Οι κινήσεις των ευρωπαϊκών αποθεμάτων αποτελούν κρίσιμο στοιχείο όταν πρόκειται για την κατανόηση της πιθανής εξέλιξης των όγκων παραγωγής.
Μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιμετώπισαν αμέσως πτώση του όγκου της αγοράς. Ανταποκρίθηκαν μειώνοντας την παραγωγή για να ελαχιστοποιήσουν τα απρογραμμάτιστα ή τα μη απαιτούμενα αποθέματα.
Όμως, η κλίμακα της κρίσης ήταν τέτοια που αυτή η ανταπόκριση αποδείχθηκε πολύ αργή, αφήνοντας τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες στάσιμες με περίπου ένα εκατομμύριο επιβατικά οχήματα μέχρι το τέλος του 2008, τα οποία ήταν όλα κολλημένα στην αλυσίδα εφοδιασμού, αποτελώντας πλεόνασμα σε σχέση με τη ζήτηση. Φυσικά, τέτοια σοκ δεν είναι σπάνια. Μετά την άνθηση της γερμανικής επανένωσης, η ευρωπαϊκή αγορά είχε καταρρεύσει το 1993…
Πιο πρόσφατα, με το ξέσπασμα της πανδημίας COVID-19 και τα λοκντάουν που ακολούθησαν, οι ευρωπαϊκές εταιρείες σημείωσαν αύξηση της προσφοράς ημερών σε πάνω από 115 ημέρες το πρώτο τρίμηνο του 2020. Το ιδανικό επίπεδο προσφοράς των Ευρωπαϊκών Ημερών είναι περίπου 60 ημέρες, που σημαίνει ότι η περιοχή ήταν υπερκαλυμμένη κατά 55 ημέρες –να σημειωθεί, παράλληλα, για την ιστορία πως τα στοιχεία ως προς τα αποθέματα δεν είναι δημόσια διαθέσιμα στην Ευρώπη.
Έτσι, τα εργοστάσια αναγκάστηκαν να περικόψουν σημαντικά την κατασκευή, ενώ οι εισερχόμενες παραγγελίες έχουν επιβραδυνθεί, καθώς όλα έχουν επηρεαστεί από την έλλειψη τσιπ. Ενώ ο αντίκτυπος της έλλειψης έχει βελτιωθεί τους τελευταίους μήνες, δεν αναμένεται να επιτευχθεί πλήρης ομαλοποίηση της προσφοράς ημιαγωγών κατά τη διάρκεια αυτού του έτους. Επιπλέον, η πρόσφατη αλλαγή της προσέγγισης της Κίνας στη διαχείριση του COVID-19 πρόκειται να προκαλέσει ταχεία άνοδο στην τοπική αναταραχή από την πλευρά της προσφοράς, με αρνητικά αποτελέσματα να τροφοδοτούν ευρύτερες αλυσίδες εφοδιασμού αυτοκινήτων.
Σταθερά αποθέματα
Υπάρχουν, όμως, κάποια καλά νέα, τα ευρωπαϊκά αποθέματα είναι ουσιαστικά σταθερά από την αρχή του περασμένου έτους, σε αντίθεση με την αποθεματοποίηση άνω του ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων που υπήρξε το 2021 (καθαυτή χειρότερη από αυτή που υπέστη η αγορά από το «μπαμ» της Lehman Brothers). Πράγματι, είδαμε ανάκαμψη το 4ο τρίμηνο του 2021, αλλά στις +320.000 μονάδες αυτό απείχε ακόμα πολύ από μια εξαιρετική απόδοση.
Οι προοπτικές για φέτος είναι αυτό που μπορεί να περιγραφεί ως «εύθραυστη ανάκαμψη».
Έτσι, σε αντίθεση με την ύφεση που προκλήθηκε από τη Lehman Brothers του 2008/9, ο κλάδος είναι σε πολύ πιο υγιή θέση να ανταποκριθεί στην αγορά εάν υποχωρήσουν οι δυσκολίες εφοδιασμού. Πολλά, επομένως, βασίζονται στο πώς εξελίσσονται ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι περιορισμοί του COVID-19 στην Κίνα.