Στις «ράγες» μπήκε και επίσημα το «δρομολόγιο» της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει τελικό προορισμό την κατάργηση των θερμικών κινητήρων.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε πέρυσι τους αυστηρότερους στόχους μείωσης των ρύπων, ενώ ήρθε η ώρα να ψηφιστεί η απόφαση για την απαγόρευση πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035 στην Ευρώπη των 27 χωρών-μελών.
Συγκεκριμένα, στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές κατά 100% σε σύγκριση με το 2021. Οι νέοι κανόνες θεσπίζουν επίσης ενδιάμεσους στόχους μείωσης των εκπομπών για το 2030: 55% για τα αυτοκίνητα και 50% για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Η συμφωνία εγκρίθηκε με 340 ψήφους «υπέρ», 279 «κατά» και 21 αποχές, ενώ πριν δημοσιευτεί στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να εγκριθεί και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κάτι που αναμένεται τον ερχόμενο Μάρτιο.
Παράλληλα ορίστηκε το χρονοδιάγραμμα που θα ακολουθηθεί.
-Μέχρι το 2025 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει μια νέα μεθοδολογία, με βάση την οποία θα υπολογίζονται και θα υποβάλλονται τα στοιχεία σχετικά με τις εκπομπές CO2 που παράγουν καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους τα αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που πωλούνται στην Ε.Ε. Για τον σκοπό αυτό, θα υποβάλει, όπου χρειάζεται, και σχετικές νομοθετικές προτάσεις.
-Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2026 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καταγράψει τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις οριακές τιμές εκπομπών και τα δεδομένα κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας σε πραγματικές συνθήκες. Επίσης θα υποβάλει έκθεση σχετικά με το πώς ο κάθε κατασκευαστής θα μπορέσει να προσαρμόσει τις εκπομπές CO2 των οχημάτων του και θα προτείνει κατάλληλα μέτρα παρακολούθησης.
-Όσοι κατασκευαστές παράγουν μικρό αριθμό οχημάτων στη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους (δηλαδή 1.000 έως 10.000 καινούρια αυτοκίνητα ή 1.000 έως 22.000 καινούρια ελαφρά επαγγελματικά οχήματα) έχουν δικαίωμα να εξαιρεθούν από τους κανόνες αυτούς έως το τέλος του 2035. Όσοι ταξινομούν λιγότερα από 1.000 νέα οχήματα ετησίως θα εξακολουθούν να εξαιρούνται και μετά την διορία αυτή.
-Ο υφιστάμενος μηχανισμός κινήτρων για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών (ZLEV) επιβραβεύει όσους κατασκευαστές πωλούν περισσότερα τέτοια οχήματα (με εκπομπές από 0 έως 50 γρ./χλμ. CO2, όπως ηλεκτρικά οχήματα και plug-in υβριδικά με καλές επιδόσεις) επιτρέποντάς τους να υπόκεινται σε χαμηλότερους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2. Ο μηχανισμός αυτός θα προσαρμόζεται με βάση τις αναμενόμενες τάσεις πωλήσεων. Από το 2025 έως το 2029 ο δείκτης αναφοράς ZLEV ορίζεται στο 25% για τις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων και στο 17% για τα νέα ημιφορτηγά. Από το 2030 το εν λόγω κίνητρο θα καταργηθεί.
-Από το τέλος του 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύει κάθε δύο χρόνια έκθεση στην οποία θα αξιολογεί την πρόοδο που επιτυγχάνεται σε σχέση με τον στόχο μηδενισμού των εκπομπών στις οδικές μεταφορές.
Ερμηνεύοντας όμως τη νομοθεσία το τελικό συμπέρασμα δεν είναι η επιβολή των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων, παρότι πρωταγωνιστούν ως λύση, καθώς δεν αναφέρεται ρητά πουθενά κάτι τέτοιο. Στόχος είναι τα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων χωρίς να συγκεκριμενοποιείται κάποια τεχνολογία, κλείνοντας έτσι το «μάτι» στα υδρογονοκίνητα και στα συνθετικά καύσιμα. Δεν είναι λίγες οι αυτοκινητοβιομηχανίες που επενδύουν και εξελίσσουν την υδρογονοκίνηση (π.χ Toyota, Hyundai) και στα συνθετικά καύσιμα (π.χ Porsche, Volkswagen).