Η Ferrari, μας άνοιξε τις πόρτες των κεντρικών της γραφείων της στο Μαρανέλο για την παρουσίαση του πρώτου SUV στα 75 χρόνια ιστορίας της.
H συνέχεια όμως ήταν μια μοναδική εμπειρία πίσω από το τιμόνι. Υπέροχο V12 μοτέρ, εκπληκτικό σασί, τρομερές επιδόσεις και η οδήγηση στις λεωφόρους των ονείρων μόλις άρχισε.
Ferrari Purosangue: Είναι SUV ή GT υπερυψωμένο
H Purosangue είναι το πρώτο 4θέσιο, 4θυρο SUV (ή GT υπερυψωμένο;) με τα σήματα της Ferrari, της πιο η πιο γνώστης αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως.
Όμως η πρώτη φορά που πειραματίστηκε με την ιδέα ενός SUV ήταν στις αρχές της δεκαετίας του 1980, με το Pinin Concept που δημιουργήθηκε από τον Οίκο Pininfarina.
Η ιδέα εξέπληξε τους επισκέπτες της έκθεσης του Τορίνο, αλλά το concept με τον 12κύλινδρο κινητήρα 5 λίτρων και 365 ίππών, ένα φοβερό μοτέρ της εποχής που μοιραζόταν με την 512BB, δεν έπεισε τον Έντσο Φεράρι.
Ο Il Commendatore (όπως αποκαλούσαν τον Enzo Ferrari) υποστήριξε το εγχείρημα, λόγω της ιδιαίτερης φιλίας που διατηρούσε με τους ιδιοκτήτες της εταιρείας που ίδρυσε ο Battista «Pinin» Farina, πρώην φίλος που πέθανε το 1966, αλλά το αυτοκίνητο το οποίο σχεδίασε ο Nτιέκο Ότινα, επίσης πατέρας της Testarossa και της 348, υπό την επίβλεψη του Λεονάρντο Φιοραβάντι, δεν ξεπέρασε ποτέ το καθεστώς του πρωτοτύπου (2 μόνο κατασκευάστηκαν).
Λίγα χρόνια αργότερα, επι προεδρίας Λούκα Μοντετζέμολο , από το 1991 έως το 2014, από το Μαρανέλο εξήλθαν επτά 456 GT Venice, 5θυρων βασισμένα στο ομώνυμο GT που παρουσιάστηκε το 1992, για να ικανοποιήσει μια παραγγελία από τον πρίγκιπας του Μπρουνέι, ο οποίος διέθετε έξι μονάδες, αλλά παρέμεινε σταθερός στο «όχι» του στα ηλεκτρικά οχήματα, στα sedan και στα SUV.
Αλλαγές υπο τον Μαρκιόνε
Η αλλαγή εκδόσεων του Ιταλού κατασκευαστή έγιναν μόνο υπό την ηγεσία του Σερτζιο Μαρκιόνε, από το 2014 έως το 2018.
Όμως εάν γυρίσουμε πίσω τις σελίδες του ημερολογίου μπορούμε εύκολα να βρούμε δηλώσεις πρώην διευθυντών της ιταλικής μάρκας που πότε δε συμφώνησαν με την παραγωγή Ferrari SUV, μια μορφή που αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 50% των πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ωστόσο, οι καιροί αλλάζουν και τα γούστα των πελατών. Έτσι, τελικά, το Mαρανέλο θεώρησε την είσοδο στα SUV δεδομένη.
Με τον Τζον Έλκαν ως πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου και τον Μπενετέτο Βίνια ως διευθύνοντα σύμβουλο, αφού πληρούνταν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για τη γέννηση του Purosangue, δεν μπορούσε πλέον να αντισταθεί στην πίεση της ζήτησης, και η εξουσιοδότησε για την παραγωγή ήταν μονόδρομος.
Αυτό το πράσινο φως άναψε με κάποιες προϋποθέσεις. Οι Ιταλοί δεν σκοπεύουν η παραγωγή να εξαρτηθεί από αυτό το μοντέλο όπως η Bentley με την Bentayga, η Lamborghini με την Urus και η Porsche με τα Cayenne και τη Macan.
Στην πράξη, το αυτοκίνητο δεν μπορεί να αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 20% των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται ετησίως στις γραμμές συναρμολόγησης του Μαρανέλο – το 2022 πουλήθηκαν 13.221, 18,5% περισσότερα από το ρεκόρ των 11.155 το 2021 -επομένως, περίπου 2600 μονάδες ανά έτος αναμένεται να είναι η παραγωγή. Ένας αριθμός πολύ χαμηλότερος από αυτό που θα πετύχαινε η επωνυμία εάν είχε στόχο να ικανοποιήσει όλες τις εκδηλώσεις ενδιαφέροντος που λάμβανε. Και τα δύο πρώτα χρόνια παραγωγής, όπως τόνισαν, είναι ήδη δεσμευμένα…
Οι πληροφορίες μας εξέπληξαν ελάχιστα, ακόμη και μετά την ενημέρωση για την τιμή της Purosangue χωρίς προαιρετικά έξτρα, ή εξατομικεύσεως που ανέρχεται στα 566.822 ευρώ .
Ως εκ τούτου, στα χέρια μας, σε αυτήν την εμπειρία στη βόρεια Ιταλία, στους Δολομίτες, κοντά στη Μαντόνα Ντι Καμπίλιο , ένα θέρετρο χειμερινών σπορ όπου οδηγοί όπως ο Μίκαελ Σουμάχερ, Φελίπε Μάσα , Ρούμπεν Μπαριτσέλο και Φερνάντο Αλόνσο, επι εποχής Ferrari, παρουσίαζαν, ετησίως, την έναρξη της σεζόν στη Formula 1 για τη Ferrari, είχαμε στα χέρια μας περισσότερα από μισό εκατομμύριο ευρώ! για την εκπλήρωση της αποστολής μας.
Την οδήγηση της Ferrari Purosangue σε ορεινούς δρόμους, πράξη που έχει και ιδιαίτερο συμβολισμό.
Αυτό το αυτοκίνητο αντιπροσωπεύει την αρχή ενός σημαντικού κεφαλαίου στην ιστορία της μάρκας με άλλο ένα τοίχος να ετοιμάζεται να καταρρεύσει το 2025.
Xρονιά που αναμένεται να παρουσιαστεί το πρώτο ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο της εταιρίας.
Επιστροφή όμως στην Purosangue
Αυτοκίνητο που έχει 4 θέσεις, 4 πόρτες και 185 χλστ. απόσταση από το έδαφος, αλλά είναι λάθος να το συμπεριλάβουμε στην κατηγορία των SUV.
Η Purosangue, ένα όνομα που υιοθετήθηκε αρχικά στο πρόγραμμα ανάπτυξης της Ferrari με μήκος 4.973 χλστ. πλάτος 2.028 χλστ. ύψος 1.580 χλστ. με 3.018 χλστ. μεταξόνιο είναι ένα Gran Turismo (GT) ικανό να παρουσιαστεί ως άμεση εναλλακτική πρόταση απέναντι στα πιο αποκλειστικά, ισχυρά, SUV.
Γεγονός που εξηγεί την απόφαση να χρησιμοποιηθεί ο V12 κινητήρας (ο V12 στο DNA της Ferrari) 6,5 λίτρων 725 ίππων με ενεργή ανάρτησης σε συνεργασία με την καναδική εταιρεία Multimatic η οποία «αφαιρεί» τα εμπόδια στον δρόμο εξαλείφοντας αυτό που θεωρητικά περιορίζει τις δυναμικές δυνατότητες μιας τόσο μεγάλης και βαριάς κατασκευής.
Στο Mαρανέλο πάντα υποστηριζόταν ότι το μεγαλύτερο μεταξόνιο και οι πόρτες ρυθμίζουν την ευελιξία και τις επιδόσεις, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται ο σπορ χαρακτήρας της μάρκας.
Το χρονικό της εξέλιξης
Το πρόγραμμα ανάπτυξης της Purosangue διήρκεσε 48 μήνες, εξήγησε ο Τζιανμαρία Φουλκέντσι, επικεφαλής του προγράμματος ανάπτυξης.
Ο ισχυρός άνδρας της σχεδίασης Φλάβιο Μαντσόνι τόνισε ότι παρουσίασε τα πρώτα σκίτσα του αυτοκινήτου το 2017, ενώ τα πρωτότυπα 1:1 παρουσιάστηκαν το 2018. Η οροφή, στάνταρ, είναι κατασκευασμένη από ανθρακονήματα (χαμηλώνει το κέντρο βάρους, με θετικό αντίκτυπο στη συμπεριφορά και μειώνει το βάρος, επιτρέποντάς σας να το διατηρήσετε λίγο πάνω από 2000 κιλά!).
Το αμάξωμα σχεδιάστηκε από την αρχή και βασίζεται σε μια νέα πλατφόρμα, μια απόφαση που επέτρεψε, ειδικότερα, την ενσωμάτωση των πίσω θυρών με ανεστραμμένο άνοιγμα (σαν βιβλίο) που διευκολύνουν την πρόσβαση στα δύο πίσω καθίσματα ενω περιορίζουν τις διαστάσεις της Ferrari, καθιστώντας την «πιο συμπαγής», τόνισε ο Μαντσόνι.
Purosangue: Όλα καινούργια, όλα νέα
«Το πλαίσιο, ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων είναι όλα νέα και όλα τα εξαρτήματα είναι προσαρμοσμένα στις φιλοδοξίες μας», πρόσθεσε ο Φουλκέντσι.
Ο V12 αποδίδει 725 καθαρόαιμους ίππους στις 7750 σ.α.λ. και το 80% των 716 Nm ροπής στις 2100 σ.α.λ., κάτι που παρέχει στιγμιαία απόκριση.
Η Purosangue έχει την πιο πρόσφατη έκδοση της τετρακίνησης που έκανε το ντεμπούτο του το 2011, στο πρώτο 4×4 της Ferrari, την GTC4Lusso.
Αυτό το κιβώτιο ταχυτήτων έχει επίσης μια πολύ ενδιαφέρουσα ιδιαιτερότητα. Ενεργοποιεί την τετρακίνηση μόνο στις πρώτες 4 ταχύτητες του κιβωτίου των 8 σχέσεων. Όταν «δουλεύει» με τις 4 ταχύτητες μόνο οι πίσω τροχοί κινούν το αυτοκίνητο. Αυτό επιτυγχάνεται χρησιμοποιώντας ένα δευτερεύον κιβώτιο 2 ταχυτήτων που λειτουργεί στον μπροστινό άξονα μόνο μέχρι τα 200 χλμ./ώρα.
Για βελτιστοποιημένη κατανομή βάρους (49% μπροστά και 51% πίσω, ιδανικό 50/50), η Purosangue έχει αρχιτεκτονική με τον V12 τοποθετημένο μεταξύ του μπροστινού άξονα και της καμπίνας επιβατών και το 8αρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με χειροκίνητη λειτουργία – διαδοχική ενεργοποίηση σε paddles στο τιμόνι τοποθετημένα κοντά στον πίσω άξονα. Oι πίσω τροχοί φέρουν τετραδιεύθυνση (αυξάνει τους ελιγμούς στην πόλη και, στον αυτοκινητόδρομο ή στο δρόμο, προάγει την ευελιξία, τη σταθερότητα και την οδήγηση ακρίβεια).
Η Ferrari όμως σημαίνει επιδόσεις έτσι τα χρονόμετρα σταματούν στα 3,3 δευτερόλεπτα για επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα και τελική ταχύτητα πάνω από 310 χλμ./ώρα.
Στη Purosangue, η θέση οδήγησης είναι χαμηλή και σπορ, όπως περιμέναμε. Ο V12 ξεκινά χρησιμοποιώντας ένα μπουτόν στη βάση του τιμονιού, κάτω από το λογότυπο με το όρθιο άλογο σε κεντρική θέση και στα αριστερά του χειριστηρίου ένα άλλο μπουτόν (manettino όπως το ονομάζουν οι Ιταλοί) για την επιλογή του τρόπου οδήγησης (Wet, Sport, Comfort, ESC Off) και τη σταθερότητα της απόσβεσης των αμορτισέρ (Comfort, Normal, Hard).
Ferrari Purosangue: Πίσω από το τιμόνι
Η συμπεριφορά της Ferrari είναι εντυπωσιακή. Στο δρόμο, αυτή η Purosangue δεν είναι μόνο πολύ πιο όμορφη επιθετική και συναρπαστική από ό,τι την πρωτοείδαμε για πρώτη φορά, παρκαρισμένη σε ένα «δωμάτιο» στα κεντρικά γραφεία της Ferrari στο Μαρανέλο. Οπτικά το προσδιορίσαμε αμέσως ως σούπερ σπορ.
Προσέξτε όμως και κάτι άλλο.
«Από τότε που ανακοινώσαμε τον ατμοσφαιρικό V12, το ενδιαφέρον των πελατών μας έχει αυξηθεί», σχολίασε ο Ενρίκο Γκαλέρα, ισχυρός άνδρας του μάρκετινγκ και των πωλήσεων, όταν ρωτήθηκε για τον λόγο της επιλογής.
Πολιτικά, σε αυτούς τους καιρούς με τρέλα προς τον εξηλεκτρισμό του αυτοκινήτου, είναι μια αμφιλεγόμενη απόφαση. Και οι αριθμοί το αποδεικνύουν (17,3 l/100 χλμ. τυποποιημένη μέση κατανάλωση, 393 γρμ./χλμ. εκπομπές CO2)
Όμως Ο ήχος του 12κύλινδρου συνόλου εξαφανίζει κάθε αμφιβολία! Η μελωδία του κινητήρα σχεδόν αποσιωπά τον απίστευτο ηχητικό εξοπλισμό με τεχνολογία 3D που αναπτύχθηκε από τη Burmester, μια γερμανική εταιρεία που συνεργάστηκε για πρώτη φορά στη Ferrari (έκανε το ντεμπούτο της στην αυτοκινητοβιομηχανία το 2005, με την Bugatti Veyron). Ο καρδιακός ρυθμός του οδηγού αυξάνεται ή μειώνεται με τις κινήσεις του πεντάλ του γκαζιού.
Είναι (πολύ!) εύκολο να ενθουσιαστείς με το βουητό του V12 μεταξύ των 6000 σ.α.λ. και των μέγιστων στροφών του κινητήρα πλησιάζει τις 8000 σ.α.λ. Αυτό το μοτέρ έχει μια συγκεκριμένη βαθμονόμηση που καταγγέλλει την υπόθεση ότι μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε με διαφορετικό τρόπο, σίγουρα λιγότερο εκφραστικό και δραματικό, αφού έχουμε τεράστιες δόσεις ροπής από τα χαμηλά, χαρακτηριστικό που ικανοποιεί τις κοινές ανάγκες σε μια καθημερινή οικεία χρήση .
Μπροστά από τους αντιπάλους
Οι 725 ίπποι τοποθετούν το Purosangue στην κορυφή της κατηγορίας, πάνω από την Aston Martin DBX707 (707 ίπποι), τη Lamborghini Urus Performante (666 ίπποι) και την Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid (680 ίππους). Κατά την οδήγηση, περισσότερο από τα εκπληκτικά νούμερα (τα 3,3 δευτ. σε 0-100 χλμ./ώρα) επιτυγχάνονται εύκολα με την ενεργοποίηση του προγράμματος Launch Control και φυσικά εντυπωσιαστήκαμε από τη δύναμη με την οποία αυτή η Ferrari επιτάχυνε σε ευθείες και σε ορεινές διαδρομές. Η ροπή του κινητήρα είναι ατελείωτη!
Και, στη Purosangue, το καλύτερο δεν είναι καν αυτός ο V12.
Το σασί του αυτοκινήτου που ζυγίζει γύρω στους από 2 τόνους μεταδίδει όλες τις οδηγικές αισθήσεις που είναι κοινές στα σούπερ σπορ αυτοκίνητα τα οποία φέρουν την υπογραφή Mαρανέλο.
Αυτό εξηγείται από την ενεργή ανάρτηση, η οποία διαθέτει υδραυλικά αμορτισέρ ελεγχόμενα από ηλεκτροκινητήρες (συμπληρωματικό δίκτυο 48V). Έτσι, απολαμβάνετε ένα σύστημα που λειτουργεί πιο γρήγορα και πιο συχνά (έως 200 ενέργειες/δευτερόλεπτο) για να ελέγχετε το αμάξωμα και τις κινήσεις των τροχών, (διαστάσεις 255/35-22 για μπροστά, 315/30-22 για πίσω με φρένα κεραμικά από την Brembo) ακόμη και χωρίς την ανάγκη αντιστρεπτικών ράβδων. Η αποτελεσματικότητα είναι τρομερή.
Η ενεργή ανάρτηση συνυπάρχει βέλτιστα με άλλα γνωστά συστήματα Ferrari, από τον πίσω άξονα διεύθυνσης έως την πρόσφυση 4×4, από το torque vectoring στον μπροστινό άξονα έως τον πίσω E-Diff και τα πολύ αποτελεσματικά ηλεκτρονικά ελεγχόμενα φρένα (by-wire).
Επίσης επαινούμε το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων με τον διπλό συμπλέκτη. Οι κοντές πρώτες ταχύτητες ωφελούν την ικανότητα επιτάχυνσης, η μεγάλη έβδομη και όγδοη σχέση εξοικονομούν (κάποια) καύσιμα.
Σε μια Ferrari, οποιαδήποτε ανάλυση της οδηγικής άνεσης είναι υποκειμενική. Μέχρι τώρα, το ζήτημα δεν προκαλούσε καν συζητήσεις μεταξύ των tiffosi. Ωστόσο, η Purosangue είναι ένα διαφορετικό αυτοκίνητο, που προϋποθέτει την παρατήρηση νέων στοιχείων. Για παράδειγμα, η πρόσβαση στο εσωτερικό γίνεται από πόρτες με ασυνήθιστη αρχιτεκτονική που διευκολύνουν τις εισόδους και τις εξόδους. Οι κινήσεις ανοίγματος και κλεισίματος γίνονται χειροκίνητα ή ηλεκτρικά.
Θέσεις για τέσσερεις
Στο κόκπιτ για πρώτη φορά, βρίσκουμε 4 πραγματικές θέσεις σε μια Ferrari. Τα πίσω καθίσματα είναι ίδια με τα μπροστινά καθίσματα (συστήματα εξαερισμού, θέρμανσης, μασάζ ή ρύθμισης κλίσης πλάτης καθίσματος). Το ταμπλό χωρίζεται σε δύο ζώνες (πολύ παρόμοια σε μέγεθος). Σχεδόν τα πάντα ελέγχονται μέσω του τιμονιού, το οποίο περιλαμβάνει ένα χειριστήριο αφής στα δεξιά για την επιλογή των προγραμμάτων που είναι διαθέσιμα στα διάφορα μενού του συστήματος ενσωματωμένου αυτοκινήτου. Αριστερά περισσότερα κουμπιά…
Η πλοήγηση δεν είναι στη συσκευή. Η Ferrari λέει ότι οι περισσότεροι οδηγοί προτιμούν εναλλακτικές λύσεις, δηλαδή τους Χάρτες Google και τους χάρτες της Apple. Το σύστημα πολυμέσων ενσωματώνει τα συστήματα Android Auto και CarPlay. Καθώς δεν υπάρχει οθόνη στο κέντρο του πίνακα, όλες οι λειτουργίες πλοήγησης εκτελούνται σε κινητά τηλέφωνα, κάτι που ενδεχομένως αντιπροσωπεύει παράγοντα απόσπασης της προσοχής.
Το ίδιο πάνελ με το 296 GTB συνδυάζει την οθόνη οργάνων (16 ιντσών) με την οθόνη πολυμέσων (10,2 ιντσών). Προαιρετικά, τρίτη οθόνη για τον συνοδηγό. Ο εξοπλισμός είναι πέρα από κάθε έννοια πολυτέλειας, και από πλευράς ηλεκτρονικής βοήθειας. Το πορτμπαγκάζ έχει 473 λίτρα, χωρητικότητα ρεκόρ για μια Ferrari. Καλορίζικη λοιπόν
κείμενο: Jose Caetano AutoBest jury member