Η ενεργειακή κρίση το 2022 έφερε ραγδαία άνοδο στις τιμές των καυσίμων, κάτι που αποτέλεσε «βούτυρο στο ψωμί» όσων διατυμπανίζουν ότι η ηλεκτροκίνηση είναι ο μοναδικός δρόμος για το μέλλον της αυτοκίνησης. Παράλληλα οι εξελίξεις θεωρήθηκαν ως το τελειωτικό χτύπημα στους πετρελαιοκινητήρες, οι οποίοι έπειτα από μια περίοδο ακμής στην εγχώρια αγορά, όντως πλέον δεν κρατούν τα σκήπτρα στις πωλήσεις, καθώς η αγορά «πλημύρισε» από κινητήρες ενός και 1.2 λίτρων.
Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι έχουν εξαφανιστεί από τον «χάρτη», αντιθέτως τα επίσημα στοιχεία αποδεικνύουν ότι οι Έλληνες εξακολουθούν να πιστεύουν στην αποδοτικότητα των πετρελαιοκινητήρων. Αρχικά να πούμε ότι το 2022 στη χώρα μας πουλήθηκαν συνολικά 105.283 καινούργια επιβατικά οχήματα, ενώ σε σύγκριση με το 2021 καταγράφηκε άνοδος +4,3%.
Το 44,8% των καινούργιων οχημάτων που πουλήθηκαν στην ελληνική αγορά το περασμένο έτος ήταν βενζινοκίνητα, ενώ στη δεύτερη θέση βρέθηκαν τα πετρελαιοκίνητα με ποσοστό 16,3%. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές η μέση τιμή της βενζίνης (αμόλυβδη 95 οκτ.) διαμορφώνεται στο 1,918 ευρώ/λίτρο, ενώ του πετρελαίου κίνησης στο 1,821 ευρώ/λίτρο.
Η δημοτικότητα των πετρελαιοκινητήρων μειώθηκε σε σύγκριση με το 2021, κάτι που δείχνει απλά μια τάση, καθώς η πτώση τους ήταν μόλις -1,1%. Επιπλέον πολλά από τα εμπορικότερα μοντέλα της ελληνικής αγοράς εξακολουθούν να έχουν στην γκάμα τους πετρελαιοκινητήρες. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα Opel Corsa, Citroen C3, Peugeot 208, Skoda Octavia, Seat Leon, Dacia Duster, Hyundai Tucson, Ford Focus, Renault Clio και Volkswagen Τ-Roc.
Να δούμε τις επιδόσεις των πολυσυζητημένων και προβεβλημένων εξηλεκτρισμένων οχημάτων το 2022 στην Ελλάδα: Tο μερίδιο των υβριδικών διαμορφώθηκε στο 27,6% και των επαναφορτιζόμενων (δηλαδή αμιγώς ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά) στο 7,9%. Στην πρώτη περίπτωση είχαμε άνοδο +4,4% και στη δεύτερη περίπτωση μόνο +1,0%.
Στο σημείο αυτό να υπενθυμίσουμε ότι στην εγχώρια αγορά «τρέχει» ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που δίνει κρατική επιδότηση για την αγορά αμιγώς ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. To συμπέρασμα, λοιπόν, είναι ότι η Ελλάδα στο άμεσο μέλλον δεν θέλει και δεν μπορεί να καταργήσει τους βενζινοκινητήρες και τους πετρελαιοκινητήρες, καθώς τα ηλεκτρικά μοντέλα κοστίζουν ακόμα ακριβά, ενώ δεν υπάρχουν ικανοποιητικές υποδομές φόρτισης για την υποστήριξή τους.
Βέβαια, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ανακοινώσει ότι από το 2030 δεν θα επιτρέπεται στην Ελλάδα η πώληση νέων Ι.Χ. με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η δική μας άποψη είναι ότι σε ένα τόσο «ρευστό» περιβάλλον κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει με σιγουριά ποιες εξελίξεις θα δρομολογηθούν, εντός και εκτός συνόρων, την επόμενη επταετία.