Ο πρόεδρος της FIA Μπεν Σουλαγιέμ επισκέφθηκε τη χώρα μας, στο πλαίσιο των εορτασμών του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις για τα 70 χρόνια.
Ο Σουλαγιέμ συναντήθηκε με τον αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού Γιάννη Βρούτση τονίζοντάς του οτι πρέπει να εξετάσει συνολικά την ανάπτυξη του μηχανοκίνητου αθλητισμού στη χώρα μας.
Σχολίασε ότι δεν υπάρχει μόνο το Ακρόπολις, υπάρχουν και τα χαμηλότερα σκαλοπάτια και ότι πρέπει να γίνουν κάποια βήματα προς τα εμπρός σε ό,τι αφορά το karting, εκεί όπου «γεννιούνται» οι νέοι οδηγοί αγώνων.
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: Στενό μαρκάρισμα στον πρόεδρο της FIA
Όμως του έθεσαν μια σειρά ερωτήσεων και διαβάστε τι απάντησε ο πρόεδρος ενώ στο τέλος έχουμε και τα δικά μας σχόλια.
Μιλώντας για προσχέδια, είδαμε νωρίτερα πως είχατε συνάντηση με εκπροσώπους των κατασκευαστών. Ποιο είναι λοιπόν το σχέδιο για το μέλλον του WRC;
Ξεκινώ λέγοντας πως θέλουμε και τις δικές τους συμβουλές. Δε θέλω εμείς, ως FIA, να ανακοινώνουμε μία κατεύθυνση. Ακολούθησα την ίδια οδό και στη Formula 1 σχετικά με τις αλλαγές κανονισμών των υβριδικών μηχανών που θα τεθούν σε ισχύ το 2026.
Είχαμε δεκαοκτώ και πλέον μήνες συζητήσεων ανάμεσα στην ομοσπονδία και τους κατασκευαστές. Λάβαμε υπόψη τις προτάσεις τους και πήραμε τις αποφάσεις μας βάσει και αυτών.
Προφανώς είναι αδύνατο να τους ικανοποιήσεις όλους, όμως όλοι τους υπέγραψαν, και αυτό άνοιξε την πόρτα και για άλλους κατασκευαστές. Το ίδιο ισχύει και εδώ.
Οι κατασκευαστές πρέπει να μας καταθέσουν τις ιδέες τους και, λαμβάνοντάς τις υπόψη, θα πάρουμε, ως FIA, τις τελικές αποφάσεις.
Επίσης, και είναι πολύ σημαντικό αυτό, δε θέλουμε μια προσωρινή λύση. Θέλουμε να βασιστούμε στην καινοτομία, να αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες προκλήσεις σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος και να καταλήξουμε σε ένα μακροπρόθεσμο πλάνο που να είναι ελκυστικό και για τους θεατές.
Περιμένουμε συγκεκριμένες προτάσεις για τους τεχνικούς κανονισμούς από τους κατασκευαστές, αλλά και για το μέλλον του σπορ.
Ομοίως και με τον Promoter, σχετικά με πράγματα που μπορούν να γίνουν διαφορετικά και με καλύτερο τρόπο. Όπως κι από την πλευρά μας, ως Ομοσπονδία, υπάρχουν πράγματα που πρέπει να αλλάξουμε προς το καλύτερο.
Ένα βασικό θέμα είναι η υβριδική τεχνολογία – πότε θα ξέρουμε τι θα γίνει;
Είμαστε σε συζητήσεις, και θεωρώ πως οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν σύντομα.
Οι κατασκευαστές πρέπει να μας βοηθήσουν για να τους βοηθήσουμε.
Δεν πρέπει να πάρουμε τις αποφάσεις μόνοι μας, αυτοί είναι οι παίκτες. Όσο συντομότερα καταθέσουν τις δικές τους τελικές προτάσεις, τόσο πιο γρήγορα θα ανακοινωθούν και οι νέοι κανονισμοί.
Ποια είναι τα βασικά θέματα που έχετε εντοπίσει πως πρέπει να εξεταστούν άμεσα σχετικά με το WRC και το μέλλον του σπορ;
Το βασικότερο είναι η μετάβαση στους νέους τεχνικούς κανονισμούς.
Εξαρτάται από την κατεύθυνση που οι κατασκευαστές θα ήθελαν να πάρει το σπορ. Όμως εξίσου σημαντική είναι και η προώθησή του.
Έχουμε εκτενείς συζητήσεις με τον WRC Promoter. Πιστεύω πως πρέπει να έρθουμε πιο κοντά στον θεατή.
Όσα γίνονται σήμερα είναι πολύ καλά, αλλά πιστεύω πως μπορούν να γίνουν ακόμα περισσότερα.
Υπάρχει πολύ μεγάλη απόσταση στη δημοτικότητα σε σχέση με την Formula 1.
Αν όμως δείτε τη δράση που προβάλλεται στην τηλεόραση, το WRC και τα ράλι γενικότερα δεν υστερούν καθόλου!
Εσείς οι δημοσιογράφοι, το κοινό, δείτε τι κάνετε εδώ.
Οργώνετε τα δάση, αγνοείτε όλη τη λάσπη, είναι το πάθος σας για το σπορ που σας κινεί.
Είναι στιγμές που νιώθω πως έχουμε κολλήσει σε ό,τι αφορά την προβολή.
Θέλω και εδώ την εμπλοκή των κατασκευαστών. Όχι να μας καθοδηγήσουν, αλλά να μας βοηθήσουν να πάρουμε τις σωστές αποφάσεις.
Θα βοηθούσε αυτό να εμπλακούν και άλλοι κατασκευαστές;
Δεν είναι μυστικό, είχα μια συνάντηση με τον κύριο Άκιο Τογιόντα.
Τον ρώτησα τι μπορούμε να κάνουμε, γιατί δεν είναι απλώς ο πρόεδρος ενός κατασκευαστή, είναι ένας άνθρωπος παθιασμένος με τους αγώνες.
Βρήκαμε κοινό έδαφος στη συζήτησή μας και ανέφερε τη Subaru. Διότι ανήκει στην Toyota, η οποία θα μπορούσε να υποστηρίξει την εμπλοκή της. Όταν μιλάει ο κύριος Τογιόντα, μιλάει με σιγουριά.
Υπάρχουν λοιπόν συζητήσεις, και η εμπλοκή περισσότερων κατασκευαστών είναι ένα σημαντικό ζήτημα.
Αν και προτεραιότητα τώρα είναι οι τεχνικοί κανονισμοί και το τι θα ισχύσει με την κατηγορία Rally1, όπου υπάρχει θέμα με τα κόστη.
Βλέπουμε πως τα αγωνιστικά WRC2 και WRC3 είναι δημοφιλή, καθώς είναι και προσιτά οικονομικά. Έχουμε τις συμμετοχές που έχουμε από αυτοκίνητα Rally1 στους αγώνες του WRC, ωστόσο τα βλέπουμε σε άλλα πρωταθλήματα; Όχι. Είναι πολλά στο τραπέζι και πρέπει να πάρουμε τελικές αποφάσεις σύντομα. Όμως πρέπει να είναι οι σωστές αποφάσεις, όχι απλώς αποφάσεις.
Έχετε επαφές δηλαδή για την εμπλοκή νέων κατασκευαστών;
Ναι, έχω. Όπως σας είπα ήδη, υπάρχει η θετική στάση του Προέδρου της Toyota σχετικά με πιθανή επιστροφή της Subaru στο σπορ. Και αισιοδοξώ σχετικά.
Λοιπόν, επι της ουσία δεν υπάρχει κάτι άμεσο.
Συζητήσεις επι συζητήσεων χωρίς «ζουμί»
Δεν αναφέρει κάτι ο πρόεδρος που να ορίζεται χρονικά.
Μη ξεχνάμε ότι η πρώτη και τελευταία προτεραιότητα της FIA είναι τα εργοστάσια.
Και φυσικά ο Promoter δεν έχει άλλο ενδιαφέρον πέρα από το ταμείο, καθώς αυτή είναι η «δουλειά» του.
Γνωρίζει ότι υπάρχουν κράτη τα οποία έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για να ενταχθούν στο καλεντάρι του WRC, που μακροχρόνιος στόχος της FIA είναι να συμπεριλάβει περισσότερες χώρες εκτός Ευρώπης, ώστε να τονώσει ακόμα πιο πολύ το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα που οι περισσότερες συμμετοχές αλλά και διοργανώσεις είναι από τις χώρες του πρώην Ανατολικού μπλοκ.
Στο πλαίσιο αυτό κυκλοφορεί φήμη ότι στο WRC θα «τρέχουν» μόνο τετρακίνητα αυτοκίνητα, δηλαδή των κατηγοριών Rally1, Rally2 και Rally3 , αυτές οι τρεις κατηγορίες είναι τετρακίνητα και στο Ευρωπαϊκά οι κατηγορίες Rally2, Rally3, Rally 4 και Rally5.
Αυτός ο διαχωρισμός έχει να κάνει καθώς η FIA θέλει να δυναμώσει ακόμα πιο επαγγελματικά το WRC, στο πλαίσιο ότι δεν «μπορεί» να τρέχει όποιος θέλει.
Για σκεφτείτε τη Formula 1, οδηγεί μονοθέσιο όποιος θέλει;
Φυσικά και όχι, υπάρχει η super-license που για να την αποκτήσεις θα πρέπει να έχεις «περάσει» με επιτυχία τις μικρότερες «τάξεις» του σχολείου, τις μικρότερες κατηγορίες δηλαδή με μονοθέσια.
Να γίνει δηλαδή το WRC άκρως επαγγελματικό και οι ερασιτέχνες να βρουν διέξοδο στο ERC.
Αυτό είναι το πλάνο βάση πληροφοριών.
Το πότε θα εφαρμοστεί, φυσικά δεν μπορεί από τη μια μέρα στην άλλη, καθώς οι αλλαγές στην παγκόσμια αυτοκίνηση είναι συγκλονιστικές με την Ε.Ε. να περιπλέκει ακόμα πιο επικίνδυνα το όλο παιχνίδι με βάση τους ρύπους.
Άλλες φήμες αναφέρουν ότι τα Rally1 Cars, για το 2024 τα αυτοκίνητα θα χρησιμοποιούν τα υβριδικά συστήματα της Compact Dynamic ενώ για τη διετία 2025-2026 ο κάθε κατασκευαστής θα έχει εξελίξει και θα φέρει το δικό του υβριδικό σύστημα σύμφωνα με τους κανονισμούς.
Μια άλλη φήμη αναφέρει ότι στη 2ετία 2025-2026 καταργείται το υβριδικό σύστημα στα υπάρχοντα Rally1 Cars, εξοπλίζονται με μεσαίο διαφορικό και τα σειριακά κιβώτια θα φέρουν paddles με χρήση βιοκαυσίμων, ενώ το 2027 θα έχουμε τους νέους κανονισμούς.
Άλλες φήμες αναφέρουν για να περιορίσουν τα κόστη καθώς τα Rally1 Cars είναι πολύ ακριβά, να εξελίξουν ακόμα περισσότερο τα Rally2.
Τώρα, σε αυτό που δήλωσε ο Μπιν Σουλαγιέμ σε ο,τι αφορά τη Subaru και την επιστροφή της στα μεγάλα σαλόνια του WRC, έχει δηλώσει η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία ότι πλέον έχει στραφεί προς την ηλεκτροκίνηση.
Εν αναμονή λοιπόν…