Λίγες ώρες πριν τα 69 πληρώματα που συμμετέχουν στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις εισέλθουν ανά δυάδες στην Υπερειδική του ΟΑΚΑ, γυρίζουμε πίσω τις σελίδες του ημερολογίου, στο μεγαλύτερο αθλητικό κέντρο που διαθέτει η χώρα μας, έχοντας φιλοξενήσει κορυφαία αθλητικά γεγονότα παγκόσμιας εμβέλειας.
Το Ολυμπιακό Στάδιο Αθηνών (ΟΑΚΑ) εγκαινιάστηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 1982 από τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Καραμανλή. Και να που έπειτα από 40 χρόνια την ίδια ακριβώς ημέρα, στις 8 Σεπτεμβρίου, στο Ολυμπιακό Στάδιο οργανώνεται η μεγάλη γιορτή του μηχανοκίνητου αθλητισμού, η Υπερειδική του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022.
Τυχαία η ημερομηνία, κι όμως να που συνέπεσε. Γι’ αυτό ας κάνουμε μια ιστορική αναδρομή να γνωρίσουμε καλύτερα το Ολυμπιακό μας Στάδιο.
Το Ολυμπιακό Στάδιο Αθηνών είναι το μεγαλύτερο σε χωρητικότητα στάδιο της Ελλάδας και αποτελεί τμήμα του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών «Σπύρος Λούης» (ΟΑΚΑ).
Το 1978
Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1978 και ολοκληρώθηκε το 1982. Εγκαινιάστηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 1982 από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Καραμανλή. Κατασκευάστρια εταιρεία ήταν η γερμανική Weidleplan, με υπεύθυνους αρχιτέκτονες τους H. Stalhout, Fr. Herre και Δημήτριο Ανδρικόπουλο. Είχε αρχική χωρητικότητα 80.000 καθούμενους θεατές. Το στάδιο έχει πάρει το όνομά του από τον Σπύρο Λούη, τον νικητή του Μαραθωνίου στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896, που ήταν και κάτοικος της περιοχής του Αμαρουσίου.
Το ΟΑΚΑ έχει φιλοξενήσει τους Πανευρωπαϊκούς Αγώνες Ανοιχτού Στίβου (1982), τους Μεσογειακούς Αγώνες (1991), το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ανοιχτού Στίβου (1997) και πολλούς αγώνες της Εθνικής Ελλάδος ποδοσφαίρου, του Ολυμπιακού, της ΑΕΚ και του Παναθηναϊκού, που για κάποια χρόνια το χρησιμοποίησαν και το χρησιμοποιούν ως έδρα. Ο πρώτος ποδοσφαιρικός αγώνας που διεξήχθη σε αυτό ήταν ο αγώνας μεταξύ Ολυμπιακού – Έστερς (2-0), στις 15 Σεπτεμβρίου 1982, για το Κύπελλο Πρωταθλητριών Ευρώπης.
Ακόμη φιλοξένησε:
Τρεις τελικούς Κυπέλλου Πρωταθλητριών Ευρώπης:
Το 1983, Αμβούργο – Γιουβέντους 1-0.
Το 1994, Μίλαν – Μπαρτσελόνα 4-0.
Το 2007, Μίλαν – Λίβερπουλ 2-1.
Το 1987 φιλοξένησε τον τελικό Κυπέλλου Κυπελλούχων Ευρώπης, Άγιαξ – Λοκομοτίβ Λειψίας 1-0.
Στο ΟΑΚΑ έχουν διεξαχθεί 26 τελικοί Κυπέλλου Ελλάδας από το 1983 έως και το 2022.
Όταν η Αθήνα κέρδισε τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, η Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων αποφάσισε την κατασκευή στεγάστρου στο Ολυμπιακό Στάδιο, την οποία και ανέλαβε το γραφείο του Σαντιάγο Καλατράβα (ο οποίος έχει σχεδιάσει και μερικές από τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις της Βαρκελώνης). Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τους Ολυμπιακούς το στάδιο παρέμεινε κλειστό και, μαζί με το στέγαστρο, δέχτηκε αρκετές ακόμα αναβαθμίσεις όσον αφορά τις δυνατότητές του, τον εξοπλισμό, την πρόσβαση και την ασφάλεια. Στο ΟΑΚΑ έγιναν και οι τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων.
Μετά την ανακαίνισή του για τους Ολυμπιακούς Αγώνες και τη σημερινή του μορφή, το στάδιο χωράει 69.618 καθήμενους θεατές.
Κατά καιρούς στο στάδιο φιλοξενούνται μεγάλες συναυλίες γνωστών καλλιτεχνών, όπως η συναυλία της Μαντόνα στις 27 Σεπτεμβρίου 2008 που έφτασε τους 75.637 θεατές, αριθμός ρεκόρ για συναυλία στην Ελλάδα. Επίσης, στο στάδιο έχουν γίνει συναυλίες των Rolling Stones, Red Hot Chili Peppers, U2, AC/DC, Iron Maiden, Guns N’ Roses, Lady Gaga, του Διονύση Σαββόπουλου κ.ά. (πηγή wikipedia.org)
Αυτή, επιγραμματικά, είναι η ιστορία του Ολυμπιακού μας Σταδίου. Μια ιστορία συνυφασμένη με τις μεγάλες αθλητικές μας επιτυχίες, με αποκορύφωμα την Ολυμπιάδα. Για όσους, όμως, αγαπούν τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, η κορυφαία στιγμή του ΟΑΚΑ ήταν όταν φιλοξένησε τρεις φορές την Υπερειδική του Ράλλυ Ακρόπολις.
Αρχή το 2005
Η πρώτη φορά που έγινε η Υπερειδική στο ΟΑΚΑ ήταν το 2005 και το στάδιο αναμορφώθηκε για μια ακόμα φορά. Ο χλοοτάπητας του ΟΑΚΑ αφαιρέθηκε. Καλύφθηκε ο χώρος με ξύλο και αμέσως μετά με δύο στρώσεις άσφαλτο για τη δημιουργία της Υπερειδικής, όπου 91 πληρώματα, μεταξύ των οποίων και οι θεοί του WRC, μπροστά σε 70.000 κόσμο θα έδιναν το δικό τους θέαμα. Ο κόσμος γέμισε εκείνη την ημέρα ασφυκτικά το ΟΑΚΑ. Ο Έλληνας διψούσε για θέαμα, κυρίως όμως διψούσε να έχει μια συνέχεια, μια γεύση από την πρόσφατη τρομερή Ολυμπιάδα του 2004.
Ολυμπιακοί Αγώνες
Το 2004 ήταν μια αξέχαστη χρονιά για τον ελληνικό αθλητισμό, γιατί εκτός από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, είχαμε ήδη κατακτήσει το Euro στο ποδόσφαιρο με τη φοβερή και τρομερή ομάδα του Ρεχάγκελ και του Ζαγοράκη. O κόσμος στην Ελλάδα επιθυμούσε τη συνέχεια, είχε μεθύσει από τις απίστευτες επιτυχίες και έτσι οι φίλοι του μηχανοκίνητου αθλητισμού γέμισαν το ΟΑΚΑ, σε μια πρωτόγνωρη για τα ελληνικά και διεθνή δεδομένα Υπερειδική διαδρομή. Μια ιδέα που είχε η Ανίτα Πασαλή, υιοθέτησε αμέσως ο Βασίλης Δεσποτόπουλος (τότε πρόεδρος της ΕΛΠΑ) και υλοποίησε ο Αλέξανδρος Μανιατόπουλος.
Ενημέρωση
Το δελτίο Τύπου των οργανωτών του Ράλλυ Ακρόπολις εκείνης της χρονιάς ήταν κάπως έτσι:
«Tο Pάλλυ Aκρόπολις αναμένεται να προσφέρει πρωτόγνωρο θέαμα φέτος σε όλο τον κόσμο.
H εκκίνηση του αγώνα θα γίνει την Πέμπτη 23/6 στις 18:00 στο Oλυμπιακό Στάδιο της Aθήνας με τη διοργάνωση μίας Υπερειδικής διαδρομής που όμοιά της δεν έχει ξαναγίνει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ.
Στον χώρο του σταδίου που φιλοξένησε τους Oλυμπιακούς Aγώνες του 2004 θα δημιουργηθεί μία κλειστή, ασφάλτινη πίστα μήκους 1,2 χιλιομέτρων με συμμετρική χάραξη, η οποία σχεδιάστηκε με γνώμονα την ασφάλεια πληρωμάτων και θεατών.
Tα πληρώματα θα ξεκινούν ανά δύο και θα τερματίζουν έπειτα από δύο γύρους (2,4 χλμ. συνολικά).
Tα αυτοκίνητα θα φορούν χωμάτινα ελαστικά, όπως και στις κανονικές Ειδικές διαδρομές του Pάλλυ Aκρόπολις.
Oι πλαγιολισθήσεις των αυτοκινήτων WRC με τους καλύτερους οδηγούς του κόσμου στα μπάκετ, θα προσφέρουν ένα αξέχαστο θέαμα στους 70.000 και πλέον θεατές που χωρά το Oλυμπιακό Στάδιο!
Nα σημειώσουμε ότι η Υπερειδική της Aθήνας δεν είναι ένα απλό show, αφού ο χρόνος της θα μετρά στην κατάταξη του αγώνα.
Για την ιστορία, να προσθέσουμε ότι για πρώτη φορά στην ιστορία του WRC διοργανώνεται μία Υπερειδική σε Oλυμπιακό Στάδιο, γεγονός που προσδίδει ξεχωριστή αίγλη στο Ράλλυ Aκρόπολις και στο άθλημα γενικότερα, ενώ θα προβάλει και την Eλλάδα παγκοσμίως.
Nα τονίσουμε, τέλος, ότι η Υπερειδική της Aθήνας είναι ένα δύσκολο τεχνικά εγχείρημα, το οποίο όμως αντιμετωπίστηκε με ιδιαίτερο ενθουσιασμό από τη Διεθνή Oμοσπονδία (FIA) και τις εργοστασιακές ομάδες».
Η πρώτη εκείνη Υπερειδική είχε ταρακουνήσει για τα καλά τα αθλητικά δεδομένα. Ποιοι ήταν αυτοί που μπορούσαν να γεμίσουν το ΟΑΚΑ; Τι είναι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και το Ράλλυ Ακρόπολις; Όλοι ήθελαν να μάθουν, και αυτό ήταν το μεγαλύτερο κέρδος από την Υπερειδική στο ΟΑΚΑ. Σε διεθνές επίπεδο, όλοι είχαν εκπλαγεί από την Υπερειδική και τον κόσμο που μάζεψε. Δεν είχε ξαναγίνει πουθενά κάτι παρόμοιο.
Ακόμα και αν στη συνέχεια κι οι άλλοι οργανωτές αγώνων προσπάθησαν να κάνουν Υπερειδικές σε αθλητικά στάδια -μέχρι και η Μισέλ Μουτόν είχε ήδη μεταφέρει την έδρα του Αγώνα των Πρωταθλητών από τα Κανάρια στο Stade de France και αργότερα σε μεγάλα στάδια πρωτευουσών σε όλο τον κόσμο- δεν κατάφεραν ποτέ να τα γεμίσουν, όπως στο ΟΑΚΑ το 2005.
Υπερθέαμα
Τότε ο κόσμος μέθυσε από το θέαμα και τα πληρώματα από τον ενθουσιασμό του κόσμου. Ένας κόσμος που ήταν εκεί και έμεινε εκεί για να χειροκροτήσει μέχρι και το τελευταίο πλήρωμα. Μετά τους θεούς ακολούθησαν τα ελληνικά πληρώματα και αμέσως μετά τα ιστορικά αυτοκίνητα, που έδωσαν άλλο χρώμα και απίθανο θέαμα στην Υπερειδική. Οι οδηγοί τόσο των WRC όσο και οι Έλληνες, καθώς και οι οδηγοί των ιστορικών αυτοκινήτων οδηγούσαν στον παλμό των θεατών, που τους ζητωκραύγαζε.
Το ΟΑΚΑ σειόταν, έτρεμε το σκέπαστρο από τους ήχους των αγωνιστικών αυτοκινήτων. Όλοι οι οδηγοί ήθελαν να δώσουν το παραπάνω, να κρατήσουν ξεσηκωμένο αυτό το πλήθος που με τόσο ενθουσιασμό χειροκροτούσε την κάθε στροφή, το κάθε αυτοκίνητο, όλα τα πληρώματα. Πραγματικά τέτοια γιορτή δεν είχε ξαναστηθεί στο WRC, δεν νομίζουμε να είχε στηθεί κάτι παρόμοιο ούτε σε κάποιας άλλης μορφής μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ήταν η γιορτή μας!
Πλήρης αποτυχία
Με τη φόρα και τον ενθουσιασμό της πρώτης εκείνης μεγάλης επιτυχίας, ξεκίνησε η οργάνωση της επόμενης χρονιάς. Το 2006 μπορείς να το πεις και καταστροφή. Παρωδία της Υπερειδικής. Το αρχικό ΟΑΚΑ δεν ενισχύθηκε, αλλά κατακουρελιάστηκε. Πρώτα από όλα, έγινε δύο φορές. Πράγμα που αμέσως αμέσως σημαίνει πως οι θεατές θα μοιράζονταν. Γεμάτο ΟΑΚΑ δεν μπορεί να είχες δύο φορές. Αν αυτό γινόταν, θα ήταν θαύμα της σύγχρονης οργάνωσης, διοίκησης και μάρκετινγκ. Θα το δίδασκαν στα οικονομικά πανεπιστήμια.
Το όλο πρότζεκτ ξεκίνησε στραβά, όταν άλλαξε η ημερομηνία διεξαγωγής του Ράλλυ Ακρόπολις. Όταν το 2005 ο κόσμος γέμισε το στάδιο η ημερομηνία τέλεσης της Υπερειδικής 23 Ιουνίου συνέπεσε με την εβδομάδα λήξης των πανελλαδικών εξετάσεων και εν γένει των μαθητικών και φοιτητικών εξετάσεων. Πράγμα που αυτόματα σήμαινε ότι ήταν η ιδανική ημερομηνία για να γίνει ένα τόσο μεγάλο γεγονός. Οι οικογένειες και τα παιδιά ήταν ελεύθερα υποχρεώσεων και οι διακοπές ακόμα δεν είχαν ξεκινήσει. Το 2006, λοιπόν, άλλαξε η ημερομηνία διεξαγωγής του αγώνα (το γιατί δεν το μάθαμε ποτέ) και αυτό ήταν η αιτία που κατέστρεψε την Υπερειδική στο ΟΑΚΑ.
Αλήθεια, ποιος θα άφηνε τις πανελλαδικές εξετάσεις για να πάει στο ΟΑΚΑ; Έπειτα, συνέβη και το άλλο:
α\Aύξηση των εισιτηρίων. Και από εκεί ήταν σίγουρο ότι θα χανόταν κόσμος. Η οικονομική κρίση είχε ήδη κτυπήσει πολλές πόρτες και δεν έδινε κάποιος εύκολα χρήματα για να παρακολουθήσει ένα γεγονός που μπορούσε, αν ήθελε, να το δει τζάμπα στα βουνά. Έπρεπε με την υπόθεση τιμή εισιτηρίου να είμαστε πιο προσεκτικοί.
Το 2006, λοιπόν, είναι μια χρονιά που δεν θέλουμε να θυμόμαστε. Το ΟΑΚΑ την πρώτη ημέρα είχε κόσμο δεν ήταν όμως γεμάτο, ενώ την Κυριακή ήταν άδειο και δεν υπήρχε μέριμνα, κάποιο πλάνο να γεμίσουν διαφορετικά οι κερκίδες, όπως για παράδειγμα είχε γίνει με το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Στίβου, όταν οι οργανωτές, βλέποντας άδειες τις κερκίδες την πρώτη ημέρα, το γέμισαν με παιδιά από τα σχολεία την επομένη, και έτσι οι αθλητές ενθουσιάστηκαν και τηλεοπτικά το προϊόν είχε επιτυχία.
Όλα αυτά συνέβησαν και ανήκουν στο παρελθόν. Μια τεράστια επιτυχία το 2005 και μια αποτυχία το 2006.
Και να που φτάσαμε στο 2022 και έχουμε ξανά ΟΑΚΑ. Υπερειδική του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις στο Ολυμπιακό Στάδιο.
Τα 40 του χρόνια γιορτάζει το ΟΑΚΑ, και ο μηχανοκίνητος αθλητισμός έχει έτοιμη τη γιορτή να τιμήσει το Ολυμπιακό Στάδιο και να σβήσει τα 40 κεράκια, όντας έτοιμοι για τα επόμενα δημιουργικά σαράντα.
Μάλιστα, φέτος γιορτάζουμε και τα 50 χρόνια WRC, με την Ελλάδα και τον αείμνηστο Αλέξανδρο Δαρδούφα να είναι από αυτούς που ξεκίνησαν το θεσμό του WRC το 1973, με το Ράλι Ακρόπολις να είναι από τους βασικούς πυλώνες του WRC.
Διπλή η γιορτή στο ΟΑΚΑ. Ας τη γιορτάσουμε με τον δικό μας ξεχωριστό τρόπο!