Η βροχή είναι σίγουρα ευχής έργο την τρέχουσα περίοσο, αποτελεί όμως παράλληλα πρόκληση για τα ελαστικά των αυτοκινήτων
Μετά δε από μία τόσο μεγάλη περίοδο ανομβρίας, με τη σκόνη να έχει καλύψει την άσφαλτο, οι πρώτες βροχές δημιούργησαν συνθήκες… πάγου, καθώς μέχρι να ξεπλυθεί εντελώς το οδόστρωμα ο συντελεστής πρόσφυσης τείνει προς το μηδέν.
Επιπροσθέτως, μετά από τόσους μήνες οδήγησης σε στεγνό οδόστρωμα, τα πρώτα χιλιόμετρα στο βρεγμένο και ολισθηρό θα πρέπει να διανύονται με προσοχή, ειδικά αν δεν γνωρίζουμε την κατάσταση των ελαστικών του αυτοκινήτου μας. Πολλά σύγχρονα ελαστικά μάλιστα έχουν ενσωματωμένους τους δείκτες φθοράς, σε οριζόντια διάταξη που δείχνουν ότι έχει έρθει η ώρα της αλλαγής.
Ελαστικά: Πότε πρέπει να αλλάζονται
Το πρώτο στοιχείο που υποδεικνύει την κατάσταση των ελαστικών είναι το βάθος των αυλακώσεων, που δεν πρέπει να είναι μικρότερο των 1.6 χιλ., ώστε να γίνεται η απαγωγή του νερού και να μην έχουμε φαινόμενα υδρολίσθησης.
Εκτός από το βάθος των αυλακώσεων, σημαντικό είναι να γνωρίζουμε και πόσα χρόνια είναι τοποθετημένα τα ελαστικά στο αυτοκίνητο. Μπορεί να μην έχουν διανυθεί πολλά χιλιόμετρα με το ίδιο σετ ελαστικών, αλλά δυστυχώς ο χρόνος και η έκθεση στον ήλιο και τη ζέστη, φθείρουν και «σκληραίνουν» τα ελαστικά, ακόμα και χωρίς να κινούνται.
Φυσικά τη διάρκεια ζωής των ελαστικών την επηρεάζουν και άλλοι παράγοντες, όπως το στιλ οδήγησης και το είδος των δρόμων που διανύονται τα χιλιόμετρα. Άλλη, προφανώς, είναι η φθορά των ελαστικών σε ορεινούς δρόμους με στροφές και άλλη αν το αυτοκίνητο διανύει πολλά χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο ή εντός πόλης με το πλήθος των κακοτεχνιών να ταλαιπωρούν ελαστικά και αναρτήσεις.
Χειμερινά Ελαστικά: Από Οκτώβριο μέχρι τέλος Απριλίου
Εκτός από τις βροχές σε ορεινές περιοχές της Ελλάδας, έκαναν δειλά δειλά την εμφάνισή τους και τα πρώτα χιόνια, με τους κατοίκους να σκέφονται τη μετάβαση στα χειμερινά ελαστικά.
Σε άλλες χώρες της Ευρώπης, κυρίως της βόρειας, είναι υποχρεωτική η εναλλαγή ελαστικών από θερινά σε χειμερινά. Στη χώρα μας δεν είναι υποχρεωτικό, ωστόσο όσοι ζουν σε βουνά με μεγάλο υψόμετρο γνωρίζουν καλύτερα και προβαίνουν στις αλλαγές.
Πριν γίνει πάντως η αλλαγή σε χειμερινά, οδηγοί θα πρέπει να ελέγξουν την κατάσταση των ελαστικών θα τοποθετήσουν και το βάθος πέλματος (τουλάχιστον 2.4 χιλιοστά – πιο μεγάλο απο των θερινών), ώστε να τα αλλάξουν πριν προβούν στην τοποθέτησή τους.
Τα χειμερινά ελαστικά έχουν πιο μαλακή γόμα, ώστε να συμπεριφέρονται καλύτερα σε ψυχρές συνθήκες, σε ολισθηρά ή και χιονισμένα οδοστρώματα και ειδικά μέχρι τους 7 βαθμούς Κελσίου. Όσο ανεβαίνει η θερμοκρασία, η φθορά γίνεται μεγαλύτερη και με την αυξημένη θερμοκρασία της ασφάλτου, χάνουν την πρόσφυσή τους, οπότε μπορεί να προκληθεί ατύχημα.
Πριν τοποθετηθούν για τη χειμερινή περίοδο, θα πρέπει να γίνει έλεγχος της κατάτασής τους, ώστε η απόδοσή τους να έχει διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα και φυσικά ελέχχουμε τις πιέσεις τους, όπως και της ρεζέρβας (σε όσα αυτοκίνητα διαθέτουν ακόμα.