H αγορά νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη συνέχισε με περαιτέρω ανάπτυξη τον Ιούνιο, σηματοδοτώντας τον 11ο συνεχόμενο μήνα θετικών ταξινομήσεων.
Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ( ACEA ) δείχνουν ότι 1.045.073 αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν τον περασμένο μήνα στην ΕΕ, σημειώνοντας αύξηση 17,8% σε σχέση με τα στοιχεία του περασμένου έτους.
Με εξαίρεση την Ουγγαρία, η οποία σημείωσε έναν ακόμη μήνα πτώσης (-1,4%), όλες οι αγορές της ΕΕ παρουσίασαν ανάπτυξη τον 6ο μήνα του 2023. Οι τέσσερις μεγαλύτερες σημείωσαν εντυπωσιακές αυξήσεις, με τη Γερμανία να σημειώνει +24,8%, την Ισπανία να σημειώνει +13,3%, τη Γαλλία να αναπτύσσεται με +11,5% και την Ιταλία να βελτιώνεται +9,1%.
Ο επίσημος φορέας του κλάδου αποδίδει την άνοδο σε χαμηλή βάση σύγκρισης με το 2022, που οφείλεται κυρίως στις ελλείψεις εξαρτημάτων.
Καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες πάλευαν να εξασφαλίσουν κρίσιμα εξαρτήματα, συμπεριλαμβανομένων των ημιαγωγών, η παραγωγή οχημάτων επιβραδύνθηκε και οι χρόνοι παράδοσης αυξήθηκαν.
Οι αγορές άρχισαν να ανακάμπτουν τον Αύγουστο του περασμένου έτους, με τις προηγούμενες καθυστερημένες παραδόσεις να ομαλοποιούνται.
Αυτό οδήγησε σε τεχνητή αύξηση των εγγραφών, πράγμα που σημαίνει ότι μια πραγματική εικόνα της ανάκαμψης του κλάδου ενδέχεται να μην προκύψει για αρκετούς μήνες. Σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2019, πριν από τη διακοπή της πανδημίας COVID-19, η αγορά είναι 14,5% κάτω.
Ο Ιούνιος σηματοδοτεί τα μισά του δρόμου του έτους και κάθε μήνας του 2023 μέχρι στιγμής έχει δει τις εγγραφές να αυξάνονται. Αυτό ισοδυναμεί με ετήσια αύξηση 17,9%, με πάνω από 5,4 εκατομμύρια μονάδες να βγαίνουν στους δρόμους.
Η ανάκαμψη μπορεί να επιβραδυνθεί τους επόμενους μήνες, αλλά με τους αριθμούς παραδόσεων τόσο υψηλούς, είναι πιθανό το 2023 να κλείσει υψηλότερα από το 2022.
Ευρώπη: Καθοριστική στιγμή για τα BEV
Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) έφτασαν σε νέο ορόσημο τον Ιούνιο, με το μερίδιο αγοράς τους να αυξάνεται από 10,7% πέρυσι σε 15,1%. Αυτό σημαίνει ότι το σύστημα μετάδοσης κίνησης έχει ξεπεράσει το ντίζελ και έγινε το τρίτο πιο δημοφιλές σύστημα μετάδοσης κίνησης στην ΕΕ.
Συνολικά, τον Ιούνιο καταγράφηκαν 158.252 BEVs, σημειώνοντας αύξηση 66,2% από έτος σε έτος. Αρκετές αγορές κατέγραψαν τριψήφια ανάπτυξη, αν και έναντι ενός ασθενούς το 2022.
Για παράδειγμα, η Ιρλανδία σημείωσε ανάπτυξη 661,2% στα 1.431 BEV που παραδόθηκαν τον 6ο μήνα. Από τις μεγαλύτερες αγορές, η Ολλανδία βελτιώθηκε κατά 90,1%, η Γερμανία σημείωσε άνοδο 64,4% και η Γαλλία αυξήθηκε κατά 52%.
Η βενζίνη παρέμεινε η πιο δημοφιλής επιλογή στην ΕΕ τον περασμένο μήνα, με τις εγγραφές να αυξάνονται κατά 11%. Ο τύπος καυσίμου, ωστόσο, είδε το μερίδιο αγοράς του να μειώνεται κατά 2,2% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2022, αλλά το όριο του 36,3% είναι σύμφωνο με το Μάιο.
Το πρώτο εξάμηνο του έτους, η βενζίνη κατείχε μερίδιο αγοράς 37,2%. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα προ-COVID-19 επίπεδα, όταν η τεχνολογία κατείχε μερίδιο 57,5% στην αγορά της ΕΕ το πρώτο εξάμηνο του 2019.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) κατέλαβαν και πάλι τη δεύτερη θέση τον περασμένο μήνα, με μερίδιο αγοράς 24,3% χάρη στην αύξηση των ταξινομήσεων κατά 32,4%.
Τα Plug-in Hybrids (PHEV) αύξησαν τις παραδόσεις κατά 13,4% τον Ιούνιο, παρά τη σημαντική πτώση 39,2% στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη αγορά για αυτόν τον τύπο καυσίμου. Ωστόσο, μια σημαντική αύξηση στη Γαλλία (αύξηση 49,9%) και την Ισπανία (αύξηση 51,7%) αντιστάθμισε σε μεγάλο βαθμό αυτή την πτώση, αν και το μερίδιο αγοράς μειώθηκε κατά 0,3% στο 7,9% τον περασμένο μήνα.
Ευρώπη: Το μερίδιο της βενζίνης θα μειωθεί ραγδαία
Ενώ τα BEV μπορεί να έχουν αρκετό δρόμο να διανύσουν προτού γίνουν το κορυφαίο σύστημα μετάδοσης κίνησης στην Ευρώπη, η εξασφάλιση της τρίτης θέσης από αυτοκίνητα που κινούνται με ντίζελ είναι σημαντική.
Στα χρόνια μετά το σκάνδαλο Dieselgate, οι αγοραστές στρέφονται στα μοντέλα βενζίνης, συμβάλλοντας στην σημαντική αύξηση του μεριδίου αγοράς του τύπου καυσίμου. Ωστόσο, με βελτιώσεις στη γκάμα BEV, τις επιλογές μοντέλων, τη διαθεσιμότητα και την υποδομή φόρτισης, οι οδηγοί στρέφονται τώρα στην τεχνολογία μπαταριών.
Ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2023 το μερίδιο αγοράς του BEV εξακολουθεί να είναι πίσω από το ντίζελ στην ΕΕ, στο 12,9% έναντι 14,5%, αν ληφθεί υπόψη η υπόλοιπη Ευρώπη, η θέση αλλάζει. Συμπεριλαμβανομένων των χωρών της ΕΖΕΣ και του Ηνωμένου Βασιλείου, το μερίδιο αγοράς του ντίζελ μειώνεται στο 12,8% τους πρώτους έξι μήνες του έτους, έναντι 16,5% για τα BEV.
Αυτό οφείλεται στις ισχυρές πωλήσεις του συστήματος μετάδοσης κίνησης στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 32,7% σε σύγκριση με πέρυσι.
Οι τελευταίες προβλέψεις υποδηλώνουν ότι σε όλη την Ευρώπη, τα BEV θα κλείσουν το 2023 με μερίδιο αγοράς 16,3%. Αυτή η ανάπτυξη στη συνέχεια προβλέπεται να συνεχιστεί, με τον τύπο καυσίμου να ξεπερνά τη βενζίνη το 2025 και να γίνεται ο κυρίαρχος τύπος καυσίμου το 2026, παίρνοντας το στέμμα από την υβριδική τεχνολογία.
Η βενζίνη φαίνεται να παραμένει σταθερή φέτος, με μερίδιο αγοράς 35,6%, πριν υποχωρήσει γρήγορα τα επόμενα δύο χρόνια, με μερίδιο αγοράς 26,1% που προβλέπεται το 2025. Αυτό θα επιτρέψει στα υβριδικά κινητήρια σύνολα να γίνουν η κορυφαία τεχνολογία κίνησης με μερίδιο 28,8% στα μέσα της δεκαετίας.
Ως εκ τούτου, η ηλεκτρική τεχνολογία αρχίζει να διεισδύει στην αγορά κινητήρων εσωτερικής καύσης, πράγμα που σημαίνει ότι μέχρι το 2034, το τελευταίο πλήρες έτος πωλήσεων νέων ICE στην Ευρώπη (με την απαγόρευση στο Ηνωμένο Βασίλειο να ξεκινά το 2030), τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ θα κατέχουν μόλις το 2% της αγοράς συνολικά.
Ευρώπη: Η αγορά θα συνεχίσει σε θετική πορεία
Συνολικά, η ευρωπαϊκή αγορά βελτιώθηκε κατά 18,7% τον Ιούνιο και 17,6% το πρώτο εξάμηνο του έτους. Προβλέπεται ότι η αγορά θα κλείσει το έτος με 12,5 εκατομμύρια ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων, αύξηση 10,5% σε σύγκριση με το 2022.
Για το 2023, αναμένεται ότι οι πωλήσεις ευρωπαϊκών ηλεκτρικών οχημάτων (EV), συμπεριλαμβανομένων των BEV και PHEV, θα αυξηθούν κατά 15% το 2022, υποστηριζόμενες από μια γρήγορη ανάκαμψη της αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων κατά περίπου 10% σε ετήσια βάση.
Η Ευρώπη βλέπει επίσης αυξημένο ανταγωνισμό από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες όσον αφορά τις πωλήσεις EV. Ενώ η Tesla κατέγραψε εγγραφές 105% σε ολόκληρη την ήπειρο τον περασμένο μήνα, εν μέρει χάρη στις τακτικές τριμηνιαίες παραδόσεις της, είναι πιθανό να υπάρξουν περισσότερες εισβολές στη λίστα μάρκας μέχρι το τέλος του έτους, με τα υπάρχοντα μοντέλα στην ευρωπαϊκή αγορά να έχουν ήδη αποδειχθεί δημοφιλή.