Με τις περικοπές προσωπικού, οι απολύσεις που σχετίζονται με την προώθηση των ηλεκτρικών αρχίζουν να πλήττουν την Ευρώπη…
Το κακό φαινότανε και οι προειδοποιήσεις εδώ και χρόνια για απώλεια θέσεων εργασίας από τη μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα από εκείνα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αρχίζουν να γίνονται πραγματικότητα.
Την αρχή έκανε η Ford, που ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι θα περικόψει σχεδόν το ήμισυ του ευρωπαϊκού προσωπικού μηχανικού της, των 6.200 ατόμων.
Ο Μάρτιν Σάντερ, το αφεντικό της για τα ηλεκτρικά στην ευρύτερη περιοχή μας, είπε ότι ο λόγος ήταν απλώς πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο απλά. «Αυτές οι αλλαγές οδηγούνται από τη μετάβαση σε πλήρως ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης και τη δραστική μείωση της πολυπλοκότητας στα οχήματα και τις λειτουργίες μας», είπε.
Στο μέλλον, η Ford θα βασιστεί στην πλατφόρμα MEB του Ομίλου Volkswagen για δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κολωνία, τα οποία θα κυκλοφορήσουν φέτος και του χρόνου -μοιράζονται τις βάσεις με τα VW ID4 και VW ID5. Τα ηλεκτρικά οχήματα επόμενης γενιάς της θα χρησιμοποιούν μια νέα αρχιτεκτονική που έχει αναπτυχθεί στις ΗΠΑ.
«Χρειαζόμαστε ξεκάθαρα μια πιο λιτή και πιο ανταγωνιστική δομή κόστους στην Ευρώπη που να ευθυγραμμίζεται με το μελλοντικό μας χαρτοφυλάκιο προϊόντων ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε ο Σάντερ σε τηλεδιάσκεψη.
Οι εναπομείναντες 3.400 μηχανικοί της Ford με έδρα την Ευρώπη, στη Βρετανία και τη Γερμανία, θα χρειαστούν ακόμα για να αναπτύξουν τομείς που θα κάνουν τα αυτοκίνητα να ξεχωρίζουν στην υπερανταγωνιστική αγορά της Ευρώπης, καθώς και να διατηρήσουν την επικερδή εμπορική επιχείρηση βαν της Ford. Αλλά για 2.800 από αυτούς, δεν υπήρχαν αρκετές εργασίες για να τους κρατήσουν απασχολημένους…
«Υπάρχει πολύ λιγότερη δουλειά που πρέπει να γίνει στα συστήματα μετάδοσης κίνησης, επειδή μετακινούμαστε εκτός κινητήρων εσωτερικής καύσης», εξήγησε ο Σάντερ. Η Ford περιορίζει επίσης 1.000 διοικητικές θέσεις. Και είναι μία από τις πρώτες εταιρείες που συνέδεσε ρητά τις ανακοινώσεις περικοπών με τη μειωμένη πολυπλοκότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν τρόπους να σταματήσουν την ανάπτυξη και την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης, ένα έργο που έγινε πιο επείγον την Τρίτη όταν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την τελική του προθεσμία για το 2035 για την πώληση μόνο αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων.
Κάποιοι ελπίζουν να μετριάσουν το πλήγμα συνεργαζόμενοι για να εξοικονομήσουν χρήματα μέσω κλίμακας, όπως η κοινοπραξία Renault και Geely. Άλλοι ξοδεύουν δισεκατομμύρια για να μετατρέψουν τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις σε ηλεκτρικά εξαρτήματα και εκπαιδεύουν τους εργαζομένους για τη συναρμολόγηση κυψελών ή πακέτων μπαταριών.
Ακόμα κι έτσι, δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας είναι πιθανό να χαθούν τα επόμενα χρόνια, επειδή τα EV απαιτούν πολύ λιγότερα ανταλλακτικά από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται πολύ λιγότεροι εργαζόμενοι για την ανάπτυξη και την κατασκευή τους.
Μια μελέτη του 2021 στη Γαλλία διαπίστωσε ότι χρειάζονται περίπου 22 εργάτες για την κατασκευή 1.000 κινητήρων ντίζελ (από το μπλοκ έως τη μετάδοση στην εξάτμιση) κατά τη διάρκεια ενός έτους, αλλά μόνο 13,2 για την κατασκευή 1.000 κινητήρων EV, πέντε από τους οποίους εμπλέκονται στην παραγωγή κυψελών μπαταρίας .
Η Tesla, το 2021 σχεδίαζε να κατασκευάζει έως και 500.000 αυτοκίνητα ετησίως στο νέο γερμανικό εργοστάσιό της με 12.000 υπαλλήλους. Εκείνη την εποχή, η Volkswagen απασχολούσε 25.000 άτομα για να κατασκευάσει 700.000 αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης στο εργοστάσιό της στο Βόλφσμπουργκ.
Το είχε “προαναγγείλει”
Για τον πρώην Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου VW, Χέρμπερτ Ντις, το θέμα των περικοπών θέσεων εργασίας που σχετίζονται με τα EV μπορεί να επιτάχυνε την αποχώρησή του πέρυσι, πολύ πριν από τη λήξη του συμβολαίου του το 2025. Οι παρατηρήσεις του σχετικά με την πιθανή απώλεια 30.000 θέσεων εργασίας εάν η VW δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί την Tesla, εξόργισε τα γερμανικά συνδικάτα, ακόμα κι αν στην πραγματικότητα δεν ανακοίνωσε απολύσεις.
Τα επόμενα σημαντικά νέα για περικοπές θέσεων εργασίας μπορεί να προέρχονται από την ίδια τη Ford, η οποία θα συρρικνώσει το εργοστασιακό της αποτύπωμα στην Ευρώπη όταν σταματήσει την παραγωγή του συμπαγούς αυτοκινήτου Focus στο εργοστάσιό της στο Σααρλουί της Γερμανίας, όπου απασχολούνται 4.800 άτομα.
Η μονάδα αυτή έχει προσελκύσει περισσότερους από δώδεκα ενδιαφερόμενους μνηστήρες, αλλά μέχρι στιγμής μια συμφωνία που θα μπορούσε να σώσει χιλιάδες θέσεις εργασίας παραμένει ανοιχτή. Οποιαδήποτε αυτοκινητοβιομηχανία ελπίζει να κατασκευάσει EV εκεί θα χρειαστεί να ξοδέψει εκατοντάδες εκατομμύρια, αν όχι δισεκατομμύρια, για να μετατρέψει το εργοστάσιο.