Τι να πει κανείς για τον Elon Musk, ή αλλιώς ; Η τον Mr. Tesla. H απρόβλεπτη ιδιοσυγκρασία του ανθρώπου που κατάφερε να σοκάρει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, ο οποίος σπάνια βρίσκεται εκτός επικαιρότητας ο ιδρυτής της Tesla.
Ειδικότερα το τελευταίο διάστημα δίνει τροφή για συζήτηση σχεδόν σε καθημερινή βάση, προκαλώντας νευρικότητα στις αγορές, στον ανταγωνισμό του, ακόμα και στην… Ευρώπη.
Elon Musk: Στόχος η Ford
Στα πλέον πρόσφατα επεισόδια του σίριαλ που ονομάζεται «Musk» προστέθηκαν, μέσα σε ελάχιστες ημέρες, η υπουργοποίησή του από τον νεοεκλεγέντα Donald Trump και οι πληροφορίες για την επιθυμία του να… εξαγοράσει τη Ford! Ταυτόχρονα τάσσεται κατά της κρατικής στήριξης προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (!), ενώ το υπουργείο του θα ονομάζεται… DOGE, από τις λέξεις Department of Government Efficiency. Δύσκολο να μην κάνεις τη σύνδεση με το περίφημο internet meme «Doge» και το κρυπτονόμισμα Dogecoin που επανειλημμένα έχει στηρίξει o Musk στο παρελθόν (μανιπουλάροντας την αγορά, για κάποιους)…
Πού βρίσκεται η Tesla αυτή τη στιγμή στην παγκόσμια αγορά; Η εταιρεία, έπειτα από μια ξέφρενη πορεία την τελευταία πενταετία, η οποία την έφτασε στην κορυφή των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και στο να είναι μακράν η αυτοκινητοβιομηχανία με τη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία (ξεπερνώντας με άνεση ακόμα και την κραταιά Toyota), δείχνει να έχει πέσει σε μια στάσιμη περίοδο.
Οι πωλήσεις της εντός του 2024 δεν ήταν οι αναμενόμενες μέχρι τώρα και πιθανώς να μην ξεπεράσουν αυτές του 2023 (1,8 εκατ. οχήματα). Την ίδια στιγμή, η BYD σημειώνει «έκρηξη» πωλήσεων τόσο εντός όσο και εκτός Κίνας, καταφέρνοντας να ξεπεράσει την εταιρεία του Musk και να βρεθεί στην 1η θέση πωλήσεων EV Cars παγκοσμίως.
Δεν είναι παράλογο αν αναλογιστούμε το μέγεθος της BYD, την επιθετική πολιτική της αλλά και τα ελκυστικά στο κοινό μοντέλα της, μέσα στο 2024.
Η Tesla έχει μεν τις «κότες με τα χρυσά» αβγά που ονομάζονται Model Y και Model 3, αλλά, παρά τα facelifts και την εξαιρετική αυτονομία/αποδοτικότητά τους, όπως και τις χαμηλές τους τιμές, αρχίζουν να… παλιώνουν (μετρώντας ήδη 5-7 χρόνια στην αγορά).
Η γκάμα της Tesla δείχνει πλέον κάπως περιορισμένη, χωρίς να στοχεύει τη μικρομεσαία κατηγορία, κάτι που επιτυγχάνει σιγά σιγά ο ανταγωνισμός της.
Το Cybertruck εξελίσσεται μάλλον σε αποτυχία, κατά τα φαινόμενα, ενώ το πολυπόθητο «Model 2» που περίμεναν oι αγοραστές αλλά και θιασώτες του Musk ίσως δεν έρθει ποτέ στην αγορά. Οι πωλήσεις EV παγκοσμίως αυξάνονται, αλλά αυτές της Tesla μένουν σταθερές, έτσι το μερίδιό της μειώνεται…
Τι κάνει ο Musk για όλα αυτά; Τις περισσότερες μέρες του χρόνου δείχνει να έχει στρέψει την προσοχή του αλλού. Στις εκλογές των ΗΠΑ, στο νέο του υπουργείο, στην κατάκτηση του Διαστήματος μέσω της SpaceX, αλλά και στην αυτόνομη οδήγηση. Άλλος ένας τομέας στον οποίο ο Musk ξεκίνησε από το «μηδέν» και δημιούργησε τεχνολογίες εφάμιλλες αυτών της NASA και φυσικά όλοι του βγάζουν το καπέλο για το επίτευγμα αυτό. Το Starlink, το σύστημα δορυφόρων που προσφέρει πρόσβαση στο internet σε κάθε ενδιαφερόμενο, κερδίζει διαρκώς πελάτες που δεν έχουν εύκολη, ταχεία σύνδεση μέσω οπτικών ινών (και στρέφει τα βλέμματά μας στον ουρανό, κάθε τόσο, όταν η διαστημική «αρμάδα» του κάνει το πέρασμά της).
Εν τω μεταξύ, ο Musk προχώρησε σε μια επιθετική είσοδο στα social media με την εξαγορά του twitter (νυν X), το οποίο ταλανίστηκε για μερικούς μήνες αλλά εν τέλει δείχνει να διατηρεί τη δυναμική και τη σημασία του, προς το παρόν. Ο Elon κατηγορήθηκε από αρκετούς για τις κινήσεις του εκείνη την περίοδο, με τα υπέρογκα ποσά που ξόδεψε, τις τεράστιες περικοπές σε προσωπικό, αλλά και τις διαρκείς, προσωπικές παρεμβάσεις του στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο συχνά χρησιμοποιεί ως… τσιφλίκι του. Δεν θα ανοίξουμε καν το κεφάλαιο της προσωπικής ζωής του, καθώς τα προσωπικά του καθενός δεν είναι το αντικείμενο του motori, αλλά σαφώς είναι επίσης μια ένδειξη της αντισυμβατικότητας του Musk.
Επιστρέφοντας στην Tesla, όμως, ποιο θα είναι το μέλλον της; Προβλέψεις με τον Musk δεν μπορείς να κάνεις, ακριβώς διότι είναι ένας απρόβλεπτος άνθρωπος. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Tesla δεν μένει στάσιμη, καθώς έδειξε πρόσφατα δύο νέα αυτόνομα concepts, το Cybercab και το Robovan. Το πρώτο, μάλιστα, θυμίζει ένα Model 3 αλλά αρκετά πιο… «αυτόνομο».
Η εταιρεία πρωτοπόρησε με το Autopilot και, παρότι η αυτόνομη οδήγηση προχωρά με πολύ αργό ρυθμό, παραμένει ένα από τα ισχυρά χαρτιά της Tesla (με τους Κινέζους όμως να… ανασαίνουν στον σβέρκο της). Κάπου εδώ δεχόμαστε στοιχήματα: Έχει χάσει τον στόχο η Tesla και σταδιακά θα ξεπεραστεί από τον ανταγωνισμό της ή απλώς πατάει στο γερό οικοδόμημα που έχει χτίσει ώστε να κάνει την επόμενη μεγάλη επανάσταση στις μεταφορές, την αυτόνομη οδήγηση, ή κάτι διαφορετικό; Place your bets…