Όλα φαίνεται να εξαρτώνται, πλέον, από το πώς εξελίσσονται ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι περιορισμοί του COVID-19 στην Κίνα.
Σε αντίθεση με την ύφεση που προκλήθηκε από τη Lehman Brothers το 2008/9, ο κλάδος του αυτοκινήτου είναι σε πολύ πιο υγιή θέση να ανταποκριθεί στην αγορά εάν υποχωρήσουν οι δυσκολίες εφοδιασμού.
Η κατάσταση έχει ως εξής: Ενώ τα στοιχεία αποθέματος δεν είναι δημόσια διαθέσιμα στην Ευρώπη, τα πρόσφατα γεγονότα υπογράμμισαν ότι οι κινήσεις των αποθεμάτων αποτελούν κρίσιμο στοιχείο όταν πρόκειται για την κατανόηση της πιθανής εξέλιξης των όγκων παραγωγής.
Μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπισαν αμέσως πτώση του όγκου της αγοράς. Ανταποκρίθηκαν μειώνοντας την παραγωγή για να ελαχιστοποιήσουν τα απρογραμμάτιστα ή τα μη απαιτούμενα αποθέματα. Όμως, η κλίμακα της κρίσης ήταν τέτοια που αυτή η ανταπόκριση αποδείχθηκε πολύ αργή, αφήνοντας τους ευρωπαίους κατασκευαστές «κολλημένους» σε περίπου ένα εκατομμύριο ελαφρά οχήματα μέχρι το τέλος του 2008, τα οποία ήταν όλα σταματημένα στην αλυσίδα εφοδιασμού με πλεόνασμα στη ζήτηση…
Φυσικά τέτοια σοκ δεν είναι σπάνια. Μετά την άνθηση της γερμανικής επανένωσης το 1990, η ευρωπαϊκή αγορά κατέρρευσε το 1993.
Πιο πρόσφατα, με το ξέσπασμα της πανδημίας COVID-19 και τα λοκντάουν που ακολούθησαν, τα εργοστάσια σημείωσαν αύξηση του εφοδιασμού ημερών σε πάνω από 115 ημέρες το πρώτο τρίμηνο του 2020. Ένα ιδανικό επίπεδο για την προσφορά ευρωπαϊκών ημερών είναι περίπου 60 ημέρες, που σημαίνει ότι η περιοχή ήταν υπερπληθυσμένη κατά 55 ημέρες! Επί του παρόντος, η Προμήθεια των Ευρωπαϊκών Ημερών παρακολουθείται σε 60 ημέρες.
Ωστόσο, οι κατασκευαστές στην Ευρώπη αναγκάστηκαν να περικόψουν σημαντικά την κατασκευή, ενώ οι εισερχόμενες παραγγελίες έχουν επιβραδυνθεί, καθώς όλα έχουν επηρεαστεί από την έλλειψη μικρoτσίπ. Παραδόξως, ο εφοδιασμός των Ευρωπαϊκών Ημερών φαίνεται να βρίσκεται εντός του κανονικού εύρους, επειδή βρισκόμαστε σε μια ασυνήθιστη θέση όπου τόσο η ροή κατασκευής όσο και η ροή των παραγγελιών επηρεάζονται ταυτόχρονα και, κατά συνέπεια, έχουμε κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί μοναδικό. Πράγματι, εάν η ροή των παραγγελιών ήταν σύμφωνη με τους ευρύτερους μακροοικονομικούς παράγοντες, τότε η κατάσταση της προσφοράς «πραγματικών» Ημερών στην Ευρώπη ήταν πιθανότατα προσφορά περίπου 40 ημερών, αντί για τις 60 ημέρες που αναφέρονται.
Αλλά, υπάρχουν μερικά καλά νέα. Τα ευρωπαϊκά αποθέματα είναι ουσιαστικά σταθερά από την αρχή του έτους και αυτό έρχεται σε αντίθεση με την αποθεματοποίηση 1,7 εκατομμυρίων αυτοκινήτων τα τρία πρώτα τρίμηνα του περασμένου έτους. Αναζητείται ανάκαμψη στο 4ο τρίμηνο, αλλά είναι βέβαιο πως δεν περιμένουμε θαύματα…