To ημερολόγιο έδειχνε 9 Μαΐου 1950 και τα ΜΜΕ της εποχής είχαν στις πρώτες σελίδες εικόνες από μια νέα αυτοκινητοβιομηχανία, τη Seat.
Aρχικά των λέξεων «Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A.» (S.E.A.T.) υπό το Εθνικό Ινστιτούτο Βιομηχανίας.
Ήταν η εποχή που η Ισπανία υπό τον δικτάτορα Φράνκο προσπαθούσε να βρει τα «βήματά» της μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Η γέννηση της Seat ήταν από τις «κινήσεις» ανάπτυξης ώστε να επανεκκινήσει η οικονομία της χώρα, με νέες θέσεις εργασίας και μαζί ένας νέος τρόπος ζωής.
Σε δρόμους ανάπτυξης
Ο στόχος ήταν να βγει η Ισπανία από τον αγροτικό τρόπο ζωής, που επικρατούσε τότε στο μεγαλύτερο κράτος της Ιβηρικής χερσονήσου.
Όμως η ίδρυση της Seat μόνο τυχαία δεν γεννήθηκε.
Ίσως τότε σαν σκέψη να επικράτησε ότι η Seat μπορεί να είναι η συνέχεια της «Fiat-Hispaniα» που λόγω του εμφυλίου-1936- το project καταστράφηκε.
H Fiat όμως ήθελε να «μπει» πολύ δυνατά στην Ισπανική επικράτεια καθώς μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ο ισπανικός λαός άρχισε να αναζητά τρόπους μετακίνησης και η Fiat που διάθετε μικρά και οικονομικά αυτοκίνητα ταίριαζε απόλυτα στο πλάνο ανάπτυξη του κράτους.
Οι υπογραφές μεταξύ της Ισπανικής κυβέρνησης, έναν όμιλο τραπεζών και της Fiat «έπεσαν» το 1948.
Aμέσως ξεκίνησε η διαδικασία εύρεσης του χώρου για την ανέγερση του εργοστασίου.
Αποφασίστηκε η Βαρκελώνη, καθώς ως λιμάνι της μεσογείου θα ήταν πιο εύκολη η μεταφορά των αυτοκινήτων.
Η ημερομηνία ορόσημο
Ο χώρος βρέθηκε και στις 9 Μαΐου 1950 ιδρύθηκε η Seat, και η ανέγερση του εργοστασίου ξεκίνησε.
Τρία χρόνια αργότερα, το 1953 το πρώτο μοντέλο, εξήλθε από τη γραμμή παραγωγής.
Ήταν το Seat 1400 και η απαρχή στην εγχώρια παραγωγή εξαρτημάτων με στόχο να μειωθούν οι εισαγωγές.
Το μήνυμα το έλαβαν οι Ισπανοί, νέες βιοτεχνίες φύτρωναν σαν μανιτάρια στην παραγωγή εξαρτημάτων και σε 5 χρόνια οι Ισπανοί κατάφεραν να έχουν ένα τρομερά υψηλό ποσοστό στην κατασκευή εγχώριων εξαρτημάτων.
Στο ξεκίνημά της, τα αυτοκίνητα ήταν Fiat με ελάχιστες διαφορές, κυρίως στα σήματα.
Το πρώτο μεγάλο βήμα έγινε στα μέσα της 10ετίας του 1950 με το μικρό Fiat 600, με την εταιρεία να παρουσιάζει την 4θυρη έκδοση, χωρίς αντίστοιχο μοντέλο να υπάρχει στη γκάμα της Fiat.
H ισπανική εταιρεία άρχισε να αποκτά το ρόλο του εθνικού κατασκευαστή αυτοκινήτων, συμβάλλοντας καθολικά στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.
Το 1967 είναι μια πολύ σημαντική χρονιά για τη Seat.
Είναι η χρονιά λήξης του περιορισμού των εξαγωγών αυτοκινήτων Seat, που καλπάζει στην αγορά καθώς οι Ισπανοί έχουν αρχίσει τις μετακινήσεις στην ενδοχώρα.
Στο Μαρτορέλ «χτυπά» η καρδιά
Μετά από 22 χρονιά, αρχές του 1970 η Seat ξεκινάει την ανέγερση νέων εγκαταστάσεων στην περιοχή του Μαρτορέλ (όπου σήμερα οι εγκαταστάσεις θυμίζουν πολιτεία)…
Το εργοστάσιο είναι τόσο σύγχρονο που η Lancia δίνει μέρος της παραγωγής των μοντέλων Beta Coupe και Beta HPE στο εργοστάσιο της Seat.
Η ζωή κυλάει με τη Seat να μεγαλώνει, αλλά στο «γάμο» με την ιταλική εταιρία υπάρχουν κλυδωνισμοί.
Αρχές του 1980 εμφανίζονται τα πρώτα σύννεφα στο «γάμο» μεταξύ Seat/Fiat.
O λόγος είναι η οικονομική ενίσχυση για να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο η Seat, που γνωρίζει τη μια επιτυχία μετά την άλλη στις αγορές, αλλά η Fiat δεν έχει «διάθεση» να δώσει.
Και το 1982 μετά από 30 χρόνια «γάμου» ήρθε το διαζύγιο μεταξύ Seat/Fiat.
To πρώτο αυτοκίνητο στη μετά Fiat εποχή για τη Seat ήταν το Ronda.
Στα δικαστήρια
Όμως με την εμφάνιση του μοντέλου «έπεσαν» οι πρώτες μηνύσεις από τη Fiat, υποστηρίζοντας ότι το ισπανικό αυτοκίνητο ήταν «κόπια» του Ritmo.
Η Seat όμως δε «μάσησε». Και παρουσίασε ένα Ronda με όλα τα εξαρτήματα που το διαφοροποιούσε από το Ritmo, σε χρώμα κίτρινο.
Η υπόθεση εξελίχθηκε στο Παρίσι με τη Seat να κερδίσει την υπόθεση και τη Fiat να εξοργίζεται.
Τη Seat μετά από αυτήν την υπόθεση άρχισαν να τη φλερτάρουν κολοσσοί, όπως Toyota, Nissan, Mitsubishi.
Τελευταία όμως μίλησε η Volkswagen και από τις 18 Ιουνίου 1986, η Seat είναι υπο την ομπρέλα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ως η πρώτη μη γερμανική εταιρία μέλος του Ομίλου.
Η Seat μεγαλώνει τεχνολογικά και μοντέλα της VW όπως Passat, Santana, Polo, Derby κατασκευάζονται στα εργοστάσια της Seat.
Nέα μοντέλα με τα logo της Seat ετοιμάζονται που πλέον χρησιμοποιούν ονομασίες από τοπωνύμια της Ισπανίας, όπως Ibiza, Malaga, Marbella, Toledo, Cordoba, Leon γράφοντας ιστορία στους δρόμους της Ευρώπης.
Το 2015 αναλαμβάνει τα ηνία ένας από τους καλύτερους μαρκετίαρ στο χώρο του αυτοκινήτου.
Ο δαιμόνιος Λούκα Ντε Μέο, ο οποίος «βλέπει» πολύ μπροστά, αγαπημένος της οικογένειας Πιχ που κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο του Ομίλου.
Κίνηση Ρουά Ματ
Ο Ντε Μέο έχει μια ιδέα, να απομονώσει το logo Cupra από τα μοντέλα της Seat που υπογραμμίζουν πλούσιες και ισχυρές εκδόσεις και να συνεχίσει ως ανεξάρτητη.
Το πρώτο μοντέλο της Cupra είναι το Formentor και βλέπει τα φώτα της δημοσιότητας το 2020.
Το αυτοκίνητο κερδίζει το πρώτο στοίχημα σε design και τεχνολογία και ο Ντε Μέο αφήνει παρακαταθήκη καθώς αλλάζει ρότα και ακολουθεί τον δρόμο που οδηγεί στο κέντρο του Παρισιού, στη Renault.
Mάλιστα πριν από λίγες εβδομάδες στο πρώην αεροδρόμιο του Βερολίνου, η Cupra σε ένα φαντασμαγορικό show μας μετέφερε στο «αύριο» της Cupra παρουσιάζοντας το αμιγώς ηλεκτρικό Tavascan, το πρώτο SUV-Coupe της εταιρίας. Περισσότερα για την εκδήλωση διαβάστε εδώ.
Ibiza το μοντέλο σταθμός
Το Ibiza είναι το best-seller μοντέλο της Seat, που υπάρχει στη γκάμας της από το 1984.
Σήμερα κυκλοφορεί η 4η γενιά σε ένα μοντέλο σταθμός στην ιστορία της μάρκας που έχει δώσει και ξεχωριστό χρώμα στον παγκόσμιο χάρτη των αγώνων.
Ισχυρή παρουσία και στο motorsport
Η Seat έχει γράψει και τη δική της ιστορία στους αγώνες.
Με το μικρό Μarbella (που ήταν η ισπανική εκδοχή της πρώτης γενιάς Panda) ξεκίνησε την αγωνιστική του καριέρα ένας από τους καλύτερους οδηγούς όλων των εποχών στα ράλι, ο Ισπανός Κάρλος Σάινθ, δύο φορές παγκόσμιο πρωταθλητής.
H Seat έδωσε το παρόν σε ράλι και πίστες, ενώ με το brand Cupra συμμετέχει στο πρωτάθλημα με τις ηλεκτρικές φόρμουλες.
Με το brand Seat συμμετέχει σε αγώνες ιστορικών αυτοκινήτων θυμίζοντας τα μοντέλα της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στο πέρασμα των χρόνων.
Τα concept στις εκθέσεις
Στις διεθνείς εκθέσεις ανά τον κόσμο η Seat μας έδειχνε το αύριο μέσα από μια σειρά concept μοντέλων, που άλλα ακολούθησαν το δρόμο της παραγωγής και άλλα του μουσείου.
Το μουσείο βρίσκεται στη πάντα ρομαντική Βαρκελώνη, που εμείς είχαμε την ευκαιρία να το επισκεφθούμε άλλη μια φορά, όπου και οι φωτογραφίες.
Σας συστήνουμε την επίσκεψή τους
Εκεί βρίσκεται όλη η ιστορία της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μέσα από τις ιδέες της επι τεσσάρων τροχών.
Και επειδή Seat σημαίνει και τεχνολογία δείτε ένα ενδιαφέρον βίντεο με την εξέλιξη του αιρ-κοντίσιον στο πέρασμα των χρόνων.