Σε θολό τοπίο βρίσκεται η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ιταλία, κυρίως στη Fiat, όπου εργοστάσια δε λειτουργούν και οι απολύσεις είναι το καθημερινό μενού, με την Ιταλική Κυβέρνηση να θέλει να ενεργοποιήσει άμεσα το “made in Italy” αυτοκίνητα, μαζικής παραγωγής φυσικά.
Στο ζήτημα αυτό τοποθετήθηκε και ο Luca Montezemolo, όπου περισσότερα διαβάστε εδώ.
Η Ιταλική Κυβέρνηση μπροστά σε αυτό δεν καθυστερεί και οι διαπραγματεύσεις για το μέλλον των “made in Italy” αυτοκινήτων, ξεκίνησε με επικεφαλής τον Adolfo Urso (Υπουργός Ανάπτυξης) όπου ο Όμιλος Stellantis θα παρουσίαζε το σχέδιό της για την παραγωγή αυτοκινήτων την Ιταλία.
Στο επίκεντρο της συνάντησης, οι υπουργοί Giancarlo Giorgetti (Οικονομίας) και Marina Calderone (Εργασίας), παρόντες οι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων, οι πρόεδροι των περιφερειών όπου υπάρχουν τα εργοστάσια της Stellantis και στελέχη της Anfia,( Ιταλική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανιών).
Ο Jean-Philippe Learnato, ο οποίος ηγείται της Stellantis στην Ευρώπη στη μετά-Τavares εποχή, έχει ήδη διαβεβαιώσει ότι «ο Όμιλος Stellantis θεωρεί την Ιταλία βασικό σημείο ανάπτυξης» και ότι «δε θα κλείσει κανένα εργοστάσιο, αντίθετα η Ιταλία θα γίνει ο δεύτερος πόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για εργοστάσια έως το 2029». Ωστόσο, η κυβέρνηση θα επιμείνει σε ένα συγκεκριμένο σχέδιο που περιλαμβάνει σημαντικές επενδύσεις, νέα μοντέλα και κοινωνική βιωσιμότητα, προκειμένου να επιτευχθεί παραγωγή τουλάχιστον 1 εκατομμυρίου οχημάτων στην Ιταλία έως το 2030.
Τι ακριβώς συμβαίνει όμως και γιατί βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις η Ιταλική Κυβέρνηση με τον Όμιλο Stellantis,
Το μεγάλο πρόβλημα είναι με τα μικρά και φθηνά αυτοκίνητα καθώς η παραγωγή αυτών των αυτοκινήτων σε προσιτές τιμές έχει γίνει πρόβλημα για όλους τους κατασκευαστές.
Με το τρέχον κόστος ενέργειας, εργασίας και πρώτων υλών, είναι δύσκολο να κατασκευαστούν μοντέλα που κοστίζουν λιγότερο από 20.000 ευρώ στην Ευρώπη, τονίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Και αν δεν μπορεί να γίνει με τους παραδοσιακούς θερμικούς κινητήρες, πόσο μάλλον με τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Δεν είναι τυχαίο ότι η προσφορά οικονομικών αυτοκινήτων που κάποτε ονομάζαμε αυτοκίνητα πόλης ή μικρά αυτοκίνητα έχει μειωθεί δραστικά, δημιουργώντας ένα κενό στην αγορά, με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να έχουν «δει» αυτό το κενό και φυσικά δε χάνουν την ευκαιρία.
Μπροστά σε αυτό η απάντηση αυτοκινητοβιομηχανιών όπως η Stellantis ήταν να ευνοήσουν την παραγωγή οικονομικών μοντέλων σε ευρωπαϊκές χώρες όπου το κόστος παραγωγής είναι χαμηλότερο και υποστηρίζεται και από τοπικά κίνητρα. Αυτή είναι η περίπτωση του νέου Fiat Grande Panda, που παράγεται στο σερβικό εργοστάσιο στο Κραγκούγιεβατς, αλλά και του «ξαδέρφου» του νέου Citroen C3, που παράγεται στη Σλοβενία για παρόμοιους λόγους.
Η επιλογή της Σερβίας, ειδικότερα, έχει τις ρίζες της στην ιστορία της Fiat Serbia, της κοινοπραξίας που ιδρύθηκε το 2008 και έχει ήδη παράγει το Fiat 500L. Το 2022, μια συμφωνία μεταξύ της Σερβικής Κυβέρνησης και της Stellantis προέβλεπε κοινή επένδυση 190 εκατ. ευρώ για τη μετατροπή του εργοστασίου στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, με κρατική συνεισφορά 48 εκατ. ευρώ.
Το Grande Panda είναι το πρώτο μοντέλο το οποίο επωφελήθηκε από αυτή τη μεταμόρφωση, που όμως το όλο πλάνο παραγωγής έχει πάει πίσω και ακόμα πιο πίσω το λανσάρισμα του αυτοκινήτου.