Το χορό σέρνουν οι ΗΠΑ και εδώ, αλλά, δεν είναι απλά τα πράγματα…
Λίγο καιρό αφότου η Hertz Global Holdings βγήκε από την πτώχευση το περασμένο καλοκαίρι, η οποία αναδιοργανώθηκε μετά την πανδημία (είχε παγώσει ολόκληρη η βιομηχανία ενοικίασης αυτοκινήτων), η εταιρεία με έδρα τη Φλόριντα ανακοίνωσε μια τολμηρή συμφωνία 4,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αγορά 100.000 πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων Tesla (EVs) από στα τέλη του 2022.
Και κάπως έτσι, άρχισε να εξελίσσεται στον κλάδο των ενοικιάσεων και του leasing (μακροχρόνια μίσθωση) η μετάβαση από τα μοντέλα ICE (κινητήρων εσωτερικής καύσης) στα EV (ηλεκτρικά).
Ενώ η Hertz ήταν η πρώτη από την αρχή, οι δύο μεγαλύτεροι ανταγωνιστές της, η Enterprise Holdings και η Avis Budget Group, έχουν μπει και αυτές πια στο παιχνίδι.
Αλλά, όπως ακριβώς η πλήρης υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων από τους Αμερικανούς οδηγούς θα διαρκέσει χρόνια (το ίδιο και στην Ευρώπη), η αλλαγή στον τομέα της ενοικίασης αυτοκινήτων προβλέπεται να είναι ένας μαραθώνιος και όχι σπριντ.
«Οι εταιρείες που εκμεταλλεύονται στόλους στο μέγεθός μας δεν μπορούν απλώς να κάνουν ταμείο με κάποιο κέρδος και τον επόμενο χρόνο να πάνε όλα για τα EV», δήλωσε ο Σάρκι Λαγκουάνα Sharky Laguana, πρόεδρος της American Car Rental Association.
«Ο κλάδος μας θέλει να κινηθεί όσο πιο γρήγορα μπορεί, αλλά υπάρχουν ορισμένοι σοβαροί και προκλητικοί περιορισμοί».
Η αμερικανική βιομηχανία ενοικίασης αξίας 56 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συνήθως, αγοράζει περίπου το 1/10 των νέων αυτοκινήτων των κατασκευαστών αυτοκινήτων κάθε χρόνο, αλλά με τις επίμονες διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας, ειδικά από την έλλειψη microchips, οι αριθμοί μειώνονται πολύ.
Η βιομηχανία αγόρασε 2,1 εκατομμύρια οχήματα το 2019, είπε ο Λαγκουάνα, σε σύγκριση με μόλις 750.000 το 2021.
Οι πωλήσεις EV στις ΗΠΑ διπλασιάστηκαν το 2021, αλλά εξακολουθούν να αποτελούν μόνο περίπου το 4% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων και φορτηγών της χώρας.
Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα ταχύτητας για τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων είναι η έλλειψη σταθμών φόρτισης EV, σε αεροδρόμια και άλλες τοποθεσίες ενοικίασης, ξενοδοχεία, θέρετρα και κτίρια γραφείων, καθώς και κατά μήκος των τοπικών δρόμων και των διακρατικών αυτοκινητοδρόμων.
Και, στη συνέχεια, υπάρχει η πρόκληση της εκπαίδευσης των πρακτόρων και των μηχανικών εταιρειών στα EV, για να μην αναφέρουμε την εξοικείωση των οδηγών σχετικά με τις διαφορές από τη λειτουργία οχημάτων με τους «κλασικούς» κινητήρες.
Η Hertz δεν δηλώνει το συνολικό αριθμό των οχημάτων του στόλου της, δήλωσε ο Τζεφ Νήμαν, ανώτερος αντιπρόεδρος των επιχειρησιακών πρωτοβουλιών, επομένως είναι άγνωστο πόσα Tesla είναι διαθέσιμα στις περισσότερες από 30 αγορές που προσφέρουν επί του παρόντος EV, οι οποίες περιλαμβάνουν τώρα και το πρώτο από τα 65.000 Polestar 2 – μια μάρκα EV που ανήκει από κοινού στη Volvo και την κινεζική μητρική της εταιρεία Gheely, η οποία έχει προγραμματίσει να κυκλοφορήσει στο χρηματιστήριο.
Ο Νήμαν είπε, ωστόσο, είναι βέβαιος πως τα EV θα αντιπροσωπεύουν «περισσότερο από το 30% του στόλου μας, μέχρι το τέλος του 2024».
Στο μεταξύ, η Hertz έχει αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες μοντέλα με θερμικούς κινητήρες στις ΗΠΑ που θα ενοικιάζονται για τα επόμενα χρόνια, δήλωσε ο Κρις Γορόνκα, αναλυτής της Deutsche Bank.
Η Hertz έχει επίσης δημιουργήσει μια ειδική περιοχή στον ιστότοπό της για να βοηθήσει στην εκπαίδευση των οδηγών σχετικά με τα EV. Πρωταρχικός στόχος για τη Hertz, σύμφωνα με τον Γορόνκα, είναι η εταιρική αγορά. «Ο πελάτης αναψυχής μπορεί να πιστεύει ότι είναι ωραίο να οδηγείς ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά το μεγαλύτερο παιχνίδι είναι από την πλευρά της εταιρείας», είπε.
Πέρα από τη σύγκριση των δαπανών των εργαζομένων που οδηγούν EV με αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες – επί του παρόντος πάνω από τον εθνικό μέσο όρο περίπου 5 δολάρια για ένα γαλόνι κανονικού φυσικού αερίου – οι εταιρείες θεωρούν τα EV ως έναν μετρήσιμο τρόπο για να μειώσουν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου (GHG), να επιτύχουν καθαρούς μηδενικούς στόχους και διατηρούν την καλή τους πίστη για περιβάλλον, κοινωνία και διακυβέρνηση (ESG) μεταξύ των επενδυτών βιωσιμότητας.
«Η αρχική έρευνα έδειξε ότι οι εταιρικοί λογαριασμοί θα είναι ικανοί να πληρώσουν ένα ασφάλιστρο για EVs», είπε ο Γορόνκα, «επειδή τους βοηθά να επιτύχουν ορισμένους από τους στόχους ESG».
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ίδιες οι εταιρείες ενοικίασης υιοθετούν αυτήν την ιδέα, δήλωσε η Σάρα Φορνί, διευθύντρια καθαρών οχημάτων για τη μη κερδοσκοπική Corporate Electric Vehicle Alliance (CEVA).
Η Siemens US, θυγατρική του ομίλου ετερογενών δραστηριοτήτων με έδρα τη Γερμανία, είναι εμβληματικό μέλος της CEVA και συμμετείχε στην έναρξη του προγράμματος Hertz EV το περασμένο φθινόπωρο.
«Υποστηρίζουμε πλήρως τους στόχους μας για την παγκόσμια απαλλαγή από τις ανθρακικές εκπομπές και την ESG», δήλωσε ο Ράνταλ Άκτερμπεργκ, διευθυντής ταξιδιωτικών εμπορευμάτων στη Βόρεια Αμερική, «και ο στόλος μας έχει το μεγαλύτερο αποτύπωμα εκπομπών Scope 1 και ήδη σημειώνουμε πρόοδο με μια επιθετική στρατηγική μετάβασης στα EV», αναφερόμενος στα αέρια του θερμοκηπίου που παράγονται από τον αμερικανικό στόλο της Siemens με σχεδόν 10.000 οχήματα. «Από την πλευρά των εταιρικών ταξιδιών, θέλουμε να επεκτείνουμε τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων από τους υπαλλήλους μας».
Μέχρι σήμερα, η Siemens έχει κλείσει περισσότερες από 100 ενοικιάσεις EV με τη Hertz. «Δεν πιέζουμε τόσο πολύ όσο θα θέλαμε, γιατί δεν είναι έτοιμοι», είπε ο Άκτερμπεργκ, αναγνωρίζοντας τα εγγενή εμπόδια στην κυκλοφορία των EV.
Η Siemens ξεπερνά ένα εμπόδιο: κατασκευάζει σταθμούς φόρτισης EV και έχει δεσμευτεί να κατασκευάσει ένα εκατομμύριο από αυτούς στις ΗΠΑ τα επόμενα τρία χρόνια.
Η Enterprise μπορεί να μην είναι τόσο πρωτοποριακή όσο η Hertz με το πρόγραμμα ενοικίασης EV, αλλά η ιδιωτική εταιρεία, με έδρα το Σεντ Λούις, βρίσκεται στο στάδιο διερεύνησης από το 2014.
Αυτή ήταν η χρονιά που άρχισε να συμμετέχει στο Drive Electric Orlando Rental Pilot, μια πανάκριβη μελέτη που χρηματοδοτείται από την Electrification Coalition, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό με έδρα την Ουάσιγκτον, που υποστηρίζει την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, ιδιαίτερα μεταξύ των ιδιοκτητών στόλων.
Το πιλοτικό πρόγραμμα, εν μέρει χρηματοδοτούμενο από το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, επικεντρώθηκε στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ορλάντο και περιλάμβανε επίσης θέρετρα και θεματικά πάρκα στην περιοχή. «Είχαμε επίσης στενές συνεργασίες με τοπικές ρυθμιστικές αρχές και φορείς χάραξης πολιτικής, κάτι που ήταν κρίσιμο για να διασφαλίσουμε ότι το κάναμε αυτό με τον σωστό τρόπο», δήλωσε ο Κρις Χάφενφερερ, βοηθός αντιπρόεδρος καινοτομίας στο Enterprise.
Η εταιρεία νοίκιαζε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των Chevy Volt και Nissan Leaf σε ταξιδιώτες, οι οποίοι είχαν κίνητρα με προνόμια όπως δωρεάν φόρτιση, πάρκινγκ και υπηρεσία παρκαδόρου.
«Αν και τα EV ήταν τότε μια μεταγενέστερη σκέψη στην επιχείρησή μας, τα διδάγματα που αντλήθηκαν είναι συνεπή με αυτό που βλέπουμε σήμερα», είπε ο Κρις Χάφενφερερ.
Συγκεκριμένα, το να βρίσκουμε υπαλλήλους πίσω από το τιμόνι των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ζωτικής σημασίας, «ώστε να μπορούν να επικοινωνούν ενεργά με τους πελάτες», όπως και η συνεργασία με άλλες οντότητες για να επενδύσουν στην υποδομή φόρτισης.
Αν και οι εταιρείες ενοικίασης δήλωσαν ότι κατασκευάζουν τους δικούς τους σταθμούς φόρτισης, ένας άλλος κρίσιμος εταίρος είναι η κυβέρνηση των ΗΠΑ, η οποία στο δικομματικό νομοσχέδιο υποδομής του περασμένου έτους, διέθεσε 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια στις πολιτείες για τη δημιουργία ενός δικτύου σταθμών φόρτισης EV.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η κυβέρνηση Μπάιντεν πρότεινε κανονισμούς που απαιτούν οι σταθμοί που κατασκευάζονται σε διακρατικά με ομοσπονδιακά δολάρια να μην απέχουν περισσότερο από 50 μίλια μεταξύ τους.
Η Enterprise, όπως και η Hertz, εστιάζει στους εμπορικούς της στόλους, τις ενοικιάσεις και στο τμήμα διαχείρισης στόλου, όπου οι επιχειρηματικοί πελάτες εκτιμούν το χαμηλότερο κόστος συντήρησης και λειτουργίας. «Πρέπει να είσαι έμπιστος σύμβουλος σε αυτούς τους πελάτες, βοηθώντας τους να κατανοήσουν πώς να χειρίζονται ένα EV και τα οφέλη», είπε ο Κρις Χάφενφερερ .
Αλλά όπως και με τους ενοικιαστές ταξιδιών αναψυχής, το να καταλάβουμε πώς να φτάσετε από το σημείο Α στο σημείο Β και πώς να φορτίσετε το αυτοκίνητο είναι όλο και πιο δύσκολο, τόνισε ο Κρις Χάφενφερερ.
Η Avis με έδρα το Νιου Τζέρσεϊ είδε τη μετοχή της στα ύψη, στις αρχές Νοεμβρίου, αφού τόνισε ότι μπήκε στην επιχείρηση ενοικίασης EV μια εβδομάδα μετά τη διακοπή της συμφωνίας Hertz-Tesla και, παρόλο που επανήλθε μαζί με ολόκληρη την αγορά, ο διευθύνων σύμβουλος Τζό Φεράρο.
Ο Φεράρο είπε σε αναλυτές κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης εκείνη την εποχή, «θα μας δείτε στο μέλλον να είμαστε πολύ πιο ενεργοί σε ηλεκτρικά σενάρια, καθώς εξελίσσεται η κατάσταση».
Από τότε η Avis ήταν φειδωλή σε δηλώσεις. Αλλά ο Γορόνκα είπε: «Αποδέχομαι τον λόγο τους». Ως λόγο ανέφερε την αρκετά μεγάλη έκθεση στον εταιρικό στόλο της εταιρείας ενοικίασης αυτοκινήτων. «Απλώς δεν είναι έτοιμοι να τραβήξουν την αυλαία ακόμη για αυτό που κάνουν», είπε.
Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ξοδεύουν δισεκατομμύρια για να αυξήσουν την παραγωγή τους EV.
Η General Motors στοχεύει να παραδώσει 400.000 EVs στη Βόρεια Αμερική μέχρι το τέλος του 2023 και η Ford έχει δεσμευτεί για 600.000 μέχρι την ίδια στιγμή.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η ενοικίαση ενός EV είναι ουσιαστικά ένα εκτεταμένο test drive, η αγορά ενοικίασης θεωρείται σημαντικός μοχλός στο σχέδιο του Προέδρου Τζο Μπάιντεν τα μισά από όλα τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά που πωλούνται το 2030 να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.