Σε μια «λύση» που προέρχεται κατευθείαν από μια δυστοπική ταινία επιστημονικής φαντασίας προσανατολίζεται η Ford.
Κατέθεσε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για την αυτόματη ανάκτηση οχήματος από πιστωτές σε περίπτωση που δεν πληρώνει τις δόσεις του δανείου ο κάτοχος…
Όλοι γνωρίζουμε πως όταν υπάρχει υπόλοιπο στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα ενός αυτοκινήτου και ο ιδιοκτήτης δεν είναι σε θέση να το καλύψει, γιατί περιήλθε σε δυσκολία, τότε με διάφορα κόλπα (στο όριο του νόμου ή στο …κενό αυτού) τα τραπεζικά ιδρύματα προσπαθούν να αποσπάσουν το προϊόν από τον χρήστη και να το κρύψουν μέχρι να προσφύγουν σε ένδικα μέσα, ώστε να τους μείνει το περιουσιακό στοιχείο και να το εκποιήσουν στο μέλλον.
Όταν, όμως, εξελιχθεί η αυτοματοποιημένη/αυτόνομη οδήγηση, υπάρχει ενδεχόμενο το όχημα να αρνείται να εκτελέσει διάφορες λειτουργίες ή και να …φεύγει μόνο του από τον κάτοχο, αν εκείνος κάνει παύση πληρωμών! Με αυτήν την προοπτική, λοιπόν, η Ford κατέθεσε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας με τίτλο “Συστήματα και Μέθοδοι για την Ανάκτηση ενός Οχήματος”, το οποίο υποβλήθηκε αρχικά τον Αύγουστο του 2021, αλλά δεν είχε δημοσιευτεί μέχρι πρόσφατα.
Τώρα, ήρθε στο φως της δημοσιότητας από διεθνή μέσα ενημέρωσης. Κάθε μέθοδος που περιγράφεται σε αυτό το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας έχει σχεδιαστεί για να κάνει τη διαδικασία ανάκτησης πολύ πιο εύκολη για τους πιστωτές και πολύ πιο δύσκολη για εκείνους που αδυνατούν να πραγματοποιήσουν πληρωμές, απενεργοποιώντας πολλές κρίσιμες λειτουργίες του οχήματος, ώστε να είναι πιο δύσκολη ή άβολη η οδήγηση σε ορισμένες καταστάσεις.
Τα είδη παρεμβολών
Φανταστείτε, πχ να μένετε πίσω στις πληρωμές του αυτοκινήτου σας και μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα να συνειδητοποιήσετε ότι το κλιματιστικό σταματά να λειτουργεί ή ότι το αυτοκίνητο απλά δεν θα ξεκινήσει καθόλου. Αυτά είναι κάποια είδη παρεμβολών που η Ford φαντάζεται ότι θα μπορούσαν να εφαρμοσθούν εξ αποστάσεως μέσω των συστημάτων που περιγράφονται λεπτομερώς σε αυτό το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας.
Δεν είναι μυστικό ότι στο μέλλον οι δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 και, ενδεχομένως, ακόμη και επιπέδου 3, θα γίνουν πιο κοινές στα νέα οχήματα. Το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της Ford αξιοποιεί μια τέτοια ικανότητα στο «οπλοστάσιό» της. Όπως μπορείτε να μαντέψετε, ίσως να είναι δύσκολο για τους συνεργάτες των τραπεζών να προσεγγίσουν ένα όχημα που είναι αποθηκευμένο σε ιδιωτική ιδιοκτησία ή σε κάποιο άλλο δύσκολα προσβάσιμο μέρος, όμως, με αυτό το σύστημα, ο πιστωτής μπορεί απλώς να ενεργοποιήσει το αυτοκίνητο από απόσταση για να το οδηγήσει σε δημόσιο χώρο και να διευκολύνει την φόρτωσή του σε γερανό
Ή, θα μπορούσε ακόμη και να πει στο όχημα να οδηγηθεί μόνο του πίσω στον πιστωτή απευθείας και …ανέξοδα. Υπάρχει ακόμη και ένα ενδεχόμενο στο σύστημα να μπορεί να υπολογίσει την αξία του αυτοκινήτου έναντι του κόστους ρυμούλκησης και μεταπώλησής του.
Εάν αποδειχθεί ότι πρόκειται για μη εκμεταλλεύσιμο πλέον περιουσιακό στοιχείο, τότε το σύστημα μπορεί να δώσει εντολή στο αυτοκίνητο να οδηγηθεί κατευθείαν σε ένα άχρηστο χώρο για σκραπ. Ευτυχώς, το όλο εφεύρημα μένει προς το παρόν στα χαρτιά…
Ωστόσο, δεν μπορεί παρά να προβληματίσει το όλο θέμα. Αλήθεια, πόσο εύκολο θα ήταν για τις «σκληρές» τράπεζες να επωφεληθούν από αυτό το σύστημα; Και τι γίνεται με τους χάκερ; Γνωρίζουμε, βεβαίως, ότι ο κλάδος απέχει αρκετά από το να γίνει το επίπεδο αυτονομίας τόσο κοινό και αυτά τα συστήματα να διαδοθούν ευρέως.
Επίσης, το γεγονός ότι το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας κατατέθηκε επιτυχώς δεν σημαίνει ότι είναι εφικτό να τεθεί σε εφαρμογή στον πραγματικό κόσμο. Και, πάντως, υπάρχουν νόμοι για την προστασία των καταναλωτών που θα εμποδίσουν τέτοια συστήματα να κυριαρχήσουν σε οποιοδήποτε όχημα, ακόμα κι αν ο οδηγός καθυστερεί τις πληρωμές…