Με τρόλεϊ μπορεί να μοιάζουν τα φορτηγά τα επόμενα χρόνια, τουλάχιστον αν προχωρήσει το πλάνο που επεξεργάζονται οι Βρετανοί και έχουν ξεκινήσει να προωθούν πειραματικά.
Στον αυτοκινητόδρομο M180 έξω από την πόλη Scunthorpe, έχουν τοποθετηθεί εναέρια καλώδια σαν αυτά που χρησιμοποιούν τα τρόλεϊ σε ένα κομμάτι του αυτοκινητόδρομου μήκους 20 χλμ.
Daimler-Fuso eCanter : To πρώτο ηλεκτρικό φορτηγό σε παραγωγή
Η ανάπτυξη αυτού του πειραματικού κομματιού κόστισε 2 εκατομμύρια λίρες και έχει σκοπό να εξερευνήσει αν η εν λόγω λύση αξίζει να υιοθετηθεί και στο υπόλοιπο της χώρας.
Μπορεί εταιρείες όπως η Mercedes και η Tesla Να έχουν παρουσιάσει ηλεκτρικά φορτηγά, όμως υπάρχει ένα κοινό πρόβλημα. Όσο μεγάλες και αν είναι οι μπαταρίες, όταν τα οχήματα είναι τόσο μεγάλα αυξάνεται σημαντικά το βάρος, ειδικά όταν είναι φορτωμένα. Κατά συνέπεια, η κατανάλωση ρεύματος εκτοξεύεται και τελικά μειώνεται σημαντικά η αυτονομία.
Τα εναέρια καλώδια θα μπορούσαν να αποτελούν μια λύση, η οποία θα προσφέρει αρκετά πλεονεκτήματα. Αρχικά, το δίκτυο των εναέριων καλωδίων μπορεί να εκτείνεται μόνο έξω από τις πόλεις, ώστε να μειώνεται η ρύπανση από τα βαριά οχήματα που περνάνε έξω από αυτές. Ταυτόχρονα, οι μπαταρίες θα μπορούσαν να είναι πιο μικρές καθώς η φόρτιση θα γινόταν και εν κινήσει, οπότε δε θα χρειαζόταν να αποθηκευτεί ηλεκτρική ενέργεια για πολύ μεγάλη απόσταση.
Ταυτόχρονα, η χρήση των καλωδίων θα μείωνε και το ρυθμό φόρτισης προστατεύοντας τις μπαταρίες, αλλά και το χρόνο που θα πρέπει να μείνει κουμπωμένο στον φορτιστή το κάθε φορτηγό, καθώς ο οδηγός θα ξέρει ότι θα πάρει την απαιτούμενη ενέργεια καθώς κινείται. Τέλος θα μειώνεται και ο συνολικός χρόνος ταξιδιού λόγω των μικρότερων στάσεων.
Η Βρετανία έχει ορίσει ότι το 2030 θα σταματήσουν εντελώς οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ για τα φορτηγά και γενικότερα τα οχήματα εφοδιασμού το αντίστοιχο ορόσημο έχει τεθεί για το 2040. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα αναζητά τρόπους για το πώς θα εξυπηρετείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την επόμενη μέρα.
Ειδικά τροποποιημένα φορτηγά που μοιάζουν με τρόλεϊ κατασκευάζονται ήδη στη Γερμανία από τη Siemens, τα οποία βασίζονται σε Scania.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ένα δίκτυο αυτοκινητοδρόμων με εναέρια καλώδια τύπου τρόλεϊ μπορεί να αναπτυχθεί στη Βρετανία μέχρι το 2030 καλύπτοντας σχεδόν όλη τη χώρα με εξαίρεση κάποιες απομακρυσμένες περιοχές, με το κόστος να εκτιμάται στα 19 δισεκατομμύρια λίρες. Μπορεί το ποσό να φαίνεται μεγάλο, όμως η κυβέρνηση θεωρεί ότι θα έχει γίνει απόσβεση από τους φόρους στο ρεύμα μέσα σε 15 χρόνια.
Μήπως πρέπει να σκεφτούμε και στην Ελλάδα κάτι τέτοιο; Θα είχατε πρόβλημα αν βλέπατε τους αυτοκινητόδρομους της χώρας να γεμίζουν με τέτοια καλώδια;