Μέχρι το 2011 τα diesel αυτοκίνητα ήταν απαγορευμένα στα κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ωστόσο από τότε άλλαξαν πολλά.
To 2011 άλλαξε η νομοθεσία και τα diesel που κάλυπταν τις προδιαγραφές Euro V, μπορούσαν πλέον να ταξινομηθούν και να κυκλοφορούν εντός Αττικής και Θεσσαλονίκης, αφού ειδικά για την Αττική, ίσχυε ο Μεγάλος Δακτύλιος για τα diesel.
Δακτύλιος: Πότε κυκλοφορούν ελεύθερα τα Diesel;
Αυτό δεν σήμαινε πως μπορούσαν να κυκλοφορούσαν ελεύθερα στον Δακτύλιο. Απλώς ίσχυε και για τα diesel, ότι και για τα βενζινοκίνητα, να εξέπεμπαν CO2 λιγότερο από 140 g/km, όπως ήταν τα όρια της εποχής. Διαφορετικά ακολουθούνταν το σύστημα «μονά-ζυγά»
Τα χρόνια της πανδημίας με το γενικό περιορισμό της κυκλοφορίας, ο Δακτύλιος καταργήθηκε κι επανήλθε με νέα όρια και νέα πρότυπα ρύπων, αφού στο μεσοδιάστημα είχαν υπάρξει αλλαγές και στο μείγμα των ταξινομήσεων, με τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά να κερδίζουν έδαφος.
Παράλληλα, μειώνεται συνεχώς το ποσοστό ταξινομήσεων των νέων diesel αυτοκινήτων, όπως και τα διαθέσιμα μοντέλα, αφού οι κινητήρες diesel τοποθετούνται πλέον σε μεγάλα οικογενειακά και SUV.
Τι ισχύει σήμερα;
Ότι και για τα απλά βενζινοκίνητα (αφού τα υβριδικά βενζινοκίνητα κυκλοφορούν ελεύθερα, όπως και τα υβριδικά diesel). Αν το diesel αυτοκίνητο έχει ταξινομηθεί μετά τη 1/1/2021, μπορεί να κυκλοφορεί ελεύθερα, αρκεί να εκπέμπει λιγότερα από 145 g CO2/ 100 km, ενώ μέχρι τις 31/12/2020 θα πρέπει να εκπέμπουν λιγότερα από 120 g CO2/100 km. Διαφορετικά, ακολουθούν το σύστημα «μονών-ζυγών» που ισχύει και για τα υπόλοιπα αυτοκίνητα.
Ποια είναι τα πρόστιμα;
Σε περίπτωση που κυκλοφορείτε με παλιό diesel στο κέντρο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης και σας σταματήσει η Τροχαία το πρόστιμο είναι 147 ευρώ και αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας για ένα μήνα, ενώ αν εμπλακείτε σε ατύχημα, μπορεί να μην έχετε ασφαλιστική κάλυψη.
Αν κυκλοφορείτε τη λάθος μέρα στον Δακτύλιο της Αθήνας και σας σταματήσει η Τροχαία, τότε το πρόστιμο είναι 100 ευρώ