Τα βρήκαν προς το παρόν Ευρώπη και Αμερική ως προς την ισορροπία της εμπορίας “πράσινων” αυτοκινήτων…
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι «χαιρετίζει» τις κατευθυντήριες γραμμές των ΗΠΑ που επιτρέπουν στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να επωφεληθούν από τις επιδοτήσεις της Ουάσιγκτον για καθαρά οχήματα.
Με τον Νόμο της για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA), που ψηφίστηκε το καλοκαίρι και τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2023, η Ουάσιγκτον σχεδιάζει να χορηγήσει 367 δισεκατομμύρια δολάρια (344 δισ. ευρώ) σε κρατική βοήθεια για να ενισχύσει την αμερικανική μεταποίηση και να δώσει κίνητρα στους καταναλωτές να αγοράσουν αμερικανικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινήτων, μπαταριών και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Η Ευρώπη είχε καταγγείλει σημεία του νομοσχεδίου ως μεροληπτικά, τροφοδοτώντας ανησυχίες ότι οι «σύμμαχοι» θα μπορούσαν να εισέλθουν σε εμπορικό πόλεμο και ζήτησε να τους δοθεί η ίδια πρόσβαση στην αμερικανική αγορά όπως ο Καναδάς και το Μεξικό κατά τις διαπραγματεύσεις που διεξήχθησαν στη νεοσυσταθείσα Task Force.
Η νέα οδηγία που εκδόθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ την περασμένη Πέμπτη «αντανακλά την εποικοδομητική δέσμευση ως μέρος της Task Force ΕΕ-ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού του νόμου σε ανώτερο επίπεδο» και αποτελεί win-win και για τις δύο πλευρές, καθώς ενισχύει τη συνεργασία ΕΕ-ΗΠΑ, τον κοινό μας στόχο για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την ενίσχυση των διατλαντικών αλυσίδων εφοδιασμού», ανέφερε η Επιτροπή σε δήλωσή της.
«Οι αμερικανοί φορολογούμενοι θα μπορούν να επωφεληθούν από ηλεκτρικά οχήματα και εξαρτήματα υψηλής απόδοσης της ΕΕ, ενώ οι εταιρείες της ΕΕ που παρέχουν στους πελάτες τους μέσω μίσθωσης καθαρά οχήματα αιχμής μπορούν να επωφεληθούν από τα κίνητρα του IRA», πρόσθεσε.
Ωστόσο, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ τόνισε επίσης ότι συνεχίζει να επιδιώκει «παρόμοια, αμερόληπτη μεταχείριση των παραγωγών καθαρών οχημάτων της ΕΕ βάσει του νόμου για τις πιστώσεις καθαρών οχημάτων, του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού» και ότι «αυτό το σύστημα παραμένει ανησυχητικό για την ΕΕ, καθώς περιέχει διακρίσεις διατάξεις που αποκλείουν εκ των πραγμάτων τις εταιρείες της ΕΕ από το να επωφεληθούν».
Επανέλαβε τη θέση του ότι ορισμένες από τις διατάξεις του νομοσχεδίου παραβιάζουν το διεθνές εμπορικό δίκαιο και είπε ότι απαιτούνται περαιτέρω συζητήσεις ως μέρος της ειδικής ομάδας για την επίλυση εκκρεμών ευρωπαϊκών ανησυχιών.
Η ΕΕ αγωνίζεται να βρει απάντηση στον IRA και στους ηγέτες των 27 χωρών που ανέθεσαν στην Επιτροπή νωρίτερα αυτό το μήνα μετά από μια σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες να λάβει μέτρα για την προστασία των κατασκευαστών της ΕΕ και την πρόληψη των μετεγκαταστάσεων.
Ένας από τους κύριους φόβους είναι ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες, που αγωνίζονται με πολύ υψηλότερες τιμές ενέργειας από τις αντίστοιχες των ΗΠΑ, θα μπορούσαν να χάσουν την ανταγωνιστικότητά τους, να επιλέξουν να παγώσουν τις επενδύσεις ή να μετεγκατασταθούν στην αντίπερα του Ατλαντικού για να επωφεληθούν από την τοπική κρατική βοήθεια και χαμηλότερο ενεργειακό κόστος.
Η επικεφαλής της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάϊεν, έχει περιγράψει διάφορες προτάσεις, συμπεριλαμβανομένης της προσαρμογής των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις για τα επόμενα χρόνια «προκειμένου να εξασφαλιστεί ένα απλούστερο, ταχύτερο και ακόμη πιο προβλέψιμο πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων», με στόχο την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης καθώς και τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Ταμείου Κυριαρχίας. Αυτό το νέο μέσο, ωστόσο, συνάντησε αντίσταση από ορισμένα κράτη μέλη που είναι επιφυλακτικά για την αύξηση του κοινού χρέους στις αγορές.
Διαβάστε ακόμα: