Εντυπωσιακό μπορεί σίγουρα να χαρακτηριστεί το Honda e και μάλιστα σε πολλαπλά επίπεδα, με την εμφάνιση να είναι το πρώτο (και ίσως το πιο εντυπωσιακό από όλα) αλλά και ορισμένες ακόμα επιλογές των Ιαπώνων να παίζουν το ρόλο τους.
Όμως πόσο καλό είναι στα αλήθεια;
Εμφάνιση
Αφού αναφέραμε την εμφάνιση ας ξεκινήσουμε από αυτήν. Οι σχεδιαστές της Honda ακολούθησαν μία αρκετά λιτή προσέγγιση, καθώς το αμάξωμα χαρακτηρίζεται από τις λιτές γραμμές.
Εξωτερικό
Εξωτερικά τα στοιχεία που ξεχωρίζουν είναι τρία. Πρώτον, το γεγονός ότι η πίσω όψη μοιάζει να “αντικατοπτρίζει” σε μεγάλο βαθμό την μπροστά καθώς και στις δύο έχουν τοποθετηθεί στρογγυλά φωτιστικά σώματα που συνοδεύονται από παρόμοιες επιλογές στα χρώματα και στην υπόλοιπη αισθητική. Δεύτερο στοιχείο είναι η απουσία των πλαϊνών καθρεφτών. Στη θέση τους υπάρχουν κάμερες όμως θα πούμε περισσότερα σε λίγο. Το τρίτο είναι το κάλυμμα που υπάρχει στο καπό, κάτω από το οποίο βρίσκεται η θύρα φόρτισης.
Εσωτερικό
Εντυπωσιακό είναι το εσωτερικό με το μάτι να έχει αρκετά σημεία για να σταθεί. Πρώτα από όλα η τεράστια συνεχόμενη οθόνη που απλώνεται από τη μία άκρη του ταμπλό μέχρι την άλλη. Στην ουσία πρόκειται για πέντε διαφορετικές οθόνες, όμως οι μικρές αποστάσεις ανάμεσά τους και το μαύρο πλαίσιο τις κάνουν να δείχνουν ως μία ενιαία.
Honda Civic: Έχουμε διαρροή της 11ης γενιάς
Εκτός από τις οθόνες στις οποίες θα επιστρέψουμε, το μάτι στέκεται και σε πολλά ακόμα στοιχεία. Σε αυτά περιλαμβάνεται το γεγονός ότι δεν υπάρχει διαχωριστικό ανάμεσα σε οδηγό-συνοδηγό, στην περιοχή των ποδιών, αλλά το κομμάτι εκείνο είναι συνεχόμενο. Συνεχίζοντας πρέπει να αναφέρουμε τις επενδύσεις που παρότι είναι από πλαστικό η όψη τους θυμίζει έντονα ξύλο, το πίσω κάθισμα που είναι μονοκόμματο, αλλά και τα σποτάκια που αποτελούν το φωτισμό της καμπίνας. Τα τελευταία μπορούν να ανάψουν από τους πίσω επιβάτες, πατώντας τους σχετικούς διακόπτες που βρίσκονται στις μεσαίες κολώνες.
Οι οθόνες
Ξεκινώντας από εκείνες που είναι στα άκρα, έχουν διαγώνιο 6 ιντσών και παρατηρούμε ότι είναι οι πρώτες που ανάβουν και οι τελευταίες που σβήνουν. Φυσικά ο λόγος είναι ότι αποτελούν τους πλαϊνούς καθρέφτες το αυτοκινήτου. Σε αυτές καταλήγει η εικόνα από τις κάμερες που αναφέραμε νωρίτερα, οπότε εκεί πρέπει να κοιτάει ο οδηγός σε διάφορες περιπτώσεις όπως για προσπεράσεις, όπως η αλλαγή λωρίδας στον αυτοκινητόδρομο. Όμως είναι εντυπωσιακό πόσο εύκολα συνηθίζεται.
Στα αριστερά, δίπλα στη μικρή οθόνη-καθρέφτη υπάρχει μία που αντικαθιστά τον πίνακα οργάνων. Εδώ η διαγώνιος ανεβαίνει στις 8.8 ίντσες. Σε αυτή εκτός από την ταχύτητα κίνησης προβάλλεται πληθώρα στοιχείων. Η κατανάλωση, η υπολειπόμενη αυτονομία, το ποσοστό φόρτισης της μπαταρίας, ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας όπως εκείνο για τη διατήρηση στη λωρίδα κυκλοφορίας και πληθώρα άλλων πληροφοριών.
Τέλος, οι πρωταγωνιστές είναι οι δύο οθόνες αφής των 12.3 ιντσών. Ο ρόλος τους είναι να λειτουργούν από κοινού για το χειρισμό του infotainment. Η κεντρική βρίσκεται στην εμβέλεια των χεριών του οδηγού, ενώ εκείνη στα δεξιά βρίσκεται ακριβώς μπροστά από τον συνοδηγό. Αμφότεροι έχουν πρόσβαση στο ίδιο μενού, με εξαίρεση κάποιες ρυθμίσεις ασφαλείας όπως η ενεργοποίηση/απενεργοποίηση του ESP. Εντυπωσιακή λεπτομέρεια είναι ότι με ένα απλό πάτημα στην οθόνη το περιεχόμενο μπορεί να πάει από τη μία οθόνη στην άλλη. Έτσι, αν οδηγός ανοίξει ένα μενού για να κάνει μια ρύθμιση, όσο βρίσκεται σταματημένος αλλά μετά πρέπει να κινηθεί, το “στέλνει” στον συνοδηγό και συνεχίζει εκείνος τη διαδικασία. Εντυπωσιακό στοιχείο.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Αφήνοντας την εμφάνιση και περνώντας στα τεχνικά χαρακτηριστικά, το συγκεκριμένο Honda e έχει ισχύ 136 ίππων και 315 Nm ροπής, με τον κινητήρα να βρίσκεται στον πίσω άξονα. Σε συνδυασμό με το μικρό μεταξόνιο, αν ξεχαστείς ξεκολλάει αρκετά εύκολα την ουρά, όμως τα ηλεκτρονικά επαναφέρουν άμεσα την τάξη, ακόμα και αν έχεις απενεργοποιήσει το ESP.
Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα πραγματοποιείται σε 9.0 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα είναι 145 χλμ./ώρα.
Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 35.5 kWh και σύμφωνα με την εταιρεία αρκεί για 222 χιλιόμετρα. Η πραγματικότητα δεν απέχει ιδιαίτερα από αυτό το νούμερο.
Η τοποθέτηση του κινητήρα πίσω και της μπαταρίας στο πάτωμα (το τελευταίο αποτελεί τον κανόνα πλέον στα ηλεκτρικά), είχε ως αποτέλεσμα να επιτευχθεί κατανομή βάρους 50:50 και το κέντρο βάρους να βρίσκεται αρκετά χαμηλά. Είναι εντυπωσιακό χαρακτηριστικό και θυμίζει άλλες εποχές της Honda (βλέπε S2000), όμως πλέον η νοοτροπία είναι τελείως διαφορετική.
Οδική συμπεριφορά
Σε απλές καθημερινές διαδρομές τα παραπάνω δεν προσθέτουν ή αφαιρούν κάτι από την εμπειρία. Όταν πιεστεί σε στενή διαδρομή αυτά τα δύο στοιχεία αναδεικνύονται σε σημαντικό σύμμαχο και σου φτιάχνουν το κέφι. Όμως όταν πηγαίνουμε σε κάπως πιο υψηλές ταχύτητες κίνησης, π.χ. κοντά και πάνω από τα 90 χλμ./ώρα, αφήνει μια αίσθηση έλλειψης σιγουριάς. Χωρίς να υπάρχει κάποιος προφανής λόγος, νιώθεις ότι το αυτοκίνητο δε νιώθει άνετα σε αυτό το ρυθμό. Ίσως να είναι ο τρόπος του να “πει” στον οδηγό ότι ανήκει στα στενά και όχι στον ανοιχτό δρόμο.
Χρηστικότητα
Όσον αφορά τη χρηστικότητά του, οι χώροι μπροστά δε θα δημιουργήσουν παράπονο. Την ίδια άποψη δε θα έχουν οι πίσω επιβάτες, οι οποίοι εξαρτώνται σε σημαντικό βαθμό από το ύψος εκείνων που κάθονται μπροστά, αλλά και από το δικό τους ύψος. Υπάρχουν συνδυασμοί, λοιπόν, στους οποίους όποιος κάθεται πίσω θα βρει χώρο για τα γόνατά του. Αλλά υπάρχουν και συνδυασμοί όπου το πίσω κάθισμα γίνεται σχεδόν διακοσμητικό.
Όσο για το πορτ-παγκάζ, αυτό είναι έτσι κι αλλιώς διακοσμητικό. Τα βασικά χαρακτηριστικά του είναι η πολύ μικρή χωρητικότητα των 171 λίτρων. Σα να μην έφτανε αυτό, έχει και ιδιαίτερα ακανόνιστο σχήμα, οπότε η εκμετάλλευση του λιγοστού του χώρου γίνεται ακόμα πιο δύσκολη.
Αν κάποιος μπορεί να ξεπεράσει το θέμα των χώρων, η κίνησή του στον αστικό ιστό γίνεται εντυπωσιακό τρόπο και μεγάλη ευκολία. Από τη μία έχει μικρές διαστάσεις με 3.894/1.752/1.512 χλστ. για Μήκος/Πλάτος/Ύψος και 2.538 χλστ. στο μετατρόχιο. Από την άλλη το τιμόνι που “κόβει” αρκετά, είναι ιδανικό και για τα πιο μικρά στενάκια. Βέβαια από άκρη σε άκρη το τιμόνι θέλει πάνω από 3.0 στροφές, οπότε αυτό μπορεί να κουράσει σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως κάποιο παρκάρισμα που απαιτεί πολλές μανούβρες.
Το πρόβλημα της αυτονομίας
Όσο και αν κινείται με άνεση στην πόλη όμως, το πρόβλημα είναι ότι δεν μπορεί να το κάνει για πολύ προτού χρειαστεί φόρτιση. Η αυτονομία των 222 χλμ. που λέει η Honda είναι κοντά στην πραγματική, η οποία κυμαίνεται στα 200 – 215 χλμ.
Το πρόβλημα της τιμής
Το παραπάνω σε συνδυασμό με την τιμή στην οποία προσφέρεται, κάνει το Honda e μια επιλογή στην οποία κάποιος θα πρέπει να σκεφτεί πάρα πολύ σοβαρά προτού καταλήξει στην αγορά της. Η μικρή έκδοση με τους 136 ίππους ξεκινάει από τα 35.740 ευρώ, ενώ με την κρατική επιδότηση πέφτει στα 30.379 ευρώ.