Ρεαλιστής εμφανίζεται ο υπουργός Περιβάλλοντος της Εσθονίας, Μάντις Κάλλας (SDE), σε σχέση με την προώθηση στην αγορά αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Όπως είπε, η κρατική επιχορήγηση έως και 5.000 ευρώ για ηλεκτρικά οχήματα δεν θα οδηγήσει τους Εσθονούς στο να βιαστούν να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα, παρότι θεωρεί πως το πρόγραμμα των 9 εκατομμυρίων ευρώ εξακολουθεί να είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος παρουσίασε την Τετάρτη σχέδιο κανονισμού σύμφωνα με τον οποίο η Εσθονία θα καλύψει έως και 5.000 ευρώ της τιμής των οχημάτων μηδενικών εκπομπών που αγοράζουν ιδιώτες ή εταιρείες ως μέρος του πρόσφατου γύρου υποστήριξης ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων οχημάτων. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν επίσης να υποβάλουν αίτηση για έως και 1.200 ευρώ για ηλεκτρικά ποδήλατα.
Δεν πριμοδοτούν τους «έχοντες»
Ο Μάντις Κάλλας ανέφερε πως δεν αναμένει επανάσταση στις μεταφορές από το πρόγραμμα. «Παραδέχομαι ότι τέτοια βήματα δεν θα επιφέρουν επανάσταση στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Εσθονία», δήλωσε χαρακτηριστικά. «Εξακολουθούν να είναι πολύ ακριβά για να προσεγγίσουν τις μάζες, συμπεριλαμβανομένων των πολιτών με χαμηλότερο επίπεδο εισοδήματος, ακόμη και με τα τρέχοντα μέτρα στήριξης».
Τα περισσότερα σύγχρονα ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται στην Εσθονία κοστίζουν 40.000-50.000 €. Το υπουργείο έχει περιορίσει την επιχορήγηση σε 5.000 ευρώ για ιδιώτες και 4.000 ευρώ για εταιρείες. Ένα όχημα δεν μπορεί να κοστίζει περισσότερο από 60.000 € και ένα επαγγελματικό όχημα 80.000 € για να πληροί τις προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, μια Porsche Taycan, η τιμή της οποίας ξεκινά από 73.359 € προ ΦΠΑ, δεν θα καλύπτεται. Μια εταιρεία, μάλιστα, μπορεί να χρησιμοποιήσει την επιχορήγηση για να αγοράσει το πολύ 15 οχήματα, ενώ οι ιδιώτες μπορούν να την χρησιμοποιήσουν για να αγοράσουν ένα και μόνο EV.
Επιλέγουν, τελικά, τα ντίζελ…
Ο Κάλλας παραδέχτηκε ότι είναι απίθανο (επί του παρόντος) οι άνθρωποι να εγκαταλείψουν τα πετρελαιοκίνητά τους αυτοκίνητα υπέρ των ηλεκτρικών οχημάτων, εφόσον τα EV κοστίζουν το διπλάσιο από ένα όχημα με ντίζελ. «Με τη διαφορά τιμής, δε έως και δεκαπλάσια στην αγορά μεταχειρισμένων, αυτό, απλά, δεν θα συμβεί. Η ανάλογη αγοραστική δύναμη δεν υπάρχει ακόμα. Πολλοί άνθρωποι για τους οποίους ισχύει αυτό ζουν σε αγροτικές περιοχές, όπου η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου απλά δεν είναι ρεαλιστική», παρατήρησε ο υπουργός Περιβάλλοντος.
Ο Εσθονός πολιτικός πρόσθεσε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν και άλλα ζητήματα στις συνθήκες της Εσθονίας. «Κοιτάζοντας το κλίμα της Εσθονίας με τις χαμηλές θερμοκρασίες, τα αυτοκίνητα που διανύουν ιδανικά 400-500 χιλιόμετρα με μία μόνο φόρτιση πρέπει να ανταγωνιστούν εναλλακτικές λύσεις οχημάτων με θερμικούς που καλύπτουν πάνω από 1.000 χιλιόμετρα με ένα ρεζερβουάρ».
Δύσκολες οι υποδομές στην περιφέρεια
Ο υπουργός Περιβάλλοντος είπε ότι οι υποδομές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι ένα άλλο πρόβλημα στις αγροτικές περιοχές. Εξήγησε ότι η Εσθονία θα πρέπει να επενδύσει περισσότερα σε δίκτυα ηλεκτροφόρων καλωδίων για να αποφύγει ορισμένες περιοχές να μείνουν χωρίς ρεύμα για εννέα συνεχόμενες ημέρες (όπως συνέβη πρόσφατα μετά από μια χιονοθύελλα).
Ακόμη, δεν μάσησε τα λόγια του σημειώνοντας ότι δεν βλέπει τους εύπορους να σπεύδουν να αγοράσουν ηλεκτρικά. «Ενώ 4.000-5.000 € είναι πολλά χρήματα, συγκρίνοντας το ποσό με το συνολικό κόστος αυτών των οχημάτων, είναι το ίδιο με μια έκπτωση 10%. Επομένως, δεν μπορώ να το δω ως κίνητρο βιασύνης. Εκείνοι που βρίσκουν ότι ένα EV είναι η σωστή επιλογή για την οικογένειά τους θα προχωρήσουν ανεξάρτητα από το πρόγραμμα επιδότησης.
Γιατί όμως να δημιουργηθεί το πρόγραμμα εάν ο υπουργός το αντιλαμβάνεται ως σε μεγάλο βαθμό αναποτελεσματικό; «Λαμβάνουμε επίσης επιστολές για τα οφέλη της ανακύκλωσης και άλλα πράγματα. Δεν θα έχει σημαντική επίδραση στο περιβάλλον μεμονωμένα, αλλά το κάθε τι βοηθάει», συμπλήρωσε.
Δεν είναι έτοιμη η κοινωνία
Ακόμη, ο Κάλλας τόνισε ότι το πρόγραμμα θα διατεθεί σε εταιρείες και για την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων για να βεβαιωθεί ότι θα πετύχει περισσότερα από το να επιτρέψει απλώς σε πλούσιους ανθρώπους που θέλουν να αγοράσουν ένα EV να το εκμεταλλευθούν.
Και η κρατική στήριξη για υποδομές φόρτισης θα έχει εξίσου μέτριο αποτέλεσμα, εκτίμησε. «Θα εξακολουθούσε να εξυπηρετεί την ανώτερη μεσαία τάξη και τους πλουσιότερους ανθρώπους που μπορούν να αντέξουν οικονομικά ένα EV σήμερα. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πολύ ακριβά για τον απλό καταναλωτή, ακόμα κι αν είχαμε εξαιρετικές υποδομές φόρτισης. Η εσθονική κοινωνία δεν είναι έτοιμη για μαζική εξάπλωση των ηλεκτρικών, αλλά τα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να είναι σταθερά και να φέρουν τη χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων πιο κοντά στους ανθρώπους».
Ο υπουργός παρατήρησε, τέλος, ότι η τιμή ανά χιλιόμετρο οδήγησης ενός EV είναι πολύ χαμηλότερη από ότι για ένα όχημα εσωτερικής καύσης, γεγονός που θα μπορούσε να παρακινήσει τους ανθρώπους να έλκονται προς τα EV εάν η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας μπορούσε να σταθεροποιηθεί. Άλλα μέτρα, όπως οι υψηλότεροι φόροι στα καύσιμα, θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον περιορισμό των εκπομπών στον τομέα των μεταφορών. «Το νέο πακέτο μέτρων εκπομπών του τομέα των μεταφορών της ΕΕ, ETS2, προβλέπει αλλαγές από το 2027, ενώ αυτή είναι η γενική κατεύθυνση προς την οποία κινούμαστε. Οι αλλαγές θα πρέπει επίσης να αφορούν την τιμή των συμβατικών αυτοκινήτων και την κατανάλωση».
Διαβάστε ακόμα: