Ο κανονισμός για το μηδενισμό των εκπομπών CO2 στα νέα αυτοκίνητα θα κοστίσει χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα αυξήσει τις τιμές για τους καταναλωτές, εκτιμούν οι βιομηχανικοί όμιλοι της ΕΕ.
Το κύριο λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας, η ACEA (Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), δήλωσε ότι «ανησυχεί» μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να ορίσει ως εναρκτήρια ημερομηνία απαγόρευσης των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με θερμικά μοτέρ (βενζίνης ή ντίζελ) το 2035. «Δεδομένου ότι ο μετασχηματισμός του κλάδου εξαρτάται από πολλούς εξωτερικούς παράγοντες που δεν ελέγχει πλήρως, η ACEA ανησυχεί για το γεγονός ότι οι ευρωβουλευτές ψήφισαν να τεθεί ο στόχος μηδενικών ρύπων για το 2035», ανέφερε χαρακτηριστικά εκπρόσωπός της την Πέμπτη, μετά την ψηφοφορία της Τετάρτης.
Ωστόσο, η ACEA εξέφρασε τη γενική υποστήριξη για τον κύριο στόχο και ζήτησε μια έκθεση προόδου στο ενδιάμεσο για τον επανακαθορισμό του μετά το 2030. «Μια τέτοια αναθεώρηση θα πρέπει πρώτα απ ‘όλα να αξιολογήσει εάν η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και η διαθεσιμότητα πρώτων υλών για την παραγωγή μπαταριών θα είναι δυνατό να ταιριάξουν με τη συνεχιζόμενη απότομη αύξηση της ζήτησης για μπαταρίες», είπε ο Oliver Zipse, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της BMW και Προεδρεύων της ACEA. «Η αυτοκινητοβιομηχανία θα συμβάλει πλήρως στον στόχο μιας Ευρώπης ουδέτερης εκπομπών άνθρακα το 2050.
Ο κλάδος μας βρίσκεται στη μέση μιας μεγάλης ώθησης για ηλεκτρικά οχήματα, με νέα μοντέλα να καταφθάνουν διαρκώς. Αυτά ικανοποιούν τις απαιτήσεις των πελατών και οδηγούν τη μετάβαση προς τη βιώσιμη μετακίνηση», δήλωσε ο Oliver Zipse, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ACEA της BMW. «Αλλά δεδομένης της αστάθειας και της αβεβαιότητας που βιώνουμε παγκοσμίως καθημερινά, οποιαδήποτε μακροπρόθεσμη ρύθμιση που υπερβαίνει αυτή τη δεκαετία είναι πρόωρη σε αυτό το πρώιμο στάδιο. Αντίθετα, απαιτείται μια διαφανής αναθεώρηση στα μισά του δρόμου προκειμένου να καθοριστούν οι στόχοι μετά το 2030».
Βεβαίως, οι περιβαλλοντικές ομάδες χαιρέτησαν την ψηφοφορία. «Η προθεσμία σημαίνει ότι τα τελευταία αυτοκίνητα ορυκτών καυσίμων θα πωληθούν έως το 2035, δίνοντάς μας μια ευκαιρία να αποτρέψουμε την απρόσμενη κλιματική αλλαγή», δήλωσε ο Alex Keynes, διευθυντής καθαρών οχημάτων στην Transport & Environment. «Και δίνει τη βεβαιότητα που χρειάζεται η αυτοκινητοβιομηχανία να αυξήσει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, γεγονός που θα μειώσει τις τιμές για τους οδηγούς».
Το σχέδιο για την εξάλειψη των εκπομπών CO2 από τα οχήματα είναι μέρος του πακέτου “Fit for 55″ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών κατά 55% το 2030 από τα επίπεδα που ίσχυαν το 1990. Ο απώτερος στόχος είναι η ουδετερότητα του άνθρακα έως το 2050.
«Τώρα είναι επίσης σημαντικό να τηρηθούν οι υπόλοιπες απαραίτητες προϋποθέσεις για να είναι δυνατές οι μηδενικές εκπομπές», υποστηρίζει η ACEA. Ως εκ τούτου, καλεί τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να υιοθετήσουν τα διαφορετικά στοιχεία του Fit for 55 – ιδιαίτερα τους στόχους CO2 και τον Κανονισμό Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR) – ως ένα συνεκτικό πακέτο.
Όλα, τώρα, θα ξεκαθαριστούν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο των 27 χωρών της ΕΕ. Ένα σημείωμα από την εταιρεία αναλυτών Bernstein ανέφερε ότι οι υπουργοί «αναμένεται σε μεγάλο βαθμό να συμφωνήσουν με τον στόχο του 2035 για μηδενικές εκπομπές ρύπων για τα νέα αυτοκίνητα». Οι συντηρητικοί και δεξιοί νομοθέτες προσπάθησαν να μετριάσουν την απαγόρευση, τονίζοντας τις ανησυχίες για πιθανές απώλειες θέσεων εργασίας στον κλάδο.
Ισχυρές ομάδες, συμπεριλαμβανομένης της γερμανικής ένωσης αυτοκινήτων με επιρροή, VDA, άσκησαν επίσης πιέσεις στους νομοθέτες να απορρίψουν τον στόχο του 2035, λέγοντας ότι τιμωρούν εναλλακτικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και ήρθε πολύ νωρίς λόγω έλλειψης των υποδομών φόρτισης.
Η πρόεδρος της VDA Η. Mueller είπε ότι μεγάλα τμήματα της Ευρώπης δεν διαθέτουν σωστές υποδομές φόρτισης. Είπε επίσης ότι η απαγόρευση θα αυξήσει τις τιμές των νέων αυτοκινήτων «Είναι πολύ νωρίς για έναν τέτοιο στόχο», είπε η Mueller και επέκρινε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής που απαιτούσαν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επιταχύνουν τη μετάβασή τους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, χωρίς οι ίδιες να δημιουργήσουν τις συνθήκες πλαισίου που θα επέτρεπαν μια ταχύτερη αλλαγή.
Η ομάδα συμφερόντων προμηθευτών CLEPA ανέφερε σε δήλωσή της ότι ο στόχος του 2035 «απορρίπτει τις τεχνολογικές επιλογές και θέτει τις θέσεις εργασίας σε κίνδυνο». Ομάδες λόμπι γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών και ιδιοκτητών αυτοκινήτων επέκριναν την απόφαση την Πέμπτη.
Ο Reinhard Zirpel, επικεφαλής της ένωσης εισαγωγέων VDIK της Γερμανίας, δήλωσε: «Η μετατροπή σε εναλλακτικά συστήματα μετάδοσης κίνησης θα αλλάξει θεμελιωδώς την καθημερινή μετακίνηση στην Ευρώπη και θα την καταστήσει πιο ακριβή για πολλούς ανθρώπους». Προέτρεψε επίσης την ΕΕ να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για την ηλεκτροδότηση, όπως κίνητρα αγοράς και τα απαραίτητα δίκτυα φόρτισης.
Το Automobil-Club Verkehr το έκανε λόγο για μια «στενόμυαλη δέσμευση για την ηλεκτρική κινητικότητα με μπαταρία».
Το ADAC είπε ότι δε θα είναι δυνατό να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι στόχοι για την προστασία του κλίματος στις μεταφορές μόνο με ηλεκτροκίνηση.
Ωστόσο, ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της Ford και της Volvo, έχουν υποστηρίξει δημόσια το σχέδιο να σταματήσουν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη έως το 2035, ενώ άλλες, συμπεριλαμβανομένης της Volkswagen, στοχεύουν να σταματήσουν να πωλούν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη μέχρι εκείνη την ημερομηνία.
«Τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έκαναν ένα αποφασιστικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo, Τζιμ Ρόουαν. «Δεδομένης της κλιματικής κρίσης που αντιμετωπίζουμε όλοι, αυτή η επίδειξη παγκόσμιας ηγεσίας θα βοηθήσει στο να διασφαλιστεί ότι η ΕΕ θα εκπληρώσει τους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού, οι οποίοι απαιτούν 100% μηδενικές εκπομπές ρύπων στην Ευρώπη μέχρι το 2035». Η Volvo στοχεύει να πουλά μόνο πλήρως ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030 και να επιτύχει πλήρη κλιματική ουδετερότητα έως το 2040.
Η μπάλα είναι τώρα στο γήπεδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, είπε η Bernstein στο σημείωμα προς τους επενδυτές. Η απαγόρευση των πωλήσεων εσωτερικής καύσης το 2035 επιταχύνει το χρονοδιάγραμμα για την υιοθέτηση των EV κατά «5 έως 10 χρόνια”, με αντίστοιχη αύξηση στη χωρητικότητα παραγωγής μπαταριών.
Μέχρι το 2035, η βιομηχανία θα χρειάζεται 1.600 γιγαβατώρες χωρητικότητα μπαταριών για την τροφοδοσία της Ευρώπης, δεκαπλάσια αύξηση από το 2022 και σημαντικά υψηλότερη από την προηγούμενη εκτίμηση της Bernstein για 1.200 GWh. Εκείνες οι αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν, ήδη, επιταχύνει το χρονοδιάγραμμά τους για την ηλεκτροκίνηση θα έχουν ένα πλεονέκτημα, εκτίμησε ο οίκος αναλυτών, όπως και οι μάρκες premium, οι οποίες μπορούν να απορροφήσουν καλύτερα τις αυξημένες τιμές για τα EV. «Θα περιμέναμε από τους κατασκευαστές που έχουν επιδείξει μια πιο προσεκτική στάση για την υιοθέτηση EV να επανεξετάσουν τα σχέδιά τους και να μελετήσουν την επιτάχυνση των στρατηγικών του στην ηλεκτροκίνηση», ανέφερε το σημείωμα.
Διαβάστε ακόμα