Παρότι η Ferrrari SF23 και η Mercedes W14 διαφέρουν σημαντικά, έχουν ένα κοινό τόπο: Την απλότητα στη σχεδίασή τους.
Η Ferrari είναι καταδικασμένη να πρωταγωνιστήσει, είτε θετικά είτε αρνητικά.
Η Mercedes θέλει οπωσδήποτε να επιστρέψει στις νίκες.
Τόσο η SF23 όσο και η W14 πάτησαν πίστα και πλέον οι μηχανικοί έχουν τα πρώτα δεδομένα στα χέρια τους και τη δυνατότητα να διορθώσουν λεπτομέρειες ενόψει των δοκιμών εξέλιξης που θα γίνουν στο Σακχίρ από 23-25 Φεβρουαρίου με φόντο το πρωτάθλημα που ξεκινάει στις 5 Μαρτίου, από την ίδια πίστα στο Μπαχρέιν .
Παρατηρώντας το σχήμα της νέας Ferrari έχεις αμέσως την αίσθηση πως πρόκειται για ένα εξαιρετικά λεπτομερώς δουλεμένο μονοθέσιο. Ξεκινώντας από εμπρός το ρύγχος είναι διαφορετικό με το περσινό «V» να δίνει τη θέση του φέτος στο «U». Επίσης η αεροτομή συνδέεται φέτος στο δεύτερο στοιχείο αφήνοντας το πρώτο ελεύθερο.
Προφανώς η ροή αέρα «εγκλωβίζεται» από την εμπρός αεροτομή (2) και κατευθύνεται σε συγκεκριμένα σημεία. Τα κάθετα πλαϊνά (1) που φροντίζουν να μην «χύνεται» η ροή του αέρα αριστερά δεξιά ανεβάζουν την απόδοση της πτέρυγας. Επιπλέον ο αέρας δεν αναμειγνύεται με το ζεστό που αποβάλλεται από τα φρένα προκαλώντας περαιτέρω στροβιλισμούς. Ο μορφοποιητής ροής στο πάνω μέρος του τροχού (4) εξομαλύνει τους στροβιλισμούς που προκαλεί η μετωπική επιφάνεια του τροχού. Τα ανοίγματα των ψυγείων διατηρούν το ίδιο σχήμα (από πέρυσι ήταν καινοτόμο/κορυφαίο) και έχουν μεγαλώσει λίγο, προφανώς γιατί η απαγωγή θερμότητας στους ζεστούς αγώνες το καλοκαίρι αποτελεί καθοριστικό παράγοντα απόδοσης/αξιοπιστίας.
O μορφοποιητής ροής εξωτερικά του κάθετου της αεροτομής (1), προκαλεί ένα διαφορικό πίεσης που απομακρύνει ομαλά το ζεστό αέρα από τις ζάντες. Πρόκειται για μια πολύ ευαίσθητη περιοχή όπου εξάγεται καυτός ο αέρας από τους δίσκους των φρένων. Οι καθρέπτες εδράζονται κοντά στο άνοιγμα του κόκπιτ (3) και βρίσκονται αρκετά μακριά απ’ αυτό. Ο βραχίονάς τους λειτουργεί ως μορφοποιητής ροής βοηθώντας να μη γίνεται αποκόλληση ροής σ’ αυτό το σημείο. Όπως στην Alfa Romeo έτσι και στη Ferrari έχουν μείνει τμήματα ακάλυπτα (2) για να εξοικονομήσουν το βάρος του χρώματος.
Η διαμόρφωση του πίσω μέρους της Ferrari είναι εντυπωσιακή. Θυμίζει το σχήμα της γλώσσας που οφείλεται στην συνεχή επαφή αυτού του ψαριού με το βυθό. Δείτε ειδικά το τμήμα της ουράς.
Έχει γίνει εξαιρετική δουλειά με τη δημιουργία ενός καναλιού που διοχετεύει τον ακάθαρτο αέρα (με στροβιλισμούς) πάνω από τα ανοίγματα των ψυγείων, περιμετρικά του μονοθεσίου και εκτός της πίσω πτέρυγας.
To κατέβασμα του καλύμματος του κινητήρα είναι πιο ήπιο φέτος και ο διαχωριστής ροής μικρότερος.
Τεχνικά χαρακτηριστικά Ferrari SF-23:
Σασί από ανθρακόνημα, προστατευτικό halo
Κιβώτιο Ferrari στο διαμήκη άξονα με 8 σχέσεις και όπισθεν
Υδραυλικά ελεγχόμενο πίσω διαφορικό
Αεριζόμενοι δίσκο Brembo από ανθρακόνημα (εμπρός και πίσω)
Εμπρός ανάρτηση με ράβδους ώσης και πίσω ανάρτησης με ράβδους έλξης
Βάρος με υγρά και οδηγό: 798 κιλά
Ελαστικά Pirelli 18 ιντσών εμπρός- πίσω
Υβριδική μηχανή
Κωδικός: 066/10
Κυβισμός: 1600 κ.εκ.
Mέγιστος αριθμός στροφών: 15,000
Μονός υπερτροφοδότης
Μέγιστη ροή καυσίμου: 100 κιλά/ώρα
Μέγιστη ποσότητα καυσίμου στον αγώνα: 110 κιλά
Διάταξη: 90° V6 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Άμεσος ψεκασμός πίεση 500 bar
Σύστημα ERS
Διάταξη: Υβριδικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας με ηλεκτροκινητήρες/γεννήτριες
Μπαταρίες: Ιόντων λιθίου με ελάχιστο βάρος 20 κιλά
Χωρητικότητα: 4 MJ
MGU-K μέγιστη ισχύ: 120 kW (163 ίπποι)
MGU-K ρυθμός περιστροφής rpm: 50,000
MGU-H ρυθμός περιστροφής rpm: 125,000
Mercedes W14
Στην άνω φωτογραφία προσέξτε το χείλος εκφυγής της εμπρός αεροτομής έχει ένα σκαλοπάτι κοντά στο ρύγχος για να περάσει περισσότερος αέρας προς τα ψυγεία, το άνοιγμα των οποίων είναι λίγο μεγαλύτερο. Το πάνω στοιχείο της αεροτομής είναι απλό μοιάζει με το περσινό της Ferrari και δεικνύει την αλλαγή στην αεροδυναμική φιλοσοφία του νέου μονοθεσίου.
Όσον αφορά στη νέα Mercedes ο τεχνικός διευθυντής της ομάδας, Mάικ Έλιοτ είπε: «Πέρυσι, αφού καταλάβαμε τι έπρεπε να κάνουμε, χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να το καταφέρουμε. Προς το τέλος της σεζόν, η απόδοσή μας βελτιώθηκε αλλά το χειμώνα αρχίσαμε από την αρχή. Κάναμε όλα όσα θέλαμε να κάνουμε στη W13, αλλά μπορέσαμε λόγω περιορισμών ή επειδή επικεντρωνόμασταν στη διόρθωση άλλων προβλημάτων.
Οι τομείς που επικεντρωθήκαμε είναι η μείωση του συνολικού βάρους, η καλύτερη ισορροπία κρατήματος και η καλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που δίνουν οι τεχνικοί κανονισμοί στην αεροδυναμική. Έχουμε ελαφρύτερο σασί, διαφορετική γεωμετρία εμπρός ανάρτησης, αλλαγές στο σύστημα ψύξης και διαφοροποιημένη αεροδυναμική φιλοσοφία βασισμένη στα περσινά διδάγματα. Σ’ αυτή τη γενιά μονοθεσίων αυτοκινήτων, η απόδοση βρίσκεται στη λεπτομέρεια. Όταν κοιτάξετε το W14, θα δείτε το DNA του W13 αλλά και πολύ εξέλιξη και βελτίωση λεπτομέρειας».
Στην άνω φωτογραφία διακρίνονται τα εξης :
- To κάθετο στοιχείο της εμπρός αεροτομής φέρει πριονωτή απόληξη στο κάτω μέρος για να «χτενίζει» τους στροβιλισμούς στο κάτω μέρος.
- Διευθυντής ροής που εκτονώνει την πίεση στο κάτω μέρος, μειώνοντας το φαινόμενο των αναπηδήσεων.
- Έδραση του πατώματος μέσω συρματόσχοινου
- Μικρό πτερύριο που «χτενίζει» τους στροβιλισμούς πάνω από το Halo στην κρίσιμη περιοχή εισαγωγής αέρα της μηχανής.
- Τα χρόνια περνούν αλλά ο δοκιμαστικός σωλήνας pitot για τη μέτρηση της ταχύτητας παραμένει αναντικατάστατος.
- Διευθυντές ροής που χτενίζουν τον αέρα κάτω από τον καθρέπτη μειώνοντας τους στροβιλισμούς.
Καθώς οι υβριδικές μηχανές δε θα εξελιχθούν ως και το 2025 η δουλειά των μηχανικών έχει επικεντρωθεί σε δυο τομείς: αξιοπιστία και λογισμικό.
Μιλώντας σχετικά ο Χάγουελ Τόμας, επικεφαλής του τμήματος υβριδικών μηχανών ξεκαθάρισε: «Ξεκινώντας η χρονιά σταματά η εξέλιξη των κινητήρων οπότε έχουμε πολύ δουλειά. Έχουμε τελευταία βελτιώσει την απόδοση χρησιμοποιώντας μέσω του κατάλληλου λογισμικού διαφορετικά τη μηχανή. Πέρυσι λόγω των αναπηδήσεων οι μηχανές είχαν καταπονηθεί. Φέτος είναι πιο ανθεκτικές στα χτυπήματα, αν και φροντίσαμε να μειώσουμε το φαινόμενο των αναπηδήσεων».
Στην άνω φωτογραφία διακρίνονται τα εξής:
- Οι στροβιλισμοί του νερού δείχνουν πως βγαίνει ο αέρας από το πλάι του πατώματος
- Υπερυψωμένο το εμπρός ρύγχος επιτρέπει να μπει περισσότερος αέρας κάτω.
Τεχνικά χαρακτηριστικά Mercedes W14
Σασί από ανθρακόνημα, προστατευτικό halo
Κιβώτιο στο διαμήκη άξονα με 8 σχέσεις και όπισθεν
Συμπλέκτης από ανθρακόνημα
Αεριζόμενοι δίσκοι Carbone Industries Carbon από ανθρακόνημα (εμπρός και πίσω)
Εμπρός ανάρτηση: Ψαλίδια από ανθρακόνημα, ελατήρια με ράβδους ώσης και αποσβεστήρες
Πίσω ανάρτηση: Ψαλίδια από ανθρακόνημα, ελατήρια με ράβδους έλξης και αποσβεστήρες
Ζάντες: BBS
Ελαστικά Pirelli 18 ιντσών εμπρός -πίσω
Βάρος με υγρά και οδηγό: 798 κιλά
Υβριδική μηχανή
Ελάχιστο βάρος: 150 κιλά
Κωδικός: Mercedes-AMG F1 M14 E PERFORMANCE
Κυβισμός: 1600 cc. 6 κύλινδροι περιεχόμενη γωνία V, 90 μοίρες, 24 βαλβίδες
Mέγιστος αριθμός στροφών: 15,000
Μονός υπερτροφοδότης
Μέγιστη ροή καυσίμου: 100 κιλά/ώρα
Μέγιστη ποσότητα καυσίμου στον αγώνα: 110 κιλά
Διάταξη: 90° V6 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Άμεσος ψεκασμός πίεση 500 bar
Σύστημα ERS
Διάταξη: Υβριδικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας με ηλεκτροκινητήρες/γεννήτριες
Μπαταρίες: Ιόντων λιθίου με ελάχιστο βάρος 20 κιλά
Χωρητικότητα: 4 MJ
MGU-K μέγιστη ισχύ: 120 kW (163 ίπποι)
MGU-K ρυθμός περιστροφής rpm: 50,000
MGU-H ρυθμός περιστροφής rpm: 125,000