Για τον Verstappen έβγαλαν απόφαση πρώτα οι αγωνοδίκες, αφήνοντας το θέμα του Hamilton δεύτερο.
Ο Ολλανδός είχε ακουμπήσει τόσο το μονοθέσιο το δικό του, όσο και εκείνο του Hamilton μετά το πέρας των κατατακτήριων δοκιμών το απόγευμα της Παρασκευής, κίνηση η οποία απαγορεύεται αυστηρά από τους κανονισμούς.
Ο λόγος είναι ότι μετά τις κατατακτήριες δοκιμές τα αυτοκίνητα τελούν υπό καθεστώς parc ferme, δηλαδή απαγορεύεται να τα ακουμπήσει οποιοσδήποτε και και για οποιονδήποτε λόγο. Μοναδική εξαίρεση είναι οι τεχνικοί έφοροι της FIA, εκτός αν έχει δοθεί σχετική άδεια σε κάποιον μηχανικό ομάδας, αλλά και πάλι με την προϋπόθεση ότι η όποια επέμβαση γίνεται παρουσία κάποιου τεχνικού από την ομοσπονδία.
Ο οδηγός της Red Bull κλήθηκε για απολογία το πρωί του Σαββάτου, με τους αγωνοδίκες να ανακοινώνουν την απόφαση τους λίγα λεπτά μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης περιόδου των ελεύθερων δοκιμών.
Αυτό που αποφάσισαν, λοιπόν, είναι να επιβάλουν απλά χρηματικό πρόστιμο στον Ολλανδό για την παραβίαση των κανονισμών.
Το ύψος αυτού έφτασε τα 50.000 ευρώ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της απόφασης, στα Αγγλικά, στο οποίο εξηγείται όλη η διαδικασία που ακολουθήθηκε.
The Stewards heard from the driver of car 33 (Max Verstappen) and team representative.
The stewards also examined a fan video taken from across the track, CCTV video footage taken from pit lane and in car footage from car 14, car 33, car 44 and car 77.
In all, these videos gave a clear picture of what occurred in parc fermé following the qualifying session.
Verstappen exits the car, then moves to the rear of his car. He then takes his gloves off and puts his right hand at the slot-gap of the rear wing of his car. He then moves to car 44 and repeats the exercise, touching the rear wing in two places, once on either side of the DRS actuation device, but on the bottom rear side of the wing, in the area of the slot gap and never near the actuator or the end fixation points.
Clear, high definition video from the rear facing roll-hoop camera on car 44 shows that there is absolutely no movement of any of the wing elements on car 44 when Verstappen touches the back of the wing and the Stewards are satisfied, from watching all the videos, his body position and the video of the wing, that there was insignificant force when Verstappen touched the wing.
It is clear to the Stewards that it has become a habit of the drivers to touch cars after qualifying and the races. This was also the explanation of Verstappen, that it was simply habit to touch this area of the car which has been a point of speculation in recent races between both teams. This general tendency has been seen as mostly harmless and so has not been uniformly policed. Nevertheless, it is a breach of the parc fermé regulation and has significant potential to cause harm.