παραγωγή το επερχόμενο SUV της Ocean, αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα εγκαταλείψει κάποιο κέρδος για να πληρώσει αργότερα τους κατασκευαστές.
Η παραγωγή του Ocean έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Νοέμβριο σε ένα αυστριακό εργοστάσιο που ανήκει στη Magna.
Η Fisker θα έχει σημαντικά έξοδα στο μεσοδιάστημα -χρήματα για πρωτότυπα και τελική μηχανική, καθώς και πληρωμές στη Magna – αλλά με 852 εκατομμύρια δολάρια στο χέρι στα τέλη Ιουνίου, δεν θα έχει κανένα πρόβλημα να καλύψει αυτά τα έξοδα…
Ο αναλυτής της RBC, Τζόζεφ Σπακ, δήλωσε μετά την έκθεση της Fisker για το δεύτερο τρίμηνο ότι η εταιρεία πιθανότατα θα χρειαστεί περισσότερα μετρητά, παρά το μοντέλο κατασκευής συμβολαίων – αυτό που υπολόγισε ότι θα είναι περίπου 1,25 δισεκατομμύρια δολάρια τα «επόμενα χρόνια».
Ο Σπακ δίνει βαθμολογία «υπεραπόδοσης» στη μετοχή της Fisker και στόχο τιμής 13 $. Η μετοχή έκλεισε την Παρασκευή στα 9 δολάρια ανά μετοχή.
Η Nikola ήταν ένας από τους πρώτους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων που εισήχθη στο χρηματιστήριο μέσω συγχώνευσης με μια εταιρεία εξαγοράς ειδικού σκοπού.
Η εταιρεία έχει αρχίσει να αποστέλλει το ημιφορτηγό με ηλεκτρική μπαταρία Tre σε μικρούς αριθμούς και σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή και να προσθέσει μια έκδοση κυψελών καυσίμου υδρογόνου μεγάλης εμβέλειας του Tre το 2023.
Αλλά από τώρα, μάλλον δεν έχει τα μετρητά για να φτάσει εκεί. Η εταιρεία δυσκολεύτηκε περισσότερο να συγκεντρώσει κεφάλαια, μετά από ισχυρισμούς από έναν short-seller, μια πτώση της τιμής της μετοχής και την αποπομπή του ειλικρινούς ιδρυτή της Τρέβορ Μίλτον, ο οποίος αντιμετωπίζει τώρα ομοσπονδιακές κατηγορίες απάτης για δηλώσεις που έγιναν σε επενδυτές.
Η Nikola είχε στη διάθεσή του 529 εκατομμύρια δολάρια, στα τέλη Ιουνίου, συν άλλα 312 εκατομμύρια δολάρια διαθέσιμα μέσω μιας γραμμής μετοχών από την Tumim Stone Capital.
Αυτό είναι αρκετό, είπε η Πρόεδρος Κίμ Μπρέϊντι κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης κερδών β’ τριμήνου της Nikola, για να χρηματοδοτηθούν οι δραστηριότητες για άλλους 12 μήνες – αλλά θα χρειαστούν περισσότερα χρήματα σύντομα.
Ο αναλυτής της Deutsche Bank, Ιμάνουελ Ρόσνερ, εκτιμά ότι η Nikola θα χρειαστεί να συγκεντρώσει μεταξύ 550 και 650 εκατομμυρίων δολαρίων πριν από το τέλος του έτους και περισσότερα αργότερα. Έχει βαθμολογία «κρατήστε» στη Nikola με στόχο τιμής 8 $. Η μετοχή διαπραγματεύεται για $6 από το κλείσιμο της Παρασκευής.
Η Lordstown Motors βρίσκεται ίσως στην πιο επισφαλή θέση της παρτίδας, με μόλις 236 εκατομμύρια δολάρια στο χέρι από τα τέλη Ιουνίου.
Όπως η Νίκολα, έτσι και η Lordstown είδε την τιμή της μετοχής της να καταρρέει αφού ο ιδρυτής της αναγκάστηκε να αποχωρήσει μετά από καταγγελίες ενός short-seller για απάτη.
Η εταιρεία μεταπήδησε από ένα εργοστασιακό μοντέλο σε μια συμφωνία κατασκευής συμβολαίου όπως η Fisker’s, και ολοκλήρωσε μια συμφωνία τον Μάιο για να πουλήσει το εργοστάσιό της στο Οχάιο , ένα πρώην εργοστάσιο της General Motors, στη Foxconn για συνολικά περίπου 258 εκατομμύρια δολάρια.
Η Foxconn σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει το εργοστάσιο για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων για άλλες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένου του pickup Lordstown’s Endurance και ενός επερχόμενου μικρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου Fisker που ονομάζεται Pear.
Παρά τις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Lordstown, ο Ρόσνερ της Deutsche Bank εξακολουθεί να έχει μια αξιολόγηση «κρατήματος» στη μετοχή. Αλλά δεν είναι αισιόδοξος. Πιστεύει ότι η εταιρεία θα χρειαστεί να συγκεντρώσει 50 έως 75 εκατομμύρια δολάρια για να χρηματοδοτήσει τις δραστηριότητες μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, παρά την απόφασή της να περιορίσει την πρώτη παρτίδα παραγωγής του Endurance σε μόλις 500 μονάδες.
Ο Rosner βαθμολογεί τη μετοχή της Lordstown ως «κρατημένο» με στόχο τιμής 2 $. Η μετοχή έκλεισε την Παρασκευή στα 2,06 $.
Και η ζωή συνεχίζεται…